Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!  (läst 38177 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« skrivet: 23 november 2007, 19:23:44 »
Det börjar ju komma lite riktigt billiga lågprisalternativ på marknaden ! som t.e.x Greven/FOMA/pioneer.
ESB (NA).   Bavini.  mfl
men väldigt lite har hörts om hur dessa fungerar i verkligheten !
och jag har fått indikationer på att ganska många har levererats !
så ni som vet nån som har, eller kanske har själva, skriv och berätta !!

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #1 skrivet: 23 november 2007, 19:36:06 »
Dom fungerar säkert sÃ¥ otroligt bra, att ingen har behövt söka hjälp pÃ¥ ett Internet-forum för värmepumar  :) Du fÃ¥r "knacka dörr" när Du ser en sÃ¥n där lÃ¥gprispump upphängd nÃ¥nstans, Ã¥ be om ett utlÃ¥tande...

mvh humlan.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #2 skrivet: 25 november 2007, 17:48:08 »
Vi har monterat 5-6 st NA lv maskiner åt vitvarukedjor summan av det hela är att ca 50% av tankarna har gått läck efter ca 1 år, 2 ytterdelar har havererat, alla utom 1 har vi bytt kretskort & givare på.......i det stora hela & om man summerar det hela har vi servat 100% minst två gånger.....men när dom går ger dom fin värme & värmer husen ganska billigt.......men det finns nog ingen av dom kunderna som är nöjda med sina anläggnigar....... *vinkar*

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #3 skrivet: 23 december 2007, 10:10:30 »
Har nu monterat en Energicentra L/V hemma !
efter montage gick jag in till kontrollpanelen och startade............hjälp vilket oljud !
det hördes i hela huset !
vid undersökning visade det sig vara cirk-pumpen i innedelen som lät ...!
måste vara nåt alvarligt fel på denna..vibrerar och durrar fruktansvärt, och till råga på allt så har tillverkaren tagit bort ratten för hastighetsinställningen huvuddunk huvuddunk
och pumpen sitter i en plåthållare fast bultad ! knUp
lossade all rör igen.....skruvade loss hela innanmätet i innedelen ,och lyckades få ut det så långt så jag fick bort hållare och allt !
jag lyckades efter mycket möda få ner pumphastigheten till 1:an oljudet dämpades så pass att det tystnade inne i huset !
packade in hela pumpen i armaflex och fick dit bygeln med ett par gummidämpare !
jag har en befintlig cirkpump i systemet, och rören och kranar dragna så att jag kan justera flödet genom värmepumpen med denna !
skruvade ihop den igen och startade.........tyst och trevligt..
justerade in vattenflödet , och allt verkar fungera !
Jag har inte hunnit titta i utedelen ännu !

men återkommer om detta !

värmen ja !
som referens kan jag nämna att huset är byggt 1928 = nästan oisolerat !
130 kvm
en E9DKE orkade hålla 2/3 av huset drägligt till 0 ºC ute !
vid -5 ºC ute var det bara de 10 m2 pumpen sitter i som var varmt !
jag har sista dygnet haft ca -4 ºC ute
vid varmt hus från början (eldat) så fick Energicentrapumpen överta uppvärmningen !
tempen inne sjönk till ca 18,5 ºC innan den stabiliserade sig, och stannade där !
stängde av de två radiatorer som sitter i två rum som E9:an brukar hålla hyffsade och startade denna på 21 ºC....
gick och la mig och sov.....och i morse när jag vaknade............20 ºC i hela huset  studs  Thumbsup  *roflmao*
utan hjälp av hushållsel ! !
nu när TV mm varit igång har jag 21 ºC .....vilket är inställt BV !
den jobbar på fullt ...så gränsen ligger nog här nånstans (-5 ºC ute)..
men det är ett stort lyft gentemot innan,..nu måste jag inte elda för att hålla tempen så fort tempen går under +5 ºC ute !!


mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #4 skrivet: 23 december 2007, 14:56:13 »
Enligt faktabladet sÃ¥ ska den ge 38 dB innomhus.  *roflmao*

http://goto.glocalnet.net/energisaken/Manual/luft%20vatten.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #5 skrivet: 23 december 2007, 17:10:51 »
jag har idag labbat lite med vattenflöden mm
maximala flödet jag lyckades få genom vvx:en var för lågt för mina radiatorer .
för att få ner DeltaT över radiatorerna så fick jag löda dit ett rör från tanktoppen till radiatorframledningen, returen låg redan ihop med tankbotten !
jag har nu strypt in flödena så jag fått ca 5 ºC DeltaT över radiatorerna och ca 6 ºC över pumpen vid fulleffekt och nån minusgrad ute !
jag har nu ca 35 grader ut, och 30 ºC pÃ¥ returen (34/31 ºC mätt pÃ¥ själva radiatorerna)!....har inte hunnit isolera rören i källaren ännu !(källare under ca 1/3 av huset,metertjock putsad stensättning som väggar)  funderar ev pÃ¥ att skippa isolering och fÃ¥ varmare golv . det märks skillnad pÃ¥ golvet, och det är ganska varmt i källaren ! ::)

skillnaden blev uppenbar, den går nu på halveffekt för att hålla värmen vid ca 2 minusgrader ute (krävde full effekt innan )
avfrostningarna är som brukligt med L/V, dvs mycket effektivare än en L/L, isfri på nolltid och det står ett ångmoln runt den !!

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #6 skrivet: 23 december 2007, 18:38:23 »
Spännande,

men jag fattar inte röret från tanktoppen?

Har du tank och shunt?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #7 skrivet: 23 december 2007, 20:20:46 »
Spännande,

men jag fattar inte röret från tanktoppen?

Har du tank och shunt?
två tankar , flytande kondensering med rumsreglering !
försökte mig pÃ¥ en amatör-ritning, nu ska jag bara fÃ¥ med den ocksÃ¥  studs
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #8 skrivet: 05 januari 2008, 15:37:22 »
Jag har nu mätt och tagit lite värden på pumpen !
jag var lite tveksam över växlings-effektiviteten i innedelen, men måste erkänna att jag blev positivt överraskad.
de räfflade kopparrören i vvx:en är verkligen effektiva, bra värden och underkylning vid alla driftssätt och flöden !
frågan är hur känsliga dessa räfflade rör är för smuts /hur lätt smutsen fastnar i räfflorna..då sjunker verkningsgraden fort !!
utedelen fÃ¥r visa vad den gÃ¥r för, vid kallare väderlek.  liksom avfrostingsfunktioner mm !
den är tämligen tyst, ser ut som en "normalbillig" L/L inuti. fabriksmonterad värmekabel !

personligen har jag på grund av för stora vattenvolymer lite dålig reglering , blir lite on/off med stora temp-pendlingar, men dessa gör mig inte så mycket just för tillfället !

cenario: när jag kommer hem frÃ¥n jobbet sÃ¥ har pumpen gÃ¥tt utan hjälp av nÃ¥gon extra energikälla sen kvällen innan....radiatortempen har stabiliserat sig pÃ¥ en lagom temp...21  inne !
när jag kommer hem sÃ¥ startas TV,Dator, Spis mm,tempen stiger och pumpen stannar helt.....men den stora accumulerade energin i tankarna gör att radiatortempen bibehÃ¥lls i 5-6 timmar till. tempen inne hinner stiga till minst 23  innan tankarna börjar svalna, när natten kommer sÃ¥ sjunker tempen i huset, och pumpen startar fram pÃ¥ morgonkvisten. och hinner inte jobba upp den stora vattenvolymen innan morgonen. sÃ¥ det är ca 19  inne pÃ¥ morgonen !
för att sen ha stabiliserat sig fram på förmiddagen !
problemet är tydligast när det är lite värmebehov !

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #9 skrivet: 05 januari 2008, 23:06:21 »
Mycket intressant läsning om denna pump, med tanke pÃ¥ priset. Jag tittar efter en luft/vatten till mina föräldrar som är till Ã¥ren. Dom har ett rätt stort hus ca 200 kvadrat. Enrörs element med elpanna. Elen ligger pÃ¥ 25-30 tusen per Ã¥r inkl. huhÃ¥llsel. Systemet har en framledningstemp pÃ¥ 42grader och retur pÃ¥ 37. Nu när det är 2 minus och blÃ¥ser snÃ¥lt. Skulle denna pump(som du skriver om ACE) funka eller är den för klen tror ni?    Sc:,h    Mvh  John

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #10 skrivet: 06 januari 2008, 01:33:59 »
Har nu monterat en Energicentra L/V hemma !
efter montage gick jag in till kontrollpanelen och startade............hjälp vilket oljud !
det hördes i hela huset !
vid undersökning visade det sig vara cirk-pumpen i innedelen som lät ...!
måste vara nåt alvarligt fel på denna..vibrerar och durrar fruktansvärt, och till råga på allt så har tillverkaren tagit bort ratten för hastighetsinställningen huvuddunk huvuddunk
och pumpen sitter i en plåthållare fast bultad ! knUp
lossade all rör igen.....skruvade loss hela innanmätet i innedelen ,och lyckades få ut det så långt så jag fick bort hållare och allt !
jag lyckades efter mycket möda få ner pumphastigheten till 1:an oljudet dämpades så pass att det tystnade inne i huset !
packade in hela pumpen i armaflex och fick dit bygeln med ett par gummidämpare !
jag har en befintlig cirkpump i systemet, och rören och kranar dragna så att jag kan justera flödet genom värmepumpen med denna !
skruvade ihop den igen och startade.........tyst och trevligt..
justerade in vattenflödet , och allt verkar fungera !
Jag har inte hunnit titta i utedelen ännu !

men återkommer om detta !
'
hej.
har blivit varse om detta problem med oljudet från cirk pumpen !! kan bara beklaga denna miss med reglaget.
sedan så skall jag försöka få till vib dämp på fästet till pumpen. beklagar detta !!
men det possetiva är att de vi monterat funkar jätte bra i alla fall trots oljudet från högt flöde i cirk pumpen.
av frostar mycket runt noll ute men går jätte fint vid kallare väder.

krister energicentra 
värmen ja !
som referens kan jag nämna att huset är byggt 1928 = nästan oisolerat !
130 kvm
en E9DKE orkade hålla 2/3 av huset drägligt till 0 ºC ute !
vid -5 ºC ute var det bara de 10 m2 pumpen sitter i som var varmt !
jag har sista dygnet haft ca -4 ºC ute
vid varmt hus från början (eldat) så fick Energicentrapumpen överta uppvärmningen !
tempen inne sjönk till ca 18,5 ºC innan den stabiliserade sig, och stannade där !
stängde av de två radiatorer som sitter i två rum som E9:an brukar hålla hyffsade och startade denna på 21 ºC....
gick och la mig och sov.....och i morse när jag vaknade............20 ºC i hela huset  studs  Thumbsup  *roflmao*
utan hjälp av hushållsel ! !
nu när TV mm varit igång har jag 21 ºC .....vilket är inställt BV !
den jobbar på fullt ...så gränsen ligger nog här nånstans (-5 ºC ute)..
men det är ett stort lyft gentemot innan,..nu måste jag inte elda för att hålla tempen så fort tempen går under +5 ºC ute !!


mvh. ACE

följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #11 skrivet: 06 januari 2008, 13:57:35 »
Ace,
tack för utmärkt information och ritning!
Vad har du för temperatur när pumpen stannar och startar? Är det en innegivare som styr den?Vad tror du den kan åstadkomma för maxtemp?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #12 skrivet: 06 januari 2008, 14:10:32 »
Instämmer med Larryd, är också nyfiken på vad den kan ge, är data satt vid +45 ºC ut ?
VVX:en på bilden (runda svarta "kringlan"), är det 2 ihoptvinnade kopparrör med slits ?
Finns det alltså ingen riktig plattis i denna modell då ?
Vad är det för styrbox till denna, kan den slava patron-annan panna eller tvärtom ?
Går cirkpumpen ned i hastighet vid avisning, eller får du då kyla in i din acktank ?
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #13 skrivet: 06 januari 2008, 16:02:29 »
Instämmer med Larryd, är också nyfiken på vad den kan ge, är data satt vid +45 ºC ut ?
VVX:en på bilden (runda svarta "kringlan"), är det 2 ihoptvinnade kopparrör med slits ?
Finns det alltså ingen riktig plattis i denna modell då ?
Vad är det för styrbox till denna, kan den slava patron-annan panna eller tvärtom ?
Går cirkpumpen ned i hastighet vid avisning, eller får du då kyla in i din acktank ?


hej.
uppmätt cop är vid fast kondensering 52-53 grader.(går att köra flytande)
de första vi sålde var med platt v vx men det blev bara massa problem då många kunder struntade i filter ball.
sÃ¥ nu är alla med rör i rör växlare.  nästa sändning kommer med en grad minut styrning av ett relä som kan styra en el patron eller annat.
kommer enl tecknikern på fabriken även att byta cirk pumpar till en tystare.

krister andersson
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #14 skrivet: 06 januari 2008, 19:06:51 »
Du skrev uppmätt COP, men jag hittar ingen COP-tabell på denna ?
Du kan PM:a mig,Larryd m.fl om du har mer data än det som finns på din hemsida.
Problemet med plattisarna var intressant, menar du verkligen att folk gav fan i att sätta in filter på radiatorkopplet..? Vet själv att gamla radiatorsystem alstrar duktigt med skräp så filter är ett måste om inte vvx:en ska becka igen- det räcker ju med att lufta ett element så ser man hur mycket gegga som far runt i systemet.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!