Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepumpar allt för dyra!  (läst 23897 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

pelle gustafsson

  • Gäst
pelle gustafsson
Värmepumpar allt för dyra!
« skrivet: 14 oktober 2012, 13:09:37 »
Jag tycker att bergvärmepumpar är alldeles för dyra! Med tanke pÃ¥ vad teknikinnehÃ¥llet är, det är ju mindre än i ett vanligt nytt kyl/frysskÃ¥p. Tillverkarna i Sverige köper ju alla komponenterna frÃ¥n olika producenter. Kyl/värmemoduler med kompressorer frÃ¥n asien. Sedan paketeras det i Sverige och sedan säljes det svindyrt. De flesta japanska luftvärmepumpar ligger mil framför bergvärmepumparna i teknik  och det till ett pris som är lÃ¥ngt under en BVP.
Med dagens teknik och inhÃ¥ll samt livslängd  borde priserna ligga i intervallen 15-45 000 kr!  Att vissa pumpar ligger närmare 100 000 är ett hÃ¥n!
Bästa hälsningar Pelle

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #1 skrivet: 14 oktober 2012, 15:53:57 »
Ja du, det är ju en fri marknad. Varför startar du inte tillverkning av värmepumpar och säljer lite billigare?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #2 skrivet: 14 oktober 2012, 16:15:14 »
Behöver man en 40kW bergvärmepump så får msn räkna med ca100000:-

Om man behöver en normal villapump kostar den mellan 45 och 60 tusen.

Det är inte så att du pratar om en hel installation med tillhörande borrning av energibrunn?
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #3 skrivet: 14 oktober 2012, 17:30:30 »
Jag tycker att bergvärmepumpar är alldeles för dyra! Med tanke pÃ¥ vad teknikinnehÃ¥llet är, det är ju mindre än i ett vanligt nytt kyl/frysskÃ¥p. Tillverkarna i Sverige köper ju alla komponenterna frÃ¥n olika producenter. Kyl/värmemoduler med kompressorer frÃ¥n asien. Sedan paketeras det i Sverige och sedan säljes det svindyrt. De flesta japanska luftvärmepumpar ligger mil framför bergvärmepumparna i teknik  och det till ett pris som är lÃ¥ngt under en BVP.
Med dagens teknik och inhÃ¥ll samt livslängd  borde priserna ligga i intervallen 15-45 000 kr!  Att vissa pumpar ligger närmare 100 000 är ett hÃ¥n!
Bästa hälsningar Pelle

Det finns ju billigare alternativ redan nu, kanske inte svensktillverkade, men bryr man sig inte om det så visst kan man köpa billigare, t.ex. här: http://www.sfinx.se/?category_id=13
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #4 skrivet: 14 oktober 2012, 17:34:24 »
Man kan få en Ctc ecopart för 27000 kr
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #5 skrivet: 14 oktober 2012, 17:41:12 »
Fast visst kan man på ett sätt hålla med, en invertervärmepump luft/luft kanske kostar 5000 kr om man köper dem direkt från tillverkarna - och åd har dom ju till och med en fjärrkontroll!
Om man flyttade över styrelektroniken, kompressorn, och ersatte utedel och innedel med var sin plattvärmeväxlare borde det inte bli dyrare att tillverka.
Grundproblemet här är alltså att det är en relativt liten marknad för vätska/vattenvärmepumpar, och dessutom gör varmvattenberedare, cirkpumpar, snygga höljen, dyra transporter mm, mm att priset lätt rusar iväg om man bygger något mer komplett och större.
Arbetsgivaravgifter, tjänstepension, inkomstskatter, återförsäljarmarginaler och moms är andra saker som gör det dyrt att tillverka/köpa produkter i Sverige.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

mariatherese

  • Gäst
mariatherese
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #6 skrivet: 14 oktober 2012, 19:07:28 »
När jag gick på hem och villamässan i september så gjorde jag ett överslag på att ungefär 30% av alla montrar sålde någon form av värmepumpar. Utöver detta var också poltillverkare och KNX leverantörer överrepresenterade.

För att ha en sådana marknadsföringsmuskler som värmepumpssäljarna har så kan det inte bara handla om volym. Det är också en hel del rejäl avans också. Titta bara i vilken tidning som helst så hittar man massor med fullsideannonser från värmepumpsleverantörer och installatörer.

Frågan är varför inte konkurrensen verkar fungera, ingen sätter ut priser. Priskonkurrens verkar ju knappt förekomma alls?!?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2012, 19:41:43 »
När jag gick på hem och villamässan i september så gjorde jag ett överslag på att ungefär 30% av alla montrar sålde någon form av värmepumpar. Utöver detta var också poltillverkare och KNX leverantörer överrepresenterade
För att ha en sådana marknadsföringsmuskler som värmepumpssäljarna har så kan det inte bara handla om volym. Det är också en hel del rejäl avans också. Titta bara i vilken tidning som helst så hittar man massor med fullsideannonser från värmepumpsleverantörer och installatörer.

Frågan är varför inte konkurrensen verkar fungera, ingen sätter ut priser. Priskonkurrens verkar ju knappt förekomma alls?!


Pris konkuransen ute hos kund är en strid på knivspetsen!
MÃ¥nga installations firmer har det tungt just nu ,
Så hård är konkuransen
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #8 skrivet: 14 oktober 2012, 20:20:02 »
Instämmer med TS!
Styr och reglersystemen och hållbarheten står inte i proportion till priset.
Ljudvolymen är på tok för hög på L/V och allt ansvar för ljudnivån, garanti och klagomål när maskinen krånglar/går i sönder hamnar på installatörerna som inte alls är intresserade eller bryr sig om det är 5 grader inomhus.
Installatörerna är inte alltid så duktiga eller har ekonomiskt utrymme för att ta sig tid att ställa in parametrarna i pumpen för att passa huset och tillverkarna har ingen service att hjälpa konsumenterna utan hänvisar till installatörerna som inte har tänkt komma tillbaks och arbeta gratis.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #9 skrivet: 14 oktober 2012, 20:35:33 »
När jag gick på hem och villamässan i september så gjorde jag ett överslag på att ungefär 30% av alla montrar sålde någon form av värmepumpar. Utöver detta var också poltillverkare och KNX leverantörer överrepresenterade.

För att ha en sådana marknadsföringsmuskler som värmepumpssäljarna har så kan det inte bara handla om volym. Det är också en hel del rejäl avans också. Titta bara i vilken tidning som helst så hittar man massor med fullsideannonser från värmepumpsleverantörer och installatörer.

Frågan är varför inte konkurrensen verkar fungera, ingen sätter ut priser. Priskonkurrens verkar ju knappt förekomma alls?!?

Visst finns det priskonkurrens, i princip dagligen ser vi i detta forum att folk får offerter som kan skilja sig med 30-40% mellan olika leverantörer.
Jag har dock skrivit det förr, och skriver det igen.
Jag tror vi allt mer närmar oss den tidpunkt då det kommer in billigare kopior som är i princip lika bra som de "svenska" och tyska värmepumparna - men till halva priset.
Rent tekniskt är det ju inte så märkvärdigt att bygga en värmepump med bra prestanda.

Men åter igen, någon skall ta tag i det hela, och försöka få igång produktion, transporter, logistik, lager, marknadsföring, eftermarknad, reklamationer, garantier o.s.v och detta utan att ta lika mycket betalt.
Jag tror inte att det är så lätt, och framför allt, det lär kräva tiotals miljoner bara att komma igång med en mindre serie maskiner.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #10 skrivet: 14 oktober 2012, 21:17:30 »
Är det rimligt att det skulle komma billigare varianter av bergvärmepumpar? Marknaden är inte så stor. Har ett minne av att ha läst för några år sedan att hälften av Europas berg- och markvärmepumpar fanns i Sverige. I Sverige har vi rätt låga elpriser men höga priser på fossil energi. Utanför Sverige är det för berg- eller markvärme i de flesta fall omöjligt att få en lönsamhetskalkyl att gå ihop. I England var priset på eldningsolja hälften av det svenska priset för några år sedan medan elen var betydligt dyrare. I Tyskland är det naturgas som gäller.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #11 skrivet: 14 oktober 2012, 21:47:18 »
Jo priserna är avsevärt billigare på gas och olja utomlands.
Kollade precis priserna i Storbritanien och 1 m3 olja har kostat som mest ca 7500:- och som minst 5500:-.
Gaspriset är fast månadspris och kostar som mest lite över 700:-/mån med British gas.
Hade inte varit många som valt VP, pellets eller vedpannor i sverige med de priserna.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #12 skrivet: 15 oktober 2012, 10:23:49 »
Vätske pumpar kontra luftpumpar.

Vätske pumparna har två stora plattvärmeväxlare. Dessa går inte att köpa billigt från kina då de gräver lågt temperatur tapp. väljer man en billigare plattvärmeväxlare försämras cop och värmepumpen blir dyr i drift.

Men vist kan man nog montera i hopa en värme pump under markandspriset
Men man får ingen testad produkt läcker den gas får man själj stå för det inga garantier mm.
Jag tckte ocksÃ¥ de var dyra men om du ser innut i dom sÃ¥ sitter det tvÃ¥ plattvärmevävlare som jag skulle tro ligger pÃ¥ 1 grads delta dvs 5 kW in pÃ¥ 36 grader 5 kW ut pÃ¥ 25 grader. Ju närmare noll i  temperaturtapp ju större växlare.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #13 skrivet: 15 oktober 2012, 14:28:24 »

Pris konkuransen ute hos kund är en strid på knivspetsen!
MÃ¥nga installations firmer har det tungt just nu ,
Så hård är konkuransen
Cc

Jo, det är inte ni installatörer som tjänar pengar och håller priserna uppe - Det är tillverkarna. Det är ju, som sagt var, bara att titta i Vi i Villa t ex. Den tidningen verkar ju ägas av Nibe...

Problemet är också att marknaden bygger mycket på installatörer och rekommendationer som gör att det är svårt för nya fabrikat att komma in oavsett om dom har precis samma prylar och teknik som de etablerade fabrikaten.
« Senast ändrad: 15 oktober 2012, 14:30:04 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

mariatherese

  • Gäst
mariatherese
SV: Värmepumpar allt för dyra!
« Svar #14 skrivet: 15 oktober 2012, 18:42:38 »
Fast är det på materialet som installatören gör sin förtjänst? Skall inte det vara på installationsarbetet?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!