Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.  (läst 6587 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.
« skrivet: 12 oktober 2013, 21:36:24 »
Hejsan!

Första inlägget på forumet.
Jag har för någon dag sedan beställt konvertering av vårt hus från direkt el till bergvärme. Det blir en Thermia Diplomat Optimum G3 8 med 200m hål, till det är det beställt ThermIQ och Termia Link. Borrningen kommer att ske om ca 2v och installation av radiatorer och pump blir någon gång i november.
Jag har bestämt att ha termostater (link) i 4a sovrum och i vardagsrummet, i sovrummen för att köra nattsänkning och i vardagsrummet för att vi har kaminen där.
Det jag undrar är vad som händer om jag sätter in en link rumsensor i köket, måste den ha termostater för att reglera värmen eller går den att köra utan?

Med vänlig hälsning
  Tommy
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.
« Svar #1 skrivet: 12 oktober 2013, 22:03:33 »
Jag är väl lite konservativ och menar att det borde funka minst lika bra utan termostater på radiatorerna, om man trimmar in rätt kurva först och sen aktiverar rumsgivaren så brukar detta räcka fint för att få en jämn innetemp.
Thermia Link ska ju även klara att styra termostater osv, men det är nog inget måste att ha med dessa.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.
« Svar #2 skrivet: 12 oktober 2013, 22:38:37 »
Ok, tack.
Vi kommer att trimma in systemet först. Det jag eg undrar är om det går att byta ut thermias egen rumsensor med thermia link rumsensor och få cirka samma funktion. Annars köper jag en "riktigt" i stället.
Jag kan tyvärr inte lÃ¥ta bli att köpa Link (med tillhörande termostater), bara för att jag gillar tekniska prylar, sen Ã¥ngrar jag mig ibland efterÃ¥t  a:gl
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.
« Svar #3 skrivet: 12 oktober 2013, 23:04:38 »
OK, då fattar jag.
Om jag förstår produktfoldern rätt så funkar Danfoss Living Connect som både termostat och rumsgivare.
Danfoss RS borde då funka som endast rumsgivare som jag antar att du vill ha i köket?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.
« Svar #4 skrivet: 12 oktober 2013, 23:12:40 »
Det var så jag menade, tack för hjälpen så skickar jag en beställning :)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.
« Svar #5 skrivet: 12 oktober 2013, 23:19:53 »
Står en del om Thermia link i den här tråden http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=40317.0
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Tommy.

  • Gäst
Tommy.
SV: Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2013, 23:55:44 »
Tack Smurfen. Jag har läst de första ca 10 sidorna och sen hoppade jag fram och läste de sista 15-20 sidorna, men hittade inte det jag sökte. Har även läst pÃ¥ Thermias sidor - gav just inte nÃ¥got, läste pÃ¥ danfoss,  bÃ¥de produktbladet och installationsanvisningarna och jag har googlat pÃ¥ alla sätt jag kan komma pÃ¥, men jag blir inte klokare  Sc:,h

Tommy.

  • Gäst
Tommy.
SV: Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.
« Svar #7 skrivet: 14 oktober 2013, 20:05:49 »
Hoff... Nu har jag läst hela den trÃ¥den  .,;- , men blev inte klokare ändÃ¥, eller kanske.
Jag tror att jag vill göra så här.
Övreplan har 4st sovrum, 1 toa och 1 klädkammare.
Jag sätter termostater i 3 av sovrummen, (det fjärde används som gäst- TV-spels rum). De övriga rummen blir så varma som dom blir.
Nedreplan har hall, toa, bastu, relax, vardagsrum, matsal+kök och det blivande pannrummet som inte får något element.
Här sätter jag en termostat i vardagsrummet (pga närheten till kaminen). Elementen i matsal och kök (3st) sitter på samma vägg och nära varandra, jag sätter en termostat på ett av de elementen, som då får agera rumsensor. Även här får resten helt enkelt bli så varma som dom blir.

Vad tror Ni om det? skulle det kunna funka, eller är jag helt ute o cyklar?

Det ärjobbigt med saker som man inte förstÃ¥r  Sc:,h

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
SV: Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.
« Svar #8 skrivet: 15 oktober 2013, 00:35:50 »
Link är själva styrpanelen som man sätter upp någonstans där det passar. Vid installation kopplar man ihop termostater med rum som man skapar i Link-panelen.

En Link rumssensor RS kan sättas upp på lämplig vägg och kopplas också ihop med önskad rum i Linken. Man kan t ex sätta valbart antal termostater i rummet, antingen ensamma eller ihop med RS.
RS kommer att styra de termostater som kopplats till rummet. Termostaten eller RS rapporterar till Linken, om t ex det blåser så att ett rum behöver mer värme så öppnar termostaten och rapporterar till Linken ( i förekommade fall via RS) att det inte räcker med det som VP producerar, då ger Link order till VP att producera hetare vatten vilken sker med att VP höjer Rumbör (det som brukar synas på panelen i vanliga fall t ex 20), i vissa förhållanden också med reglering av kurvan uppåt.

Linken ser till att VP producerar den värme som den termostat som har störst behov rapporterar om, övriga som inte behöver så mycket stryper ju.
En förutsättning är ju att man har installerat det som behövs inne i VP också för att styra den.

Jag anser att det räcker med RS i de rum som man vet blir lättare påverkade av t ex blåst, där funkar det bra, samma med solinstrålning då kan det vara bra också.
Naturligtvis räcker det med termostater men en RS jämnar ut det hela eftersom termosterna är väldigt känsliga, har man flera i ett rum så kan det bli ojämt ibland,
RS brukar man sätta upp i huvudhöjd och där stämmer det bättre med tempen tycker jag åtminstone

Det är ju bekvämt med en RS på väggen som man kan öka/minska värmen så man slipper gå till termostaten bakom gardinen eller soffan eller till Linken... ;)
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.
« Svar #9 skrivet: 15 oktober 2013, 20:15:41 »
Tack Hjopek.
Jo så långt är jag med i matchen.
Nu sitter jag med el element och har haft fjärrvärme i lägenheten, jag har börjat läsa på om VP för ca 3v sedan, så jag har massor kvar att lära. Men så här har jag förstått det hittills.
I grova drag.
I en "vanlig" installation, så justeras inomhus tempen med värmekurvan och utomhus givare. Då det blåser ganska ofta här så sätter vi även in en inomhus givare (det jag kallar RS) för att även ta hänsyn till att inomhus temp påverkas av vind och sol. I rum där jag vill ha konstant svalare (ex garage) justeras flödet ner lite(?) och i rum där jag vill undvika övervärme (ex rum med eldstad) så sätter man in en termostat.

(så här önskar jag att Link fungerar)
Med Link, så justeras värmen fortfaran av värmekurvan och en utomhusgivare. Sen sätter vi in en dyr inomhus givaren, dvs en Link panel med koppling till VP och en rumsensor.
Nu känner Linken via sin RS av inomhus tempen och justerar värmekurvan i VP efter det behov som RS anser finns.
Sen när/om behovet finns så kan jag fylla på med termostater där det behövs, men det är inget krav (om jag nu bara vill ha en dyr inomhusgivare med snygg display)


Om det fungerar sÃ¥, sÃ¥ blir jag glad  8)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Utloggad HÃ¥kan F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat G2
SV: Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.
« Svar #10 skrivet: 16 oktober 2013, 12:42:55 »
I stora drag har du förstått rätt.
Link innebär att förutom utomhusgivaren får systemet ett ökat "medvetande" om den miljö den ska värma upp.
Alla termostater/rumsgivare snackar ihop sig med värmepumpen via Link-centralen och uppdaterar driftsbilden en gång i minuten (tror jag det är).
Detta ger, om styrmjukvaran är bra, alla förutsättningar för att få både komfort och ekonomi.
Styrmjukvaran var väl lite sådär i början men ska vara ok nu, däremot är det uppgraderingar på gång vad gäller styrpanelen med starkare sändare etc.
mvh / HÃ¥kan F 
OMG, I have finally discovered what's wrong with my brain: On the left side, there is nothing right, and on the right side, there is nothing left...

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.
« Svar #11 skrivet: 16 oktober 2013, 18:07:10 »
Tack HÃ¥kan F
Det var nog exakt det svar jag hade hoppats på (som dessutom bekräftar Carl Ns svar) :) Jag har ju läst tråden som Smurfen länkar till, den är faktiskt rätt så skrämmande i början och gjorde att jag nästan ångrade mig. Men senare så verkar dom ha fått bra ordning på programvaran, så nu vill jag ha Linken igen. Måste säga att det är tur att Thermia har tåliga kunder som stod ut med att testa och felsöka - jag hade förmodligen slängt ut sakerna och krävt pengarna tillbaka.
Köper 5 termostater som jobbar självständigt och en rumsensor som också jobbar självständigt. Eller tja inte självständigt, dom länkas ju via Link panelen vidare in till VP. Sen när jag känner för att spendera mer pengar så köper jag ev in lite fler termostater.

Tack igen för alla svar.
Drygt 1 vecka kvar till borrning 8)
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

Tommy.

  • Gäst
Tommy.
SV: Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.
« Svar #12 skrivet: 18 oktober 2013, 12:16:47 »
Jag skickade samma fråga till Thermia ca samtidigt som jag frågade här. Nu har jag fått ett vettigt svar från dom.
"Att köra Link med enbart rumsgivare fungerar inte".
Inte riktigt det svar jag önskade, men då vet jag iaf hur jag ska gå vidare :) Det blir en ensam Link termostat i kök+matrum. Sen när/ om jag sätter in termostater på de andra två elementen i kök+matrum så köper jag en RS då.

Utloggad Pletten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 27
  • Karma +0/-0
SV: Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.
« Svar #13 skrivet: 22 oktober 2013, 09:56:51 »
...
Styrmjukvaran var väl lite sådär i början men ska vara ok nu, däremot är det uppgraderingar på gång vad gäller styrpanelen med starkare sändare etc.
mvh / HÃ¥kan F
Håkan F vet du mer om når disse oppgraderingene kommer. Hadde vært fint å vite da jeg står klar til å kjøpe Thermia link til min G2
195m aktiv energibrønn - Thermia Diplomat Duo Optimum G2 8 SP - Oso 50R 100L arbeidstank

Utloggad HÃ¥kan F

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Mjölby
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Thermia Diplomat G2
SV: Snart bergvärme, undrar hur Link RS fungerar.
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2013, 18:49:54 »
Nej tyvärr, jag vet inte mer än att det troligen ska komma nu i höst.
Jag beställde min Link i Augusti och fick besked att den var leveransstoppad i avvaktan på nya modellen.
Thermias support trodde dÃ¥ pÃ¥ oktober men den är ju nu snart slut.    :(
OMG, I have finally discovered what's wrong with my brain: On the left side, there is nothing right, and on the right side, there is nothing left...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!