Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?  (läst 24677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« skrivet: 08 juli 2011, 08:48:01 »
Jag har fÃ¥tt min IVT E9 HT Plus med en NIBE varmvattenberedare 300 l som volymtank monterad parallellt med radiatorsystemet. Enligt offert ville jag ha den i serie. Firman har jobbat flitigt. Och stämningen har varit trevlig.  De som jobbat har fÃ¥tt tydlig handledning av chefen, som gjort flera besök. SÃ¥ nÃ¥got slarv är det inte som jag kan se det. Men när rörkonstruktionen sÃ¥g för mig annorlunda ut började jag frÃ¥ga.( Ja har gjort flera vp installationer Ã¥t mig själv tidigare som fungerat bra, men ROT-avdrag och bra offert gjorde att jag tog offerten).
Jo dÃ¥ volymtanken var parallelkopplad. BÃ¥de radiatorsystem och volymtank är kopplade i ett T frÃ¥n stigare och och returerna samlas i ett  annat T.
Min först tanke var att när det är klart på måndag önska mig -15 grader kallt (Och förstöra för alla semesterfirare) och provköra och se. Då föll poletten ner och "varmepumpsforum" dök upp. Där finns skarpslipade och erfarna hjärnor som varit med om allt.
SÃ¥ därför frÃ¥gar jag här? Fungerar det? Kortslutning över volymtanken? Inga strypmöjligheter eller styr, ingen extra Cp finns.Fördelar? Nackdelar. Enligt firman mycket "bättre". Men inte gett nÃ¥got svar pÃ¥ vad och hur.  Är det nÃ¥gon firma med mycket höga ambitioner som vill bjuda lite extra pÃ¥ sin erfarenhet och kunskap eller har man varit pÃ¥ semester och sedan det rÃ¥kat komma flera mÃ¥ndagar efter varandra? Jag behöver hjälp för jag kan inte överblicka funktionen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #1 skrivet: 08 juli 2011, 09:04:23 »
Om man inte har valt väldigt klena rör till tanken så känns det som att större delen av vattnet kommer att gena genom den iställer för att gå ut till radiatorerna. Hur tänkte dom?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #2 skrivet: 08 juli 2011, 09:44:03 »
Det skulle vara en stor fördel om radiatorvattnet skulle cirkulera bÃ¥de i volymtanken och radiatorsystem samtidigt. Det skulle bli jänare temp  i systemet. Jag fÃ¥r inte nÃ¥got annat svar än att det är bara att slÃ¥ pÃ¥ strömbrytaren sÃ¥ löser det sig och jag behöver inte bekymra mig!!!.
(Nu kan jag relativt enkelt  själv göra om till vanlig serie- sÃ¥ det ordnar sig). Problemet är att jag kan inte förstÃ¥ funktionen.
Om det nu är möjligt. Och jag vill ju inte gära bort mig.
Jag har tvÃ¥ borror parallellkopplade i en annan fastighet. Det är 137m och 167m.  Flödet gÃ¥r till största delen i det kortare.
Det borde bli samma problem med vp och tank. En villa på 175 kvm med 4 eller 5 kretsar jämfört med en tank på 300l borde ge samma problem (eller större).

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #3 skrivet: 08 juli 2011, 11:25:57 »
Om det är kopplat som du beskriver utan extern CP så fyller tanken ingen vettig funktion.
Risken är som Purjolöken skriver att den bara kortsluter flödet.
Den som gjort detta har helt enkelt haft otur när han tänkt.
Principen för en VP är att vattnet ska kylas av i radiatorsystemet och värmen ska komma huset till nytta innan det går tillbaka till VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #4 skrivet: 08 juli 2011, 11:40:34 »
Tack till Carl N och purjo. Det är precis så jag tänker ochså Tyvärr har jag för liten erfarenhhet och då känns det bra att få hälp av er.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #5 skrivet: 08 juli 2011, 17:18:13 »
Har du aktiva termostater på radiatorerna?
Om du har det så har jag en idé om hur de kan ha gjort...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #6 skrivet: 08 juli 2011, 17:56:42 »
Jag tycker det låter helt koko. För att det ska funka som volymtank överhuvudtaget utan att i slutet av gångcyklerna kortsluta systemet, måste du nog ha någon slags motorventil som styr det inbördes flödet mellan tank och radkrets. Men varför frågar man sig? Kan inte se någon fördel med att koppla på det sättet jämfört med en enkel seriekopplad volymtank.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #7 skrivet: 08 juli 2011, 18:02:56 »
Och dÃ¥ dömmer ni ut det som installerades utan att ha sett det, det enda ni vet är det TS skrivit.  Omöjligt att säga om det är bra eller inte om vi inte sett anläggningen :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #8 skrivet: 08 juli 2011, 19:02:35 »
Och dÃ¥ dömmer ni ut det som installerades utan att ha sett det, det enda ni vet är det TS skrivit.  Omöjligt att säga om det är bra eller inte om vi inte sett anläggningen :)

Du som har sett en del kan det funka utan extern cp flödet kommer väl nästan bara vara genom tanken eftersom det inte finns strypningar eller extern cp eller?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #9 skrivet: 08 juli 2011, 19:20:39 »
Jag har ju inte heller sett detta, men det är förmodligen en av IVT:s standardlösningar på denna problematik.

Jag gillar inte nÃ¥gra standard lösningar ;D  Jag löser mina problem pÃ¥ andra sätt efter att ha gjort min inspektion av anläggningen.

Du vet,,UVL Thumbsup  Och skulle jag gÃ¥ bet, vilket händer,  sÃ¥ kontaktar jag min konsult för dessa frÃ¥gor och sÃ¥ diskuteras en lösning fram. :)

Man mÃ¥ste ha ett kontaktnät  där man kan fiska fram rÃ¥d och tips, själv är inte bäste dräng. *vinkar*

Tänkte pÃ¥ dig när jag var pÃ¥ statoil igÃ¥r,  de hade Smurfglas ;D

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #10 skrivet: 08 juli 2011, 19:22:27 »
Jag har ju inte heller sett detta, men det är förmodligen en av IVT:s standardlösningar på denna problematik.

Jag gillar inte nÃ¥gra standard lösningar ;D  Jag löser mina problem pÃ¥ andra sätt efter att ha gjort min inspektion av anläggningen.

Du vet,,UVL Thumbsup  Och skulle jag gÃ¥ bet, vilket händer,  sÃ¥ kontaktar jag min konsult för dessa frÃ¥gor och sÃ¥ diskuteras en lösning fram. :)

Man mÃ¥ste ha ett kontaktnät  där man kan fiska fram rÃ¥d och tips, själv är inte bäste dräng. *vinkar*

Tänkte pÃ¥ dig när jag var pÃ¥ statoil igÃ¥r,  de hade Smurfglas ;D


Säkert en bra glass måste prova ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #11 skrivet: 08 juli 2011, 19:23:04 »
G L A S  inte glass :)

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #12 skrivet: 08 juli 2011, 22:20:19 »
Sobris., jag har radiatortermostater pÃ¥ samtliga radiatorer,men hade tänkt hÃ¥lla dem helt öppna förutom nÃ¥gon enstaka  som regleras av termostat av speciellt skäl, t.ex för varmt annars. Är inte det det vanligaste? Jag kommer att montera en innegivare innan uppvärmningssäsongen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #13 skrivet: 09 juli 2011, 09:32:28 »
Och dÃ¥ dömmer ni ut det som installerades utan att ha sett det, det enda ni vet är det TS skrivit.  Omöjligt att säga om det är bra eller inte om vi inte sett anläggningen :)

Dömer ut? TS har skrivit de fakta han vill presentera, och frågar efter synpunkter. Det är väl det ett forum är till för? Föreslår du att vi alla ska åka hem till TS innan man får komma med synpunkter?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Parallellkopplad volymtank. Fungerar det?
« Svar #14 skrivet: 09 juli 2011, 10:21:12 »
Jag tycker det låter helt koko. För att det ska funka som volymtank överhuvudtaget utan att i slutet av gångcyklerna kortsluta systemet, måste du nog ha någon slags motorventil som styr det inbördes flödet mellan tank och radkrets. Men varför frågar man sig? Kan inte se någon fördel med att koppla på det sättet jämfört med en enkel seriekopplad volymtank.

Det ser du väl att du dömmer ut denna lösning eller??   Jag menar bara att den som installerade detta kanske har gjort ngt bra som vi inte se nu,vid vÃ¥ra datorer.   Vi vet inte det.  Vi kan tro att detta inte var sÃ¥ smart, du pga dina övertygelser och jag pÃ¥grund av helt andra saker.
 :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!