Författare Ämne: Behöver en ny värmepump  (läst 3581 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eing9911

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Behöver en ny värmepump
« skrivet: 07 augusti 2012, 10:58:37 »
Jag har sedan några år tillbaka ett markvärme system med en enkel 400 m slinga och det är kopplat till en gammal ombyggd IVT värmepump (föredetta freonpump). Den har ingen styrning alls och den är i sin tur kopplad till en 500l acktank (390/110 liter, fast kondensering). tidigare hade jag även en vedpanna kopplad till denna men den är borta nu.

Hursomhelst så har detta funkat hyffsat men inte optimalt och nu har jag byggt om badrummet och installerat ett stort badkar (370 liter) så nu behövs en uppgradering.

Finns det någon värmepump som klarar av att kontinuerligt värma tappvattnet för att fylla detta badkar? (Blev tipsad om nya CTC av en märkesoberoende installatör men jag har inte hittat så mycket info om dessa, EcoHeat 300-serien).

Jag skulle helst vilja bli av med acktanken helt om det går och bara ha pumpen (de står i olika utrymmen pga platsbrist).

Huset är byggt på 30-talet. Det är en 1,5 plansvilla som är bra isolerad (tilläggsisolerad timmerstomme). Huset har en byggyta på ca 100 m2 och hela nedervåningen har golvvärme och övervåningen har 4 radiatorer. I nuläget kör jag allt på samma slinga men radiatorerna hade gärna få ha lite högre temp då det kan bli kallt ibland när det kryper ner mot -25-30 grader i januari. Har löst det med fristående elelement de fåtal veckorna som det är så kallt men går det så vill jag gärna slippa detta också.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver en ny värmepump
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2012, 12:51:26 »
Hej!
Jag antar att du vill kunna tappa upp en så där 300 liter vatten på en gång?
I så fall finns 2 olika lösningar, det ena är att skaffa en VP utan VVB och docka mot en VVB på 300 liter, de flesta märkena har denna lösning (är dock osäker på om CTC har nått sånt?).
VVB:n behöver inte stå precis intill utan det funkar att ha den en bit ifrån VP:n.

Den andra lösningen är att skaffa en VP med inbyggd VVB (typ CTC300) och koppla på en el-VVB i serie efter VP:ns VVB, tror att det borde räcka med 100 liter.

Det andra problemet med olika värmesystem kan man också lösa på lite olika sätt, men enklast är att ha en egen undershunt för golvvärmen som antingen du ställer in manuellt eller styrs av värmepumpen (de flesta värmepumpar kan idag styra 2 värmesystem).
« Senast ändrad: 07 augusti 2012, 12:54:13 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Behöver en ny värmepump
« Svar #2 skrivet: 07 augusti 2012, 13:34:09 »
klarar inte en vanlig vp med tex 180 liters beredare 300 liter vv om man kör med extra vv funktion ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad eing9911

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Behöver en ny värmepump
« Svar #3 skrivet: 08 augusti 2012, 14:59:43 »
Det är ju något sånt jag är ute efter, dvs något som klarar av att leverera 300 liter ibland.

Det den där säljaren sa var just det att den nya CTC pumpen tydligen var jäkligt snabb att värma vattnet kontinuerligt mer eller mindre. Tyvärr så tycker jag att det är lite klent med info om dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19103
  • Karma +15/-13
SV: Behöver en ny värmepump
« Svar #4 skrivet: 08 augusti 2012, 16:25:44 »
Tror knappast att nya Ctc vp levererar mer vv än en vp med beredare blir säkert gränsfal med 180 liters beredare men är badkaret på 370 liter fyller man nog inte mer än 250 liter och det ska dom fixa och till duschen efteråt har vp gjort nytt vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29313
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver en ny värmepump
« Svar #5 skrivet: 08 augusti 2012, 16:36:14 »
Gamla CTC var inte direkt kända för att leverera mycket varmvatten, den nya modellen ska väl vara bättre än den gamla.
Men med 223 liter pannvatten så fixar den inte 300 liter vatten på stuts om inte hela pannan värms uppåt 60 °C innan.
Och glöm att den skulle kunna värma pannan lika fort som den kyls då man tappar varmvatten, för det så krävs bra mycket mer effekt än vad en vanlig värmepump för en villa kan ge.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Behöver en ny värmepump
« Svar #6 skrivet: 20 augusti 2012, 14:05:21 »
Jag har ett 140x140cm hörnbadkar på ca 400 liter och har aldrig haft några problem att fylla det och ta en dusch efter badet. De flesta VP har ju dessutom nån funktion för extra varmvatten man kan aktivera nån timme innan man har tänkt bada.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad krjnr1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Bromölla
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Behöver en ny värmepump
« Svar #7 skrivet: 20 augusti 2012, 15:10:16 »
Kolla in denna pumpen ger nästan obegränsat med varmvatten  :)

Utloggad mexitegel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 398
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Självlärd Guru pÃ¥ NIBEs 1145:a
SV: Behöver en ny värmepump
« Svar #8 skrivet: 20 augusti 2012, 15:36:20 »
Kolla in denna pumpen ger nästan obegränsat med varmvatten  :)

Varför skulle en sådan pump ge mer varmvatten än någon annan? Det får du gärna utveckla!

Eftersom TS redan har en markslinga så torde det vara mest kostandseffektivt att han kan fortsätta använda denna istället för att låta installera en slinga för direktförångning. Personligen är jag tveksam till den typen av pumpar - är det tex. inte risk att kopparslingar går sönder när marken rör sig?


Men TS har redan markslinga så det torde vara mer kostan
270 kvm från 1975 konverterade från direktverkande el till Nibe 1145-10 mot Euronom ackumulatortank med solslinga. 9 radiatorer, 1 fläktkonvektor och 45 kvm golvvärme.

Utloggad goransson89

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 309
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Man lär sÃ¥ länge man lever!
SV: Behöver en ny värmepump
« Svar #9 skrivet: 20 augusti 2012, 21:40:13 »
Ang CTC och vv.. Jag har en gammal Eco Heat 8,5 från 2005. Den klarar av att fylla vårat badkar med och klarar av att dusha innan man hoppar i och dusha efter. Visserligen får jag aktivera Elpatron en stund innan vi ska bada och får slå av den när vi är klara. (Den är alltid avstängd annars)

Men hur ofta badar man då? Och på dom nya kan du ha en knapp i badrummet om du vill :)
Och jag har också ett hörnbadkar med bubbel :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver en ny värmepump
« Svar #10 skrivet: 21 augusti 2012, 09:36:22 »
Varför skulle en sådan pump ge mer varmvatten än någon annan? Det får du gärna utveckla!

Eftersom TS redan har en markslinga så torde det vara mest kostandseffektivt att han kan fortsätta använda denna istället för att låta installera en slinga för direktförångning. Personligen är jag tveksam till den typen av pumpar - är det tex. inte risk att kopparslingar går sönder när marken rör sig?


Men TS har redan markslinga så det torde vara mer kostan

DÃ¥ skulle jag hellre rekommendera denna, som man kan koppla till brine: (sid 2) http://www.siriusab.se/~siriusab/pdf/S2.pdf
Fördelarna, som bland annat ger stor tappvarmvattenmängd:
Kondensorslinga i tank.
Hög tappvarmvattentemperatur 80°C eller mer. (i toppen av beredaren)
Det behövs ingen elpatron för att "bränna av" legionella bakterier.
Det behövs normalt ingen eftervärmningsberedare.
Stor tankvolym 500L.
LÃ¥nga drifttider.
Ökad livslängd på kompressorn.
Mycket tappvarmvatten.
Dockningsutag på tanken.
Enkelt att docka till externa värmekällor (Ved, Sol, Vatenburen kamin).
Ökar värmebehovet kan man docka till ytterligare en sirius värmepumps modul.
Sirius värmepumpar går bra att placera utomhus.
Bra om man har små utrymmen.
Vid ljudkänsliga miljöer.
Vid nybyggnation.
Enkela och okomplicerade.
Ingen onödig elektronik.
Lätta att serva.
Standardkomponenter (ej konstiga importerade delar).


Nackdelen som jag ser det är att det är en lösning för fast kondensering, dock tror jag att man tack vare skiktningen i tanken normalt får en bra returtemp på köldmediat, så troligen blir COP inte sååå dålig trots allt, exakt hur man styr temperaturen i tanken vet jag inte, men troligen kan man justera tempen så att den blir lite lägre under sommarhalvåret, utan att topptemperaturen blir speciellt mycket lägre.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Behöver en ny värmepump
« Svar #11 skrivet: 21 augusti 2012, 19:15:53 »
DÃ¥ skulle jag hellre rekommendera denna, som man kan koppla till brine: (sid 2) http://www.siriusab.se/~siriusab/pdf/S2.pdf
...
Nackdelen som jag ser det är att det är en lösning för fast kondensering, dock tror jag att man tack vare skiktningen i tanken normalt får en bra returtemp på köldmediat, så troligen blir COP inte sååå dålig trots allt, exakt hur man styr temperaturen i tanken vet jag inte, men troligen kan man justera tempen så att den blir lite lägre under sommarhalvåret, utan att topptemperaturen blir speciellt mycket lägre.
Jag har en sån Sirius men tror TS är ute efter en lösning från nån av de stora leverantörerna. Carl N har redan gett tre bra förslag på hur man gör - i den andra tråden.

Temperaturen styrs av en enkel on-off-elektronik frÃ¥n Jeff - de gör även styrningen Ã¥t Thermia. Man kan själv ställa in temperaturen. Tvärtom vad man kan tro mÃ¥ste man ställa högre temperatur pÃ¥ sommaren, jag har den pÃ¥ 45  °C nu. PÃ¥ vintern ger hetgaserna sÃ¥ mycket värme sÃ¥ det ändÃ¥ blir runt 60  °C i toppen, dÃ¥ kan man ställa temperaturen pÃ¥ runt 30-35  °C (beroende pÃ¥ vilken framledning man behöver).

När energimyndigheten testade Sirius mätte de upp att den gav 500 l varmvatten i en tappning men då måste ha ställt upp temperaturen till max. Varmvattnet värms med en slinga i tanken så man får inte ut hela volymen som hetvatten.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Behöver en ny värmepump
« Svar #12 skrivet: 21 augusti 2012, 19:18:11 »
Jeff gör inget åt Thermia vad jag vet,, bara utbytesstyr om man har en gammal maskin som kraschat :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!