Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: EcoEl+EcoAir - Tolkning av diagnosvärden  (läst 6709 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
EcoEl+EcoAir - Tolkning av diagnosvärden
« skrivet: 17 december 2004, 22:22:18 »
Har nu kört min anläggning i drygt 2 veckor och noterat åtskilliga serier Logg + Diagnos. Bl.a är det 3 serier diagnosvärden som jag är lite konfunderad över och de är följande:
R-giv. Elptr Framl. Elpanna Elp.nedre      VP      Shuntläge
22,9°  1,5   45/44   52/51     48/45       48/49        --
22,6°  1,5   47/47   54/54     48/45       48/55        50%
23,0°   0     45/45   55/52     46/45       46/50        50%

Serie 1: Varför går Elp in? Inget VV-uttag just då.
Serie 2: Elp in och shuntl. 50% trots framl.värde under    
             Elp.nedre och VP?
Serie 3: Shuntl. 50% trots samma förhåll. som i serie 2?

Inställningar:
Rumstemp. 23°
Maxeffekt Elpanna 1,5 kw
Temp Elpanna 45°
Temp nedre Elp 45°

Slutligen en helt annan "diagnosfråga" betr. Huvudmenyn:
Siffran för inst. rumstemp. blinkar alltid. "Larm senast" noterar rumsgivare och larmet kan inte återställas med larmåterst.-knappen (ingen röd signal på rumsgivaren)?
 
Har också noterat väldigt stora variationer i antal starter senaste 24h  (9 - 44) trots att utetemp endast varierat 2-6°  och VV-uttaget inte är stort under kort tid?
Eco El + Eco Air 7,9

Utloggad svenne

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:EcoEl+EcoAir - Tolkning av diagnosvärden
« Svar #1 skrivet: 20 december 2004, 19:32:45 »
Hej, det har skrivits spaltmeter här i forumet om CTC:s tidiga tilslag av eltillskott, prova sökfunktionen.

Serie 1: se ovan, har ingen bättre förklaring just nu... :'(

Serie 2: Shuntläge 50% används om det behövs endast så lite som möjligt vatten från den elvärmda delen i pannan. Värden framledning och elpatron nedre ligger ganska nära varandra. det kan också ha att göra med returtempen

Serie 3: I stort sett samma svar

Var kanske inte till så mkt hjälp men Man beundrar saker man inte förstår ;D

Om du vill va helt säker på att slippa eltillskott så sätt effekten till 0 kWh. Skruva ner panntempen till 48 grader och räcker VV ändå till bad etc så sänk ännu mer. jag har min på 40. Styren "skruvar ändå upp automatiskt.

Larmet: Är innegivaren korrekt ansluten med en 3 ledare och en area på minst 0,5 mm2?

Mina starter varierar också väldigt mkt beroende på om man ligger nära bryttempem för vad pumpen klarar av utan eltillskott.
All time high på 24h är 129 starter
All time low på 24 h är en!!!! start. (-10 ute)
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad HBerra

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Re:EcoEl+EcoAir - Tolkning av diagnosvärden
« Svar #2 skrivet: 21 december 2004, 12:56:35 »
Tack svenne!
Ringde installatören (19/12) ang. rumsgivaren och förhållandet att signallampan på styren som skall lysa grönt inte gjorde det.
Det kom en servicekille från CTC omgående (inom 1,5 tim – han trodde pumpen stod stilla). Han konstaterade att det var fel på kretskortet, som byttes ut, så nu är rumsgivaren och den gröna signallampan OK. När han fick se att jag hade panntemp. inställd på 45° så fick han en chock. Så får du INTE ha’ det sa’ han – om du inte vill dö i legionella!! Jag förklarade att med CTCs  vv-slingor kan ju inte vv bli stående någon längre tid – över natten – om huset är bebott, men det ”köpte” han inte utan ställde in panntemp. på 52°. Ev. legionellabakterier tycks ha’ gått vissa på hjärnan, eller …..? Jag ändrade sedan tillbaka panntemp till 45°, för jag litar helt på att det aldrig kan hinna utvecklas några bakterier i CTCs vv-slingor.

Siffran på inst. rumstemp. skall blinka (borde förstått detta då tempinst. ändras direkt med -/+ knapparna).

Ville veta av servicekillen var man kan läsa sig till mera exakt hur pumpen, pannan och styren fungerar, dvs. vad man kan få ut av diagnosvärdena, t.ex. vad hetgastemp. egentligen indikerar då den går över 100°. Fick förklarat att man inte vill beskriva funktionerna mer ingående för då skulle man få alltför mycket frågor!!?? OK det finns kanske folk som köper och kör bil utan att öppna motorhuven  …. men i alla fall !? Jag fick i alla fall veta att om hetgastemp. går upp till t.ex. 120°, så antyder det en läcka på hetgasledningen.

129 starter på 24h måste ha varit när det var som varmast i somras? Då är väl radiatorvärmen avstängd och VP kör till 55° vid varje start, så då måste starttemp. för VP ligga väldigt högt, såvida du inte använde mycket vv just då!? Har jag förstått styrningen rätt??

Är utetemp. under hela dygnet lägre än -10°, så blir väl antalet starter 0, eller gör VPn 1start för någon form av kontroll?

Är man okunnig och frågvis så är man.
Eco El + Eco Air 7,9

Utloggad svenne

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: sverige
  • Antal inlägg: 279
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:EcoEl+EcoAir - Tolkning av diagnosvärden
« Svar #3 skrivet: 21 december 2004, 14:00:21 »
129 starter var skit bakom tangenterna.....
givetvis menade jag 29!

40 grader har jag inställt men eftersom den går upp i 55 grader var 4:e start så är det inga problem. CTC har (som tur är) inte så mkt att meckla med i inställningarna. Vill du ändå gå in in kod menyn så prova kod 831.

Under -10 vet jag inte då jag inte råkat ut för det än. i går vardet -11 ute men min utegivatre visade -9 så den stannade inte ändå.

Skruva på och lycka till!
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering

Utloggad Maha56

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:EcoEl+EcoAir - Tolkning av diagnosvärden
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2005, 21:28:52 »
Hallå där Hberra.
jag såg dina frågor..
Min tolkning är så här.
Vp:ns börvärde är alltid 5grader över framledn. börvärde och övre elpannans börvärde är alltid 7grader över framledn.börvärde, om vp:n inte orkar så ska det finnas varmare vatten i elpannan att shunta in.
I första frågan så undrar du varför eltillskottet är på...det är på tills vattnet i elpannan är 3grader varmare än sitt börvärde..alltså värma till 54grader.
Frågan om 50% är knepigare..jag har också det fenomenet att även fast shunten är fullt öppen mot vp-delen så fär jag inte ut samma värme i framledn. som vp:n ger...det diffar ett par grader.

Det är så jag har tolkat min maskin.
Jag vet inte om du vet det..men elpanna nedre kan du strunta i tills vp:n stängs av vid "tokkyla"...den är bara intressant när nedre elpatron går in istället för vp:n.

Ett annat tips...om du inte har provat att laborera med cirkpumparna så kan du prova som jag gör.
På sommarhalvåret(varmare än 5+) så kör jag cirkpumpen till vp:n på läge 3...då laddar man "accen" bättre..diffen mellan topp och botten blir mindre.
På vintern kör jag cirkpumpen på läge 1...diffen ökar i.o.f.s men vattnet från pumpen blir varmare i toppen och elen behöver inte gå in lika tidigt(50%-läget)...och har man en air och det blir en bit under nollan så tar den ju vattnet från toppen.
Man får kolla i början att inte hetgaserna sticker iväg vid kallt väder..fär då löser ju pressostaten ut..

Jag hoppas att nåt klarnade och att jag inte rörde till det för dej..
Vvm310+f2120-16

Utloggad Sulan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sweden
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:EcoEl+EcoAir - Tolkning av diagnosvärden
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2005, 12:23:43 »
Citera
Serie 3: Shuntl. 50% trots samma förhåll. som i serie 2?
Detta betyder att styren vill ha mer värme. Sedan ligger det en fördröjning på 180min innan den tar vatten från övre delen. Sedan tar det ca 10min innan den blir avmarkerad. trotts at vp:n tryckt upp pannans undre del till rätt temp.


Kör alltid full speed på c-pumpen till ute delen så slipper du toppa varmvattnet med el.
 
CTC ECO-El + ECO-Air 5,9
Instalerad 2004-12-04

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt på VP. 28/10-04--30/10-06
Re:EcoEl+EcoAir - Tolkning av diagnosvärden
« Svar #6 skrivet: 06 januari 2005, 12:48:21 »
Undrar om man kan bättra på(kanske försämra) ekonomin om man labbar med inst. av 180min värdet...?
Där finns ju vatten att låna... kan ge längre gångtid om man minskar tiden? Självklart med elen avslagen...
Jag måste fundera på detta...  ??? :-\
Någon anna som funderat kringe denna inställning?
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt på VP. 28/10-04--30/10-06
Re:EcoEl+EcoAir - Tolkning av diagnosvärden
« Svar #7 skrivet: 06 januari 2005, 16:14:47 »
Har nu dragit ner till 90minuters fördröjning för att se om det blir någon skillnad...

/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!