Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: inget vatten ur borrhÃ¥let??  (läst 13693 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nenvik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
inget vatten ur borrhålet??
« skrivet: 11 april 2011, 07:57:34 »
Jaha då var det borrat åt 10 kw thermia duo optimum pumpen.

i helgen kom borren och satt igång skulle borra till 190 m men stannade på 185 m (liten plastedel i borren som brakade av vid 185 m och klo va 8 på lördag kväll så dom sa att det räckte med 185 m.

MEN inget vatten kom upp i hålet, dvs det blev ett torrhål, fyllde det med vatten, håller nu på och följer med om vattnet sjunker, hitills har det sjunkit en 3-4 m.

grannen borrade också på samma gång och han fick vatten emot redan vid 85m djup (tot 160m 8 kw pump).


Kan någon nu berätta åt mig vad detta innebär, känns lite bittert när inget vatten kom upp i hålet huvuddunk

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #1 skrivet: 11 april 2011, 08:03:11 »
Mer info tack.   Stötte dem pÃ¥ vatten pÃ¥ 85m djup :) *vinkar*

Utloggad nenvik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #2 skrivet: 11 april 2011, 08:27:49 »
i mitt hål stötte vi inte på vatten alls, dvs det blev ett torrt hål som vi fyllde med vatten.
och berget var helvetiskt hårt enligt borrarna

hur inverkar detta på energin som fås ur hålet??? har detta hål misslyckats???

grannen stötte på vatten vid 85 m djup när dom borrade åt honom

Utloggad nenvik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
inget vatten ur borrhålet??
« Svar #3 skrivet: 11 april 2011, 08:29:55 »
Jaha då var det borrat åt 10 kw thermia duo optimum pumpen.

i helgen kom borren och satt igång skulle borra till 190 m men stannade på 185 m (liten plastedel i borren som brakade av vid 185 m och klo va 8 på lördag kväll så dom sa att det räckte med 185 m.

MEN inget vatten kom upp i hålet, dvs det blev ett torrhål, fyllde det med vatten, håller nu på och följer med om vattnet sjunker, hitills har det sjunkit en 3-4 m.

grannen borrade också på samma gång och han fick vatten emot redan vid 85m djup (tot 160m 8 kw pump).


Kan någon nu berätta åt mig vad detta innebär, känns lite bittert när inget vatten kom upp i hålet , är detta hål misslyckat eller ??????

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #4 skrivet: 11 april 2011, 08:36:02 »
Ja finns det inget vatten förrens vid 85m sÃ¥ har din granne ett 80m aktivt hÃ¥l.  Och du har inget hÃ¥l alls.  Nu kan det bli sÃ¥ här i början och förmodligen rättar det till sig efter ett tag sÃ¥ var lugn.  De fÃ¥r väl blÃ¥sa hÃ¥let, eller spränga som det kallas.  Skulle det förbli torrt sÃ¥ är det sÃ¥klart inget bra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #5 skrivet: 11 april 2011, 08:43:50 »
Det var likadant med mitt borrhål, fullkomligt tätt berg så de var tvungna att fylla på vatten. Numer ligger vattenytan ca 4 meter under markytan, det är en rätt vanlig nivå för grundvatten. Borrhålet fungerar utmärkt. Det spelar ingen roll varifrån vattnet kommer bara det är vatten i det.

Att det kom vatten i grannens borrhål vid 85 meter betyder inte att grundvattenytan ligger där. Det betyder att det var en spricka i berget som släppte fram grundvatten på den nivån.

Att det kommer en massa vatten när man borrar betyder inte att det blir en bra värmekälla för en bergvärmepump. Det betyder bara att borrhÃ¥let fungerar bra som vattenbrunn men det är man inte intresserad av. För att man skall ha glädje av en massa vatten vid ett bergvärmeborrhÃ¥l mÃ¥ste grundvatten röra sig förbi borrhÃ¥let sÃ¥ att det tillför värme mer än genom bergets värmeledning. Om grundvattnet rör pÃ¥ sig eller inte beror pÃ¥ den lokal topografin.   

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #6 skrivet: 11 april 2011, 09:33:12 »
För det första skall inte borraren säga till dig vad som räcker eller ej, har du beställt 190 meter skall du ha 190 meter, även om de måste reparera sina grejer, eller så skall du ha betalt för att du missar metrar.
Det skulle ju t.o.m kunna vara så att du stöter på vatten på 188 meters djup...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #7 skrivet: 11 april 2011, 09:59:26 »
Riktigt påpekande av Rickard. Är det inte borrat till fullt djup skall det naturligtvis göras en justering av priset. Fick själv tillbaka 1000 kr då borrhålet vid lodning visade sig vara 126 meter i stället för beställda 130.
« Senast ändrad: 11 april 2011, 10:31:10 av Rickard »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #8 skrivet: 11 april 2011, 11:15:45 »
Och ha is i magen, det kan ta en par veckor innan vattennivån i hålet har stabiliserat sig
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #9 skrivet: 11 april 2011, 12:08:25 »
Du har säkert betalt över 300 kr/meter borrhål, så du skall ha minst 1500 kr rabatt på priset, och det skulle kostat dem större delen av en arbetsag, två man, att ta upp borren, fixa den, och borra de sista metrarna, så de har sparat säkert 5000-10000 kr på att avbryta för tidigt, så jag kan tycka att en gyllene medelväg borde ge dig i vart fall 3000 kr + moms i rabatterat pris.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad nenvik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #10 skrivet: 11 april 2011, 13:03:03 »
vid grannens hål verkar vatten nivån ligga på en ca 2-3 m djup, dvs relativt hög grundvattennivå. mitthål ligger den för tillfället på en 3-4 m djup men sinar en del hela tiden, måste väl ha is i magen o kolla var det stabiliserar sig. ::)

Bor i finland och har betalt ca  26 €/m (ca 240 kr), borrarna sa att dom krediterar 5m i priset sÃ¥ pÃ¥ den fronten inga problem.

men det är ju när man beställt 190m och vill ha 200m och man får 185m som det lite trycker huvuddunk
vill ju ha lite extra ifall man gör huset större eller dylikt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #11 skrivet: 11 april 2011, 14:00:13 »
Mmm, dessutom ,har du helt stillastående vatten i hålet ger det ju lite sämre än om du hade haft bra flöde.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #12 skrivet: 11 april 2011, 15:02:52 »
Har du inte så långt (eller stor höjdskillnad) till din granne är det inte så stor skillnad på grundvattennivån, så du kan nog sova lugnt i natt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad nenvik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #13 skrivet: 11 april 2011, 15:08:46 »
låter som lite tröst :), grannen bor bredvid ca 40 m mellan hålen och vårt hus står kanske en halv meter högre.

hur är det då med bergets hårdhet, är det bättre med hårdare berg eller mjukare??

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: inget vatten ur borrhålet??
« Svar #14 skrivet: 11 april 2011, 15:16:16 »
Det beror pa vad du ska ha berget till.
Nu var jag larvig, ursakta.

Ett hart berg behover sprickbildning for att kunna leda vatten medan ett porost berg leder vatten i sig.
Skulle du lata trycka, aven kallat spranga, borran kommer de sprickor som finns att rensas och flodet kommer igang.
Annars ar inte flodet hela varlden, energibrunnen funkar bra anda om det ar vatten i den, battre med flode forstas.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!