Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp!  (läst 17340 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #60 skrivet: 17 december 2012, 20:09:13 »
måle, jag vet inga konstigheter att byta den.. kan tänka mig att de e som att byta insats i en radiatorventil men men tror jag får rätt okej så känns helt okej att byta.
Jag sparar ju den gamla, så nångång kanske de kommer i en ny insats!

Tänkte på, hoppas jag får en med molex anslutning för de har jag nu.
Borde väl bara vara att plugga i?
SÅ det inte är att tåtarna ska ligga på annat sätt i nya motorn?
Nejdå inga konstigheter det ända du får ha koll på är vilket läge den står i A/B (öppen/stängd) när du ansluter den.Lycka till.
« Senast ändrad: 17 december 2012, 20:40:45 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #61 skrivet: 17 december 2012, 20:45:54 »
Måle, menar du när man byter insatsen eller byter hela växelventil+motor?
Tack för alla bra svar!
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #62 skrivet: 17 december 2012, 20:47:03 »
Kom på en sak.Det är inte den modellen som är fjädrande den med.Nej byt den om det går.Säg att den inte passade.Vet att dom har en modell som är vridande men har inte deras katalog.Jag skulle satsa på en LK 525 i stället som är vridande om jag nu skulle byta hela ventilen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #63 skrivet: 17 december 2012, 20:54:38 »
Måle, menar du när man byter insatsen eller byter hela växelventil+motor?
Tack för alla bra svar!
Hej Det är betydligt mindre jobb att byta insatsen.Du tar bara bort ställdonet och tar verktyget som följer med insatsen och byter ut den(Det är en sådan som du ser bild på uppe till vänster)Så behöver inte lossa på själva ventilen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #64 skrivet: 18 december 2012, 18:26:50 »
Måle, jag följer ditt råd med att byta bara insats, leveransen hade inte gått iväg på ventilen så imorgon kommer de en insats och verktyg.

Det är bara skruva ur samt skruva i?
Inget speciellt läge den ska vara i eller något sådant?

Tack för du tar dig tid...// Andreas
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #65 skrivet: 18 december 2012, 21:19:37 »
Måle, jag följer ditt råd med att byta bara insats, leveransen hade inte gått iväg på ventilen så imorgon kommer de en insats och verktyg.

Det är bara skruva ur samt skruva i?
Inget speciellt läge den ska vara i eller något sådant?

Tack för du tar dig tid...// Andreas
Hej Okej såg att du hade beställt 28mm och du har 22mm på din så det var kanske lika bra men om du funderar på att byta skulle jag råda dig att köpa en LK 525 istället.

Byta insatsventil.
Stäng av vpn på arbetsbrytaren,Stäng tur och retur och lätta på säkerhetsventilen så systemet blir trycklöst(0bar).Lossa dom 4st toraxskruvarna som och ta bort displayplåten och lossa stiftkontakten men se upp så du inte tappar plåten i backen.På ställdonet (motorn)sitter det en spak och under den sitter en liten spärr och om du trycker in den och vrider samtidigt(MOTURS) så lossar ställdonet,Nu ser du själva insatsventilen och ta den nyckeln som följer med förpackningen och gänga av insatsventilen.Torka rent i huset och o-ringspåret i ventilhuset.Sätt dit nya insatsventilen men dra inte åt den för hårt.Nu är det bara göra det omvända resten och när du är klar så öppnar du tur och retur och börja fylla på systemet.Starta pumpen och lufta systemet och det kan hända att den kommer starta med hjälp av tillsatsen men är normalt.
Lycka till

PS:När du stänger av pumpen på arbetsbrytaren så stäng av den när den vilar.
« Senast ändrad: 18 december 2012, 21:25:36 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #66 skrivet: 18 december 2012, 21:43:30 »
Tack för bra beskrivning.

Nej jag har 28mm på växelventilen, röret som går till expansionskärlet (ser inte längre men de borde väl va ett t-rör där som går till tws slingan?) från växelventilen är förminskad med en 28x22 men de andra från pumpen och stigarledningen är 28mm.
Jo displayen och allt är redan borttaget, motorn har jag haft borta när jag motionera växelventilen... jag var egentligen nyfiken på just momentet med insatsen men de har du beskrivit bra!

Tack för hjälpen, ska bli skönt att få de fixat imorgon.

Ã…terkommer med resultat.

Mvh Andreas
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #67 skrivet: 18 december 2012, 22:14:04 »
Tack för bra beskrivning.

Nej jag har 28mm på växelventilen, röret som går till expansionskärlet (ser inte längre men de borde väl va ett t-rör där som går till tws slingan?) från växelventilen är förminskad med en 28x22 men de andra från pumpen och stigarledningen är 28mm.
Jo displayen och allt är redan borttaget, motorn har jag haft borta när jag motionera växelventilen... jag var egentligen nyfiken på just momentet med insatsen men de har du beskrivit bra!

Tack för hjälpen, ska bli skönt att få de fixat imorgon.

Ã…terkommer med resultat.

Mvh Andreas
Hej! Helt riktigt jag som inte tänkte att du har en tws.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #68 skrivet: 19 december 2012, 22:12:08 »
Nu ä insatsen bytt, gick som på räls... Nu förstår när du sa att de gick enkelt :)
Sen Prova jag att manuell köra ventilen från installationslägey och den gick både upp och ner nu... Väldigt fint :)
Tack för all hjälp!
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #69 skrivet: 19 december 2012, 22:44:42 »
Nu ä insatsen bytt, gick som på räls... Nu förstår när du sa att de gick enkelt :)
Sen Prova jag att manuell köra ventilen från installationslägey och den gick både upp och ner nu... Väldigt fint :)
Tack för all hjälp!
Japp Du kan ju kolla om du ser smårepor på den gamla ventilen.Fick du lufta mycket efteråt.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Caverion

  • Rörmontör!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tibro
SV: Hjälp!
« Svar #70 skrivet: 19 december 2012, 22:46:19 »
Nja, lite.. jag lufta på luftnippel på kärlet eftersom de stiger mot det och det blir högsta punkt så.
Kan de bli stående luft i tws slingan? de borde väl följa med upp till kärlet?
Bergvärme, Thermia Diplomat TWS 8 från -2006.
1-plans villa + källare (160m2/plan).
1-rörs radiatorsystem, 21grader inomhus.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Hjälp!
« Svar #71 skrivet: 19 december 2012, 22:54:09 »
Nja, lite.. jag lufta på luftnippel på kärlet eftersom de stiger mot det och det blir högsta punkt så.
Kan de bli stående luft i tws slingan? de borde väl följa med upp till kärlet?
Hej visst kan du få luft i yttermanteln men slingan kan lufta som vanligt genom systemet när den kör på värme men du hör om du får luft i slingan.Brukar spotta och fräsa lite när den kör varmvatten.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!