Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!  (läst 38286 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #15 skrivet: 06 januari 2008, 20:34:03 »
Ace,
tack för utmärkt information och ritning!
Vad har du för temperatur när pumpen stannar och startar? Är det en innegivare som styr den?Vad tror du den kan åstadkomma för maxtemp?
manöverenheten inne har en inbyggd rumsgivare, man kan välja om man reglerar via den eller vattentemp-givaren på VVX:en (fast kondensering)
jag kör via rumsgivaren, och har därför aldrig testat vad den kommer upp till , ligger runt 33-38 ºC i framledning med de temperaturer jag haft sista veckan ( pendlar pga över-volym tankar) !
så länge man inte förbrukar mer energi än pumpen producerar, så stiger såklart vattentempen tills den stannar och är nöjd !
nominella effekten är uppgiven till 3800w med 940w i förbrukning = COP 4,0 (tror jag läst 3,8 nÃ¥nstans  Sc:,h )

mvh ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #16 skrivet: 06 januari 2008, 23:10:29 »
Hej, PM:a gärna mig också om du har info om denna.
Vad är lämpligast att köra denna mot, en acctank, elpanna eller vad?

Jag har idag en CTC kombipanna från -72 som eldas med pellets, nästan enbart för varmvatten, inte ekonomiskt.

Mvh Daniel
« Senast ändrad: 06 januari 2008, 23:50:27 av DF »
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2008, 23:44:18 »
hej.
sorry på något sätt har de upp mätta cop värdena försvunnit från hemsidan !!
ber kontoret fixa detta omgÃ¥ende. ;) jag vet att det var 1,97 i cop vid - 15!! kommer i hÃ¥g detta i o med att jag endast iförd kort brallor stog i kyl rummet i kina o skvätte vatten pÃ¥ ute delen för o simulera fukt med en blomm spruta  fyy fasen vad jag frös !! ;D

joo det är otroligt många som struntar i filter mm mm bara för o tjäna någon krona på instalationen.
man blir mörk rädd i bland då man ser hur en del håller på.

hälsn

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #18 skrivet: 07 januari 2008, 14:34:44 »
jag vet att det var 1,97 i cop vid - 15!!

Var detta vid vid fast kondensering 52-53 grader ?
När man söker på Pioneer finns det fler firmor med i princip samma pump, där det dock diffar på data, du anger 5,1kw medans andra anger 6,2kw så vad är skillnaden på din pump jämfört med de andra ? Styret behöver jag får mer info på så man kan se om/hur den kan kommunicera med övrig värmeteknik. Du kan som sagt pm:a om något skulle tangera reklamgränser m.m

hälsningar
Art Deco
« Senast ändrad: 07 januari 2008, 15:33:20 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #19 skrivet: 07 januari 2008, 17:03:44 »
jag vet att det var 1,97 i cop vid - 15!!

Var detta vid vid fast kondensering 52-53 grader ?
När man söker på Pioneer finns det fler firmor med i princip samma pump, där det dock diffar på data, du anger 5,1kw medans andra anger 6,2kw så vad är skillnaden på din pump jämfört med de andra ? Styret behöver jag får mer info på så man kan se om/hur den kan kommunicera med övrig värmeteknik. Du kan som sagt pm:a om något skulle tangera reklamgränser m.m

hälsningar
Art Deco

hej.

cop +7 3,96
cop+1  3,34
cop -8  2,38
cop - 15  1,97

detta mätt vid framledning 52-53 grader mot en 300 l tank.
tror att vid en lägre framlednings temp på 30 grader så ökar nog cop en del + att jag tycker det är bättre at gå ut med lite mera ärliga siffror. 6,2 tror jag kan stämma i vissa drifts fall !!

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #20 skrivet: 07 januari 2008, 17:32:30 »
Hej

Kanske en dum fråga, men är det mest lämpligt att köra den mot en tank då? Blir det lönsamt att köra mot en 300 liters acktank med varmvattenberedare i, även om man inte ofta tar ut någon värme till radiatorer. Jag har luft/luft som sköter det.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #21 skrivet: 07 januari 2008, 21:16:15 »
Hej

Kanske en dum fråga, men är det mest lämpligt att köra den mot en tank då? Blir det lönsamt att köra mot en 300 liters acktank med varmvattenberedare i, även om man inte ofta tar ut någon värme till radiatorer. Jag har luft/luft som sköter det.

Mvh Daniel
kör du mot en tank med fast värde 52 ºC(fast kondensering), så måste du ju shunta ut radiatorvattnet från tanken...om du inte vill ha väldigt varmt inne ! ;)

visst är det ett billigt sätt att göra varmvatten ( men du måste toppvärma eller legionella-bekämpa med elpatron)

som Krister skriver så ökar ju COP vid lägre vattentemp !

mvh. ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #22 skrivet: 07 januari 2008, 21:48:30 »
Hur legionellabekämpar man?

Har gått i dessa tankar jag med, att ytterligare dra ned på eldandet. Då verkar ju den här eller Nordenberedaren vara rätt fast på lite olika sätt.

Men om man gör en redig brasa någon gång i veckan så kanske legionellan bara är ett minne blott, eller?

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #23 skrivet: 07 januari 2008, 21:54:31 »
jag vet att det var 1,97 i cop vid - 15!!

Var detta vid vid fast kondensering 52-53 grader ?
När man söker på Pioneer finns det fler firmor med i princip samma pump, där det dock diffar på data, du anger 5,1kw medans andra anger 6,2kw så vad är skillnaden på din pump jämfört med de andra ? Styret behöver jag får mer info på så man kan se om/hur den kan kommunicera med övrig värmeteknik. Du kan som sagt pm:a om något skulle tangera reklamgränser m.m

hälsningar
Art Deco

jag ska enbart för att det är så roligt montera dit en mätbar injusteringsventil på VB, och mäta lite effekter vid olika ute-temperaturer och redovisa dessa här !
ska försöka hinna med detta denna vecka (montera dit den)  !

men just nu ligger mycket av min fokus i garaget (ska försöka få ihop en bus-PV ,max-lättad med 2,5 liters godispreppad maskin ) så svetsar, fräsar mm går på högtryck just nu !

Hoppas jag hinner få ihop den innan jag ska till utlandet och jobba ett tag !!

Ã¥terkommer.. Thumbsup

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #24 skrivet: 07 januari 2008, 21:56:27 »
Hur legionellabekämpar man?

Har gått i dessa tankar jag med, att ytterligare dra ned på eldandet. Då verkar ju den här eller Nordenberedaren vara rätt fast på lite olika sätt.

Men om man gör en redig brasa någon gång i veckan så kanske legionellan bara är ett minne blott, eller?
fÃ¥r du upp tanktempen till över 60 ºC en gÃ¥ng i mÃ¥naden, är det löst  Thumbsup Thumbsup

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #25 skrivet: 08 januari 2008, 00:04:01 »
Då är ju det lungt Thumbsup

Hur mycket pyssel är det att installera den som du har köpt Ace?
Nu minns jag inte exakt vad som ingår i Grevens paket men vad behöver man för att koppla in den?
Finns allt styr med? Går det att docka den direkt till mina acktankar på ett bra sätt? Kommer den att slå av när jag eldar?
Var i laddkretsen känns det lämpligt att sätta värmeväxlaren?
Nu har jag en vedpanna som laddar 2 tankar i serie, radiatorkretsens uttag sitter på mitten av tank 1. Hoppas någon förstod detta ;)

Som du förstår så har jag ingen koll på detta ännu.... ::)

Är det någon som har en bättre ide så är jag öppen för det också Thumbsup

Nu är det dags att bädda ner sig tror jag innan jag svamlar på här hela natten,,,,, Sov Gött

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #26 skrivet: 08 januari 2008, 21:33:27 »
Fråga till greven:
Din maskin är på 5,1kw,samma modell anges av andra som 6,0kw av mättekniska skäl ( greven anger vid kondensering +52 medans andra anger vid typ +35-45. Oavsett vilket så anser jag att det vore bra om en 9 kw eller högre med samma styrning skulle kunna komma ut på marknaden, då många hushåll är av äldre modell med större behov. Alltså uppstår frågan om din leverantör har en större modell på hyllan som enkelt med samma styrsystem kan byggas ihop för L/V 9kw.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #27 skrivet: 08 januari 2008, 22:10:38 »
dom är så billiga så köp 2 st !!!

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #28 skrivet: 08 januari 2008, 22:15:49 »
dom är så billiga så köp 2 st !!!
Funderade på detta ett tag, men dels blir det "overkill" och sen uppstår div styrproblem hur pumparna sins emellan ska gå in etc med enkelt styr, och vad jag har sett precis så finns denna modell i kraftigare versioner hos våra norska vänner. Någon som känner till om det finns byggsatser typ PLC så man kan snickra ihop eget styr, färdiga styr ligger runt 5-6 tusen.
« Senast ändrad: 08 januari 2008, 22:19:20 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: funktion och erfarenheter riktigt billiga pumpar !!
« Svar #29 skrivet: 08 januari 2008, 22:16:24 »
Då är ju det lungt Thumbsup

Hur mycket pyssel är det att installera den som du har köpt Ace?
Nu minns jag inte exakt vad som ingår i Grevens paket men vad behöver man för att koppla in den?
utöver det som behövs till L/L är det bara vattenrör,filter och ev strypventil !
Finns allt styr med?   ja !
GÃ¥r det att docka den direkt till mina acktankar pÃ¥ ett bra sätt? Kommer den att slÃ¥ av när jag eldar?  ja och ja ,den slÃ¥r av vid uppnÃ¥dd inställd temp !
Var i laddkretsen känns det lämpligt att sätta värmeväxlaren?  egen laddkrets....eller inkopplad sÃ¥ vattnet inte cirkulerar genom pannan utan bara VP och tank när du ej eldar,
Nu har jag en vedpanna som laddar 2 tankar i serie, radiatorkretsens uttag sitter på mitten av tank 1. Hoppas någon förstod detta ;)

Som du förstår så har jag ingen koll på detta ännu.... ::)

Är det någon som har en bättre ide så är jag öppen för det också Thumbsup

Nu är det dags att bädda ner sig tror jag innan jag svamlar på här hela natten,,,,, Sov Gött
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 634
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!