Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: fläktkonvektor  (läst 1275 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
fläktkonvektor
« skrivet: 09 oktober 2009, 08:15:20 »
Hej

Ska snart sätta in bervärme i mitt hus och tänkte komplettera med nån fläktkonvektor för att få ner framledartempen framför allt i min källare som har väldigt små element och samtidigt är väldigt kall. En fläktkonvektor tänkte jag skulle sitta i min gillestuga som är ca 25 kvm.
Hur kraftig konvektor behöver man för ett sådant utrymme? Är det bäst att sätta flera små konvektorer i källaren eller bara en rejäl? Källaren är totalt på 110 kvm. Säkert svårt att svara på när det beror en del på planlösning hur luften letar sig in kan jag tänka.
Ett ytterligare problem kanske är att jag har enrörssytem och om jag sätter en för stor konvektor i början av slingan kanske det inte kommer finnas nÃ¥n värme kvar till resten, eller? MÃ¥ste man dÃ¥ ha en separat slinga för konvektorn dÃ¥? 
Finns det nån värmepump som kan styra olika FL temp på olika våningsplan i och med att jag har golvvärme uppe och små radiatorer i källaren?
 
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: fläktkonvektor
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2009, 10:44:51 »
Det är lämpligt att fläktkonvektorn får egna rör till och från VP:n om du har ettrörsystem. Om dörrarna är öppna i källaren så kan det finnas ett bra ställe att placera en fläktkonvektor på men utan planlösning kan man bara gissa. Se till att ta till storleken, det är bättre med en för stor än tvärtom.

Det finns flera märken på VP som kan styra en extra shunt, se till att ange detta när du tar in offerter.
« Senast ändrad: 09 oktober 2009, 10:47:32 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fläktkonvektor
« Svar #2 skrivet: 09 oktober 2009, 13:06:20 »
Ett sätt att lösa det är att ta returen från huset (efter enrörsslingorna) och låta allt flöde gå igenom konvektorn. Temperaturen styr du genom att starta och stoppa fläkten.
Returen till värmepumpen blir låg, du slipper extra shunt
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fläktkonvektor
« Svar #3 skrivet: 09 oktober 2009, 13:12:46 »
Tanken är att sätta in in Bosch EHP 9 LW/M. Finns det någon sådan styrning med olika FL temp i den pumpen tro?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad rigumuse

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 254
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fläktkonvektor
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2009, 13:17:46 »
Behöver fläktkonvektorer i regel inte så varm temp för att värma bra?
Bor i villa från 1973 103kvm + 103 kvm källare. Bytt från vedeldning till Bosch EHP 9 LW/M intallerad 2009.
ca 60 kvm golvvärme på markplan och enrörssystem med små radiatorer med 15mm rör i källaren och i 4 rum på övervåningen. 2-glas fönster. Satt in en vv beredare som volymtank. Delat lång källarslinga till 2 och satt in en fläktkonvektor i källaren.

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: fläktkonvektor
« Svar #5 skrivet: 09 oktober 2009, 14:01:49 »
En fläktkonvektor påverkas på samma sätt som element vid lägre temperaturer. skillnaden är att en större fläktkonvektor som ger mer effekt, är bara marginellt fysiskt större och dyrare.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!