Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat - ny sedan igÃ¥r!  (läst 2112 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gurkan

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Thermia Diplomat - ny sedan igår!
« skrivet: 12 december 2006, 23:42:22 »
Hej!

Efter att under mÃ¥nga kvällar ha konsulterat detta eminenta forum bestämde jag mig under hösten för att kasta ut den gamla oljepannan och satsa pÃ¥ bergvärme.  Den är nu monterad och har varit i drift under ett dygn. Som de flesta av er säkert känner igen har det blivit mycket spring ner till pannrummet för att studera värden. Efter denna korta tid finns det inte mycket statistik att studera, men vad det lider sÃ¥ hoppas jag pÃ¥ att fÃ¥ en analys av mina siffror här pÃ¥ forumet!

Just nu skulle jag bara vilja verifiera en sak. Stämmer det att delta T på på värmebärare endast mäts / är av intresse medan kompressorn går? Hittils ligger delta T (under drift) på 3 grader. Det verkar vara i underkant, men två radiatorer har inte kommit igång ännu, kanske kan det ha någon påverkan?

När kompressorn inte går har jag till min förvåning har jag sett att returtempen ligger på samma (eller till och med en grad över!) framledningstempen. Kan det stämma eller är det något som man bör ta upp med installatören?


 Hälsningar / Jonas

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Thermia Diplomat - ny sedan igår!
« Svar #1 skrivet: 12 december 2006, 23:53:25 »
Retur och framledningstempen skall vara exakt samma när kompressorn står still.
Jag tror att det gÃ¥r att justera givarna i reglerdatorn, men jag är inte säker  b00k läs manualen  ;)

3 grader deltaT när kompressorn går är för lite, prova sänka varvtalet på cirkpumpen för värmesystemet ett snäpp.
Först måste du se till att termostaterna inte stryper på dina raditorer, öppna alla termostater för fullt, blir det för varmt i huset sänk kurvan!
Det spar du pengar på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ralphot

  • Entusiast
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Surte Sverige
  • Antal inlägg: 58
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inget varar för evigt - inte ens dina problem
    • VÃ¥rt hus i Bulgarien
SV: Thermia Diplomat - ny sedan igår!
« Svar #2 skrivet: 13 december 2006, 00:48:03 »
Jag har en Diplomat TWS 8 och är mycket nöjd.

Mitt delta-T ligger på ca 7 grader vilket jag tror är OK,
tre grader är för lite. Delta-T mäts väl ändå inte? Vad som
mäts är väl fram- och returtemp, så är det på min Diplomat
iallafall. Temperaturerna mäts alltid, även när kompressorn
står still!

Att returtempen ligger över ibland kan bero på att pumprn har
producerat VV och då kan temperaturer sticka lite hit och dit
innaför pumpens plåtskal och orsaka det.

Men hos mig brukar dock framledningstemp vara ca 2 grader högre
då kompressorn står still. Det stör mig inte ett dugg.
« Senast ändrad: 13 december 2006, 11:48:51 av Rickard »
Gavelradhus två plan plus uppvärmd källare, 210 kvm tot. Tidigare elpanna, ca 30000 kwh tot. el. NU bergvärme med Termia Diplomat TWS 8, 140 m borra, varav 3 m till berg. I drift sedan 2006-08-17.
Se min temperaturmätning: http://temperature.fabolo.us/

Utloggad Heiho

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Är man dryg räcker man längre!
SV: Thermia Diplomat - ny sedan igår!
« Svar #3 skrivet: 13 december 2006, 11:26:40 »
Helt rätt att man mäter inte delta T. DeltaT är skillnaden mellan tillopp och retur, temperaturen mäts hela tiden. Under värmedrift skall deltaT vara c:a 7 grader.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Thermia Diplomat - ny sedan igår!
« Svar #4 skrivet: 13 december 2006, 18:18:47 »
Justera givarna gör man i servicemenyn som man kommer in i om man håller höger och vänster pil intryckt samtidig i några sekunder (6-7) I menyn INSTALLATION finner du en undermeny KALIBRERING AV GIVARE går man in där så kan man justera värdet på givarna för utegivare, framledning, retur, varmvatten, brine ut och brine in
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!