Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kombination mark/berg-värme och solfångare - OFFICIELL TRÅD!  (läst 20271 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
På uppkommen anledning, växande intresse för solfångare, så öppnar jag härmed en officiell tråd i ämnet.

Ordet är fritt!  Thumbsup
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Det kvittar om man har L/V VP eller berg VP det kan vara i vissa fall befogatmed solfångare, speciellt om man har pool att värma sommar tid så då solen skiner får VP "vila lite grann.

Den enkla solfångare "svart på en ram på ca 10m2yta vilket är halva min poolyta ger mig det tillskott som behövs och det behöver ej kosta skjortan som en dyrare vacuum solfångare. " på ca 10000:- "+ eget arbete. placeras lämpligen på ledig yta på taket nära poolpump aggr.

Det  behövs också en automatiskt ventil som öppnar till poolpumpens vatten då solfångaren har varmare vatten än poolen. (pris 5000:-)

Skall undersöka marknaden men det finns exv nedanstående länkar och i de olika poolfirmornas kataloger.

http://www.texsun.se/webshop/product_info.php?products_id=28
http://www.primastar.nu/PS_Solfangare_info.htm


Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Vaccum behöver inte bli dyrt med lite egen insats. www.solvarme.com  :D
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Tack för det jag har skickat förfrågan om totalpris. Det verkar vettiga priser. --/

/Janne
Luft-Vatten VP  i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3    4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Hej
Jag har haft solvärme i ca 10år utan problem. Installerade solvärmen tom före vp. sen den dagen jag körde igång det har jag inte lagt en timma på underhåll reparationner. Det ger mig allt tappvarmavatten från mitten på Mars till mitten på oktober (förutsatt att det inte regnar mer än 3 dagar i rad)
Mina kollektorer är självbyggda LESOL här i Bohuslän blev det en hel folkrörelse där man gick samman i en studiecirkel och byggde kollektorerna tillsammans. Vi byggde 80m2 på 5 kvällar.
För ett stort utbyte bör man ha lågtempererat vatten så vår och höst är det mycket lämpligt att låta solen hjälpa till och värma framledningen till radiatorerna. Mitt på sommaren endast varmvatten.
Dock ger ca 10m2 solfangare inte mer än ca 4000kw / år (om man kan förbruka allt annars blir det mindre) så en lika tuff återbetalningskalkyl som många använder för vp kan bli svår.
Det börjar komma intressanta applikationer där man använder solen för att värma köldbäraren från mark/hål dock har jag ingen erfarenhet av det.
Mvh AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Jag är lite sugen på att smacka upp en solfångare på ett av taken. Gamla huset har svart plåttak, 60° lutning och nocken rakt i öst-västlig riktning, så jag har ett svart, platt tak i rakt söderläge, och jag tror man skulle kunna göra en väldigt diskret installation där.

Jag har nog mest tänkt på att koppla det till varmvattnet. Min VP kan ju styra solvärmeproduktion också, men egentligen bara genom att övervaka och jämföra två temperaturer och styra en pump. Om solfångartempen överstiger botten av VVB:n så startas pumpen, och om tempen blir för hög, eller tempen sjunker under VVB-tempen, stoppas pumpen.

Det jag funderar över är hur man gör om det blir FÖR varmt? Dvs om pumpen stannar pga övertemp i VVB:n? Finns det risk för kokning?

Vad använder man som brine i solslingan? Glykol?

Jag retar mig på att jag inte valde VVB:n med solslinga när vi installerade. Fast jag visste inte då att det fanns...  huvuddunk
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
Hej
Man använder glykol i solkretsen. Etanol går inte pga koktemperaturen.
Se upp med att inte lägga för många solfångarmoduler i serie. Lägg dom parallellt.
Man har ca 2 bar övertryck i solkretsen, det gör att kokningstemperaturen förskjuts uppåt så att inga problem finns. dessutom så blir det inte så varmt i tanken att det kokar där.
Som högst har jag fått ca 85C i min tank i Juli månad. Den är 650 liter stor. Se upp med att inte köpa större tank, det kan innebära att du inte kommer upp i tillräckligt hög temp. 500-750 liter är lämpligt vid 10m2 solfångare.
Effekten på solfångarna sjunker med temperaturen.
Den billigaste reglerkretsen för solfångarpumpen köper du på www.conrad.se.
2st givare när det är varmare på taket än i tanken så går pumpen. Vid samma temp så stoppar den. En byggsats till en temeraturdifferens reglering kostar ca 200 Sek.
Då måste man löda ihop den själv.

Mvh AndersA.
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhål  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplåt.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank på framledning.

Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag förstod inte om du redan hade en acc.
Jag har tängt göra ganska likt dej MEN jag vill ha två acc tankar.
1. Den första tanken skall vara kopplad till VP och den skall vara på ca.500L
Den skall vara utrustad med VB, solslinga, 2 extra slingor till ex. vattenmantlad kammin, förvärmning av markslinga.
2. en acc tank som slavtank som är kopplad i toppen i tank nr1 med retur i botten i tank nr1 på ca 500-750l

Presis som du skriver styrs VP av tempen i nedredelen av tank 1
När solen undes sommaren eller soliga vinterdagar höjer Acc tankens temp till ca 80-85 grader öppnar en termostat ventil in till tank nr2
När tempen i tank nr1 har sjungt till ex.50 grader så stänger ventilen.
När båda tankarna har samma temp ca 80 grader då startar pumpen till markslingan och kyler acc tankarna
PÅ detta vis tror jag att man kan använda solen på tre olika vis.
1 radiator värme
2 varm vatten
3 förvärma markslingan/borrhålet

Tacksam för synpungter på detta/ Pegge  a:gl


Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
tipo874 skrev
Citera
Jag retar mig på att jag inte valde VVB:n med solslinga när vi installerade ..

Jag gjorde det inte heller när vi beställde pumpen 2004,  men jag börjar tro att de som nu skaffar VP , VVB eller kanske en större volymförstoringstank borde passa på att beställa VVB:n eller tanken med solslinga med tanke på framtiden. Detta eftersom elpriset tycks öka med 4 % per år (Tack cp, vp mp!)
Vår VP drog under  perioden april tom oktober  25 % av årsbehovet  (1500 kWh resp 6000 kWh efter omräkning till normalår). Detta betyder att det rent ekonomiskt sett verkar vara svårt att räkna hem en komplettering med  en kommersiellt tillverkad solvärmeanläggning.  Men med solpanerler borde man undet vår och höst kunna minska antalet starter på en VP rätt rejält och dessutom kunna värma källaren utan att köra ut värme till övervåningen. Detta genom att köra vp:ns cirk pump mot avstängda radiatorventiler i våningsplanen . Så skall man ju normalt inte göra vid kompressordrift.

(Och om det inte blir mycket dyrare att producera värmen via solen än via elen skulle man ju kunna spara några liter vatten åt vattenffall för att användas under tider av toppbelastning. Men sådana funderingar sätter väl starten snart stopp för genom att i såfall straffa oss genom att höja bostadsskatten.)

Det vore intressant om några av de läsare som redan monterat kommersiella anläggningar kunde skriva om sina erfarenheter och ekonomiska kalkyler eller inveteringskostnader och sparade kWh.

Saxat / Omformulerat ur en rapport av Rainer Tepe och Mats Rönnelid , SREC Forskargatan 8 Borlänge
(ISSN 1401 - 7555ISRN DU-SERC--75--SE mars 2002)
Citera
Resultat av simuleringar med simuleringssprogram på tämligen välisolerade h us (16000 kwh/år)

- Beräkningarna visade att man i flertalet av de olika kombinationer av solgånfare, förbrukningsmönster kan spara 10- 15 % av den energi (el) som behövs för ett bergvärmepumpssystemutan solfångare (extremfallen var 6 resp 19 %).
Men investeringskostnaden bedomdes vara för hög i förhållande till
den besparingen i el-kostnad för VP:n

- COP för referenssystemen minskar med tiden pga att bergets temperatur sjunker. Under de tre första åren sjunker bergets temperatur med ca 1.2 °C (till 3.8 °C) för fallet med låg last och 2.4 °C (till 2.6 °C) med fallet med hög last. Sänkningen av bergets temperatur medföratt anläggningens COP i fallet med medelhög last minskar med ca 4% under de tre första åren.

- Då lågtemperatursolfångare (8 m2) kopplas direkt till borrhålet så ökar borrhålets
medeltemperatur något för att efter tre år befinna sig på 6-7 °C, beroende på värmelastens storlek. Den antagna solfångarytan räcker därför för att uppväga bergets nedkylning över tiden.



I simuleringarna får man fram en häftig ökning av temperaturen i borrhålet, i andra uppgifter som jag sett  menades att ägaren inte får någon nytta av att värma hålet under sommaren.

Borrhålet här hemma har efter 1 1/2 års drift och förhoppningsvis slutet på säsongen blivit lite kallare:
KB in 3.3 till  6.3 2005  , temperaturer ner till -14 : KB in min 3.0 grader
KB in 4.3 till 12.3 2006 , temperaturer ner till -14 : KB in min  2.5 grader

KB in 7.3 till 16.3 2005 , temperaturer ner till   -7 : KB in min 3.5 grader
KB in 21.2 tilll 3.3 2006 , temperaturer ner till  -5 : KB in min  3.0 grader

(om nu mätutrustningen , främst kontakten ellan givare ock  kB-röret, inte ändrats med tiden)

Vårt elpris är nu 1.02 kr/kWk (1,23 om den fasta avgiften slås ut på förbrukningen) och den rörliga delen kan bli 1.25 år 2012 om höjningen blir endast 4 % per år

Edit
Läs ock  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,7193.0.html

« Senast ändrad: 28 mars 2006, 23:36:21 av Sarastro »
Småhus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. Borrhål 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till år o normaltemp).2005: Patron stöder från -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blåst) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare

PÅ detta vis tror jag att man kan använda solen på tre olika vis.
1 radiator värme
2 varm vatten
3 förvärma markslingan/borrhålet

Tacksam för synpungter på detta/ Pegge  a:gl


Förslag på turordning att använda sol och acctank:
1 Varmvatten   Typiskt 15 kwh per dag året runt. Jämn last
2 Radiatorvärme Typiskt 0 kwh sommartid. Varierande last
3 Förvärma brine från markslingan/borrhålet Höja brine tempen till VP med nedre delen av acctanken som är kanske bara 20 grader.  Oanvändbar temp för uppvärmning. Men ökar COP dramatiskt. Dvs när man inte kan använda acctanken för radiatorvärme.
3 värma markslingan/borrhålet när de andra alternativen inte kan användas = sommarhögtryck. Dvs när acctanken kan inte ta emot mer värme.








Utloggad moppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre veta än tro
Solvärme – gratisvärme. Det är väl den ultimata lösningen, kunde man tro. Men är det så? Visst får man lite längre badsäsong om man har solvärmesystemet att värma poolen men den mesta värmen ger det under högsommaren när behovet av uppvärmning är minst.

Det är en av solvärmesystemets nackdelar: Dess avgivna effekt under året ligger i motsatt fas till värmebehovet. Det ger den högsta värmeeffekten under sommarmånaderna maj - augusti när behovet är minst, men med en väldimensionerad anläggning så bör det under denna tid kunna stå för det mesta av tappvattnet. Det ger ett tillskott till energibehovet under mars-april och september-oktober. Under vintermånaderna november – februari när värmebehovet är störst ger det ingenting.

Man måste väl utgå ifrån att detta forums läsare har eller står i beråd att anskaffa en värmepump för jord- eller bergvärme. Att komplettera detta med solvärme kan föralldel vara intressant om man tar det för vad det är; en hobby, och en hobby är man ju i allmänhet beredd att betala för men om man tror att det ska ge ekonomisk utdelning drar man nog en nitlott. Det kan man komma till genom ett fåtal enkla överslagsräkningar.

Man brukar räkna med att ett solvärmesystem ger i medeltal ca 400 kWh värmeenergi per kvadratmeter solfångare på årsnivå. Det är ett normalvärde. Den årsvisa variationen kan vara stor, och det beror i hög grad på hur systemet är konstruerat. Med en ”normalstor” anläggning för en villa med 10 m2 solfångaryta skulle man således få 4000 kWh/år. Om man har direkt eluppvärmning och kWh priset är 90 öre så tjänar man in 3600 kronor, inte så illa. Men om man har värmepump med ett COP-värde på 3,5 så produceras 4000 kWh värmeenergi med 1143 kWh el-energi, i pengar räknat 1029 kronor, inte alls lika imponerande!

Det finns flera olika sätt att utnyttja solvärmen. Att förvärma brinevätskan torde vara det som tar bäst vara på solvärmeenergin eftersom det ger den effektivaste avkylningen av solvärmevätskan. Att återladda borrhålet/jordslingan kan komma på fråga om man inte har nån annanstans att ta vägen med solvärmen. Men det vanligaste är att dra solvärmevätskan genom en slinga lägst ned i varmvattenberedaren. Har man ett avancerat reglersystem kan det alltefter behov koppla om mellan olika värmemottagare men till vilka kostnader? Det behövs en värmeväxlare på alla ställen där solkretsen ska avge värme. Vi kommer då fram till anläggningskostnaden. Minimibehovet för att få en fungerande anläggning är följande:
·   Solfångare (dyraste posten)
·   Reglerenhet med givare
·   Cirkulationspump
·   Expansionskärl
·   Varmvattenberedare med solslinga
·   Rör, (i allmänhet tiotals meter) + isolering
·   Rördelar
·   Vätska
Jag vill påstå att det inte är möjligt att få en fungerande anläggning under 30000 kronor. En avancerad anläggning blir det avsevärt dyrare. Och det priset förutsätter då att man har kunskap/möjlighet att utföra arbetet själv eller med oavlönad arbetskraft.

5 % ränta på 30000 kronor är 1500 kronor. Vi inser att räntekostnaden underskrider kostnaden för den värme som solanläggningen producerar vid direkt-el (3600 kr.), alltså kan man räkna ut en återbetalningstid. Men om man har värmepump så kan man inte räkna ut någon återbetalningstid för den värmeenergi som solvärmeanläggningen ersätter skulle med värmepump produceras till ett lägre pris (1029 kr) än solvärmeanläggningens räntekostnader (1500 kr). Solvärmeanläggningen kan inte ens bära sina egna räntekostnader!

Dethär har nu varit mest uppräkning av solvärmesystemets nackdelar. Visst finns fördelar också. Det ger varmvatten sommartid så att man utan samvetsbetänkligheter kan slösa hur mycket som helst så länge varmvattnet kommer. En annan är att eftersom solvärmen normalt klarar av att ge varmvatten sommartid så kan det andra värmesystemet stängas av. Antalet starter minskar för en oljebrännare eller en värmepump. En tredje är att solvärmen är helt okänslig för kommande energiprishöjningar.

Slutsatsen blir följande:
Om du har vedeldning har du stor nytta av solvärme. Du slipper besväret med att elda för varmvattnet sommartid.
Om du har direkt-el eller oljeeldning ger nog solvärmesystemet en avsevärd besparing.
Om du har värmepump så får du betala för nöjet att ha solfångare på taket.
moppe

Utloggad overlander

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1284
  • Karma +5/-1
  • Kön: Man
  • Det finns lösningar för allt!!
Om man behöver en beredare till vp typ delad vp och kompleterar den men en solslinga a 2000 kr 12 kvadrat kinesiska importerade självbygg vaccumsolfångare 8000 styrning 3000 kr +rörodiv delar & glykol summa ca 15000 kr  Tror inte att det blir så svårt att räkna hem den investeringen. Det gäller bara att utnytja den optimalt!
Nibe 1320-20 500l borö vp tank med solslinga (2x112m borrhål)+ 400m markslinga  hus 315 m2 +100 m2 garage varav 40 garage 60 lägenhet totalt uppvärmd yta 415 m2. 60 x rör från sfinx.

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
Jag tror du får uppdatera dig Moppe. ;)

Investeringspriset för solfångare är idag 3-4 kr årlig Kwh.   :o
COP på existerande VP är ca 3, enligt SP.  ::)

Med direktel är pengarna på solfångare tillbaka på 3-4 år.
Med VP på 9-12 år. Ooops det är som en vanlig berg VP inst. 8)

Kan man dessutom köra dessa två kanonprodukter ihop på bästa sätt kan man höja COP för  VP och öka  solfångarnas utnyttjande så att system COP blir kanske upp emot 4  i alla fall.  På befintlig VP installation!

Exempel villa 24.0000 kw värme och vv. VP COP på 3 ==> 8.000 Kwh
Med sol som ger 6.000 kwh och sedan VP på resten==>18.000/3= 6000 kwh
System COP 24000/6000=4








Utloggad Pegge

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Vi har två st äldre solfångar anläggningar(så kallade plattsolfångare) på ön där jag bor.
Jag har under denna vinter jämfört dessa en ligger i sydsydost och en ligger i sydväst.
om temperaturen ute ligger mellan 0-10 grader minus så invärkar det ytterst lite på den temp som solfångarna levererar. Den som har väderstreck sydsydost har soliga dagar gett 60-85 grader
därimot den på sydväst har gett 45-60 grader. Thumbsup
Sammanfattningsvis är väderstrecket ganska avgörande för dessa.
Om man monterar vackum fångare så är dessa betydligt effektivare samt att de inte är lika känsliga för väderstreck. ºC Thumbsup
Om man bor som jag i skärgården och har statistiskt bevisat många soltimmar året om( även vinter)
så måst man nog räkna på ett annorlunda vis än när man bor i inlandet eller vad tror du moppe  :(
Norrland borde kunna använda solfångare till att återladda borrhål/slinga på den ljusa delen på året för då fungerar ju solfångarna i princip dygnet runt  a:gl

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfångare
Norrland borde kunna använda solfångare till att återladda borrhål/slinga på den ljusa delen på året för då fungerar ju solfångarna i princip dygnet runt a:gl

Hur får du solen att lysa på framsidan halva dygnet? Använder du spegel eller vrider du solfångarna?  *vinkar*



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!