Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skall jag skaffa mindre pump ? 5kw eller 7kw ?  (läst 4282 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elvis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Skall jag skaffa mindre pump ? 5kw eller 7kw ?
« Svar #15 skrivet: 24 november 2006, 23:46:28 »
Svar till elvis 1.
Varför inte byta radiatorerna till större(dubbla eller tredubbla).
Kanske behöver du tillägsisolera på vinden.
Försök komma ner till 50C framledningstemperatur vid -20C ute.
Då får du högre effekt på din värmepump.

Radiatorerna är ganska stora redan idag.
De är nästan lika breda som fönstren och är ca 70cm höga.
Det är inte riktigt möjligt tyvärr att röja loss i hyresgästernas lägenheter och montera jätteradiatorer. Blir inte så uppskattat när de ska försöka möblera sen.

Huset är inget vidare isolerat dÃ¥ det är 25cm ytong med tegelfasad. Isolering utifrÃ¥n är inte att tänka pÃ¥ med tanke pÃ¥ kapitalförstöringen att sabba en tegelfasad för 500 000 och sedan fÃ¥ underhÃ¥llskostnader pÃ¥ en träfasad. 
Vinden är väl en grej man hade kunnat göra men där är kallförråd idag. Jag ska förmodligen lägga om taket i sommar och funderar på utvändig isolering med frigolit. Det är dock bara en tanke ännu.

Jag har lite jobbiga förutsättningar helt klart.
Men jag hoppas en 7:a funkar stor del av året. Jag skulle bli överlycklig om den gick 75- 80% av året.


Utloggad elvis1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
SV: Skall jag skaffa mindre pump ? 5kw eller 7kw ?
« Svar #16 skrivet: 24 november 2006, 23:52:29 »
kände mig tvungen att skriva ang, "spettsvärme". hade jag ägt ett hus som elvis 1, så hade jag monterat en växelventil på värmebäraren från vp. sommartid, höst och vår schuntas värmen till radiatorerna och varmvattenberedaren. på vintern schuntas värmen från vp på returen till pannan, var av oljan spetsar värmebäraren vid kalla dagar.

Jag hoppas att ni förstår min tanke.

Jo, jag har också tänkt om jag ska manuellt ska växla över med trevägsventiler från ena systemet till det andra.
Annars har ju Nibe pumpen allt inbyggt sÃ¥ man bara behöver köpa till oljestyrningstillbehöret för 5-6 hundra kronor som "Overlander" nämnde.  NÃ¥gra givare är det tydligen bara, pumpen har redan logiken och kopplingplinten.

Jag får se hur det blir när borrningen är klar.

Mvh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!