Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värden / räcker pumpen?  (läst 1223 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad then

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värden / räcker pumpen?
« skrivet: 19 november 2004, 17:03:11 »
Har kört en Thermia Diplomat 6 sedan i mÃ¥ndags. Har funkat bra tills i natt/morse, innetempen sjönk  :'(

Hade följande värden i morse vid -10.

Ute     -10
Kurva   37
Fram    44 (44)
Retur    40(48)
VV         47(44)
Integral  - 600 (Denna knapade inte nedÃ¥t..)
KB in       +2
KB ut       -1

Kollade 45 min senare , dÃ¥ har varken framtempen ökat eller integralen minskat. Dock ser det inte ut som elen hjälp till. Däremot sjönk tempen inne frÃ¥n 21.6 till 19.8 under förmiddagen.  DÃ¥ jag var hemma pÃ¥ lunch stod framtempen ungefär pÃ¥ samma, dock var det bara -8 ute dÃ¥. Nu är det -6 och innetemperaturen ökar sakta, nu 20.8.

KB pump står på 3
VB pump står på 2
2-rörs radiatorsystem, både panelradiatorer och lamell dito. 15 st totalt.
1½ planare byggd -65 114m3 + källare pÃ¥ 70m3 med 2 jättepaneladiatorer o 3 mindre.  

Gjorde av med ca 3m3 olja och de senaste åren med bara elpatron ca 32000 kwh inkl hushållsel.

Är det något fel på mina inställningar, som för övrigt är installatörens, eller är anläggningen för liten ?

Jag har inte pillat pÃ¥ nÃ¥got annat än värmekurvan, eftersom installatören ska komma och 'visa' hur det funkar. Dock lär han inte komma i helgen, samt det kan vara bra med Era synpunkter innan besöket  :-*
« Senast ändrad: 19 november 2004, 17:16:34 av then »
Thermia Diplomat 6, 142 meter borra.

admin

  • Gäst
admin
Re:Värden / räcker pumpen?
« Svar #1 skrivet: 20 november 2004, 09:32:17 »
Din pump är förmodligen inte för liten, verkar inte vara nåt fel på inställningarna heller.
Istället verkar din anläggning vara dimensionerad för en lägsta temp utan tillskott på ca -8 grader, en högst normal dimensionering - som i och för sig varierar beroende på var i landet du bor, ju längre norrut, detso lägre utetemp bör den klara utan eltillskott.

Att det blir kallt i huset beror på att reglerdatorn "väntar" med eltillskott för att det inte skall tjuvvärma under varm väderlek eller varmvattentillverkning.

Denna väntetid kan du ändra om du tycker att tempsänkningen är besvärande, jag har inte någon manual så jag kan guida dig, med du kan ju själv läsa i manualen hur du skall göra för att eltillskottet skall gå till lite tidigare.

/Rickard

Utloggad then

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Värden / räcker pumpen?
« Svar #2 skrivet: 20 november 2004, 11:39:38 »
Jag bor i Sundsvall, och ser i kalkylen att det stÃ¥r 'tillskott frÃ¥n ca -11,6'.  DUT -20

Jag har dragit ned VB-pumpen tilll läge 1 nu, och fått mera diff på fram och retur, ca 6 grader. Ser ut som pumpen orkar öka VB-fram ett par grader till nu. Samt att den går inte lika länge varje gång.

Saken är att jag, till för 2 mÃ¥nader sedan, endast funderat lite lätt pÃ¥ att installera bergvärme. Men sÃ¥ gick vÃ¥r kombipanna sönder, och dÃ¥ blev beslutet bergvärme.  Tog in en del offerter o alla föreslog samma storleken 5-6 kw pÃ¥ pumpen.   Hade jag vetat det jag vet idag hade jag valt en 7-8 kw pump. Nu är jag glad att jag ökade pÃ¥ borran till 142 meter ( aktivt ca 135m) dÃ¥ jag i framtiden kan välja en större pump.
Thermia Diplomat 6, 142 meter borra.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Värden / räcker pumpen?
« Svar #3 skrivet: 20 november 2004, 12:07:07 »
Är tillskottet inställt på start vid -600 gradminuter?? Då var det bara gränsfall att den skulle starta. Det är en viss medveten eftersläpning innan patronen går in, detta för att minska elåtgången, en liten tempsänkning sker därför innan tillskottet går igång.
Har du rumsgivare??   Har du en sÃ¥n kan du enkelt starta tillskottet tidigare, genom att höja önskad innetemp sÃ¥ kommer den att starta snabbt.

På en Thermia som jag statade upp var överhettningsskyddet till elpatronen utlöst vid leveransen. Då startar ju inte elpatronen alls!!!

Du kan ju kolla om elpatronrn funkar om du vill eller så får inst göra det!!!



Höj kurvan och eller rumsgivaren så mycket att gradminuterna poppar direkt upp till -600 fortsätt en stund med den inställningen då minskar gradminuterna ytterligare då skall elpatronen starta!!



Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!