Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Terassens virke /kärnsida  (läst 12121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rollster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • Fullständig Förbränning !
Terassens virke /kärnsida
« skrivet: 07 maj 2007, 22:12:35 »
Har hört för det mesta att pÃ¥ tex en terass sÃ¥ ska kärnsidan vara uppÃ¥t , men pÃ¥ vÃ¥r öppna kvist" som finns pÃ¥ vÃ¥rt "svenska massproducerade" Hus sÃ¥ är ALLA  impreggnerade plankor monterade med kärnsidan nerÃ¥t !  :o     varför har dom gjort pÃ¥ detta viset ??vaff vaff vaffö dÃ¥-dÃ¥ ??  knUp  :)
Eller har dom tänkt nÃ¥got alls , "slänger " dom bara dit dom ? Det är väl jättebrÃ¥ttom när de bygger i älvsbyn ?  :D ;D  :) :) :)
« Senast ändrad: 07 maj 2007, 22:18:07 av rollster »
Älvsbyhus byggt 2004  1 1/2-plan , ca 124kvm , ekonomibyggnad inkluderande garage , gästrum/kontor och 2XförrÃ¥d=ca 70kvm. Allt värms frÃ¥n och med oct-2011 med Bergvärmepump Nibe 1245-10 , BorrhÃ¥l 210 meter varav 204 meter aktivt djup . Nibe UKV100 och 40
Förbrukning år 2022 Totalt 9524kwh varav bergvärmens andel är 3760kwh.
Antal starter under uppvärmningssäsong är 9-13st/dygn.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Terassens virke /kärnsida
« Svar #1 skrivet: 08 maj 2007, 00:33:24 »
När virket torkar så innebär det att högsta höjden nås i mitten på ovansidan vilket är det man vill ha så att vattnet kan rinna av snabbt.

Eller som det förklaras på en annan plats:
Om det inte spelar någon roll vilket som är framsida resp. baksida, bör du lägga brädorna med märgsidan utåt. Brädornas kupning kommer då att göra så att vattnet lättare rinner av.


Ytterligare annan plats:
Det fnns olika skolor och båda alternativen har sina för-/nackdelar.

Kärnsidan uppåt ger en skålad översida som lätt samlar vatten och vatten blir "stående" längre än om splintsidan vänds upp. Samtidigt spricker virket mer på splintidan än kärnsidan vilket gör att man får mer vatten in i virket om splintsidan vänds upp. Sedan är det inte så dekorativt med sprickor, vilket talar för att vända kärnsidan upp. Kärnsidan är hårdare än splintsidan vilket också betyder bättre hållbarhet.

Kärnsidan upp:
+ Mindre sprickor
+ Mindre vatten in i virket, pga färre sprickor
+ Hårdare, mer hållbar
- Samlar vatten
- Skålade som skapar kanter mellan trallen


Splintsidan upp:
- Fler sprickor, ger vatten in i virket
- Mjukare virke
+ Vattnet rinner av, fortare torrt efter regn
+ Mjukare övergång mellan trallen

Ungefär så...

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Terassens virke /kärnsida
« Svar #2 skrivet: 08 maj 2007, 14:00:54 »
Inga plankor utan undantag. En del trotsar narurlagarna och kupar sig "motvals kärring" har jag sett...

Utloggad KOB (anbj)

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 169
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
    • Citroën Hemmameckarsida
SV: Terassens virke /kärnsida
« Svar #3 skrivet: 10 maj 2007, 20:41:27 »
Det mesta blev rätt Micke, Du skriver rätt i början, men sen i sammanfattningen har du snubblat och vänt det hela upp och ner. Gissar att du vet men som sagt helt enkelt snubblat.
Så här fungerar det ialla fall.
Med kärnsidan (märgsidan) upp så skjuter brädan rygg och blir högst i mitten. Vattnet kan då rinna av kortaste vägen ut mot kanten.
Med splintsidan upp så blir brädan istället en ränna. Vattnet måste alltså rinna av den långa vägen längs hela brädan.
Fenomenet uppstår pga att virket alltid krymper mest längs årsringarna. Ringana blir helt enkelt för korta.
Sprickor uppstår när ringarna krympt så mycket att de går av.
KOB.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Terassens virke /kärnsida
« Svar #4 skrivet: 10 maj 2007, 22:49:48 »
För att hålla reda på vilket håll virket vill kröka sig, brukar jag tänka mej att årsringarna vill räta ut sig.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Terassens virke /kärnsida
« Svar #5 skrivet: 11 maj 2007, 10:29:58 »
Med kärnsidan (märgsidan) upp så skjuter brädan rygg och blir högst i mitten. Vattnet kan då rinna av kortaste vägen ut mot kanten.
Med splintsidan upp så blir brädan istället en ränna. Vattnet måste alltså rinna av den långa vägen längs hela brädan.
Fenomenet uppstår pga att virket alltid krymper mest längs årsringarna. Ringana blir helt enkelt för korta.
Sprickor uppstår när ringarna krympt så mycket att de går av.
KOB.

om det är som du säger sÃ¥ är det "fel" pÃ¥ varenda en av mina plankor  ;)

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Terassens virke /kärnsida
« Svar #6 skrivet: 11 maj 2007, 11:01:28 »
Äh, jag e' ingen träexpert men: kikar jag på mina "äldre" plankor så tenderar merparten av plankorna att "skjuta rygg" som KOB och Keld beskriver.
Några enstaka gör annorlunda men dessa är liggande spontad väggpanel. Dessa är tunnare i övre delen(för att krypa under) än nedre delen vilket kanske stör normalt "trä-beteende".

Spikningen / skruvningen påverkas väl av kärn sidan upp eller ej. Skjuter plankan rygg får du en effektiv spikurdragare med tiden.
Skruvar påverkas inte lika mycket, där ökar väl mest spänningen på skruvförbandet.
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Terassens virke /kärnsida
« Svar #7 skrivet: 11 maj 2007, 12:25:26 »
jag håller på med en uteplats nu och var ute och kollade det var därför
reglar 45 x 170  buktar Ã¥t fel hÃ¥ll samt nästan alla 28 X120 buktar ocksÃ¥ Ã¥t fel hÃ¥ll enl KOB och Keld, sÃ¥ här är det tvärt om i alla fall  :o

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Terassens virke /kärnsida
« Svar #8 skrivet: 11 maj 2007, 13:02:07 »
Jag var också ute o tittade på en del utemöbler här på jobbet just nu, brädorna ca 30 gånger 120 buktar åt alla håll, men tendensen verkar vara att kärnsidan upp ger nästan raka brädor med svag rygg. Splintsidan upp ger mer rygg. Detta kan bero på att regn kommer uppifrån och att splinten lättare suger (även pga. sprickor) vatten o därmed sväller.
Jag får ta o kolla brädorna jag har i garaget och som inte har regn o rusk på sig.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Terassens virke /kärnsida
« Svar #9 skrivet: 11 maj 2007, 18:55:27 »
Har nu kollat mina "inomhusbrädor" o princip alla har krökt sej som att årsringarna velat räta ut sig. Så min regel gäller nog men då får det inte regna. O då frågan gäller "Terassens virke" ,så vet jag nu varken ut eller in Sc:,h
Har vi ingen snickare av "gamla skolan" här?
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Terassens virke /kärnsida
« Svar #10 skrivet: 11 maj 2007, 19:14:08 »
Jo det gäller att behandla överdelen med trallolja eller liknande så virket inte suger väta.
Glöm inte att även tryckimpregnerat ska behandlas minst 1 ggr/år.
Tryckimp skyddar mot röta, inte torrsprickor och annat.
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Terassens virke /kärnsida
« Svar #11 skrivet: 14 maj 2007, 14:04:58 »
Ang sprickor så är det oftast märgen som ställer till det hela. EN bräda/planka spricker nästan alltid från märgen och ut vilket då oftast är på kärnsidan.
På en normal bräda vill som sagt årsringarna räta ut sig.
När det gäller tryckimpregnerat så får man tänka till lite. Inpregneringsvätskan kan inte ju inte tränga in i kärnveden på tall, så det är alltså bara splintsidan som blir inpregnerad.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Terassens virke /kärnsida
« Svar #12 skrivet: 14 maj 2007, 17:27:09 »
det tryckt som jag har köpt är gran, där är inträngningen dålig
bättre är det med tall har jag för mig om det var ngt med fibrerna som är avklippta i gran på ngt sätt men inte på tall

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Terassens virke /kärnsida
« Svar #13 skrivet: 14 maj 2007, 17:37:11 »
det tryckt som jag har köpt är gran

Är du säker? Borde inte finnas nån seriös träproducent som ens försöker trycka gran.

Utloggad SaabAero

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Terassens virke /kärnsida
« Svar #14 skrivet: 15 maj 2007, 08:20:05 »
det tryckt som jag har köpt är gran, där är inträngningen dålig
bättre är det med tall har jag för mig om det var ngt med fibrerna som är avklippta i gran på ngt sätt men inte på tall

Inträngningen i gran är inte bara dålig, den är obefintlig pga granens celler fungerar som "backventiler", dvs dom släpper inte in någon inpregneringsvätska alls..

Har ocksÃ¥ sett att det förekommer tryckt gran och har mÃ¥nga gÃ¥nger funderat över hur dom gör  :-\

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!