Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Intrimning ny pump  (läst 9276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Intrimning ny pump
« Svar #30 skrivet: 15 oktober 2015, 18:27:54 »
Givaren sitter nog bra ,öppen planlösning i hallen. Fattar inget,i dag följde jag innetempen på min app den legat på 24 gr typ hela dagen. När jag kom hem från jobbet var det väldigt varmt 24gr inne. Jag har nu kurva 22/55 rumspåverkan 0 kolla korttidsmätning också från igår. På ett dygn hade jag 11 starter och 14 Tim gångtid på kompressor. Mycket mer än förut,förstår inte. Nu har jag ställt på rumspåverkan på 3 igen då sjunk innegivare sakta men säkert igen. Jag kan ju inte ha temppåverkan på 0 verkar det som eftersom det blir ju så varmt och den går ju väldigt länge kompressor varför?
Nu kan jag ju inte ställa kurvan eftersom temppåverkan står på 3. Vad gör man? Har fortfarande innegivare på 22 börvärde.
Rörigt men hoppas du förstår?

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Intrimning ny pump
« Svar #31 skrivet: 16 oktober 2015, 16:57:41 »
Jag förstår. Det är helt naturligt att inkoppling av innegivaren sänker temperaturen om det är 24 grader inne och önskad innetemperatur är inställd på 22. Den kommer då att sänka temperaturen på värmebärarflödet med (inställd rumsfaktor) x (24-22) grader. Men hela poängen med injusteringen är att hitta en någorlunda korrekt värmekurva utan att rumsgivaren är inkopplad. Om 22/55 betyder att det blir för varmt ska du prova med en lägre värmekurva.

Det du ska göra är att återigen ställa rumspåverkan = 0. Prova sedan prova med t.ex. 20/50 och vänta ett dygn. Är det fortfarande för varmt prova med ännu lägre värden.

Det har varit några klara dagar. Beroende på hur mycket fönster det är mot söder kan solinstrålningen stöka till det även så här års. Läs helst av innetemperaturen på morgonen innan solen hinner värma. Mulna dagar är bäst för den här typen av arbete.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Intrimning ny pump
« Svar #32 skrivet: 16 oktober 2015, 17:49:23 »
Ok jag provar 22/50 ställer temp påverkan på 0. Önskad temp har jag på 22 gr. Sen när jag tycker rumstemp är bra , ställer jag temppåverkan på typ 2 och kollar hur? Förstår rumsfaktor etc men vad bäst för pumpen också?
Jag kör samtidigt koll på korttidsmätning och tycker pumpen jobbar mer nu eller är det kanske för det är kallare? Den går också mycket längre..
Inatt typ ett dygn hade jag 8 tillslag kompressor samt gått 11 Tim blir ju typ 82,5 min på varje tillslag men det kanske blir så nu när lite kallare ute?
Som sagt förra pumpen satt redan när vi köpte huset samt då fanns ingen innegivare och inställningen var ju då redan intrimmad. Därför lite svårt för mig att hitta rätt temp etc.. Är väldigt tacksam för hjälp jag får här, mycket bra forum här tycker jag.

Morton

CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Intrimning ny pump
« Svar #33 skrivet: 16 oktober 2015, 18:31:55 »
Glöm inte vänta något dygn mellan ändring av värmekurvan och avläsning av innetemperatur. Det tar tid för rätt temperatur att ställa in sig. Det spelar inte så stor roll för pumpen vilken rumspåverkan man ställer in. Har man fått in någorlunda rätt värmekurva ska man inte behöva högre värde än 5.

Om det trots innegivaren skulle bli problem med innetemperaturen när det blir kallare eller varmare är det inte rumspåverkan du i första hand ska ändra på utan värmekurvan. Blir det för varmt inne när det är -15 ute men det är rätt temperatur runt noll grader är det bästa att knäcka värmekurvan nedåt vid låga utetemperaturer som jag har beskrivit tidigare.

Det blir flest starter per dygn när pumpen går ungefär hälften av dygnets timmar. När det blir kallare och pumpen går mer kommer antalet starter per dygn att minska.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Intrimning ny pump
« Svar #34 skrivet: 17 oktober 2015, 15:42:53 »
Ok man får hålla sig till tåls lite och vänta några dygn. När jag logga in som installatör kolla jag detta vad är det för justeringar och står dom rätt?

Morton

CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Intrimning ny pump
« Svar #35 skrivet: 20 oktober 2015, 19:28:50 »
Jag är inte sÃ¥ hemma pÃ¥ de senare varianterna av IVT:s reglersystem men jag tror det fungerar sÃ¥ här. PÃ¥ min gamla pump är kopplingsdifferensen, dvs skillnaden mellan start- och stopptemperatur alltid densamma. Numer arbetar reglersystemet med en kopplingsdifferens som varierar med tiden. Den startar med 25 grader som minskar med tiden ner till 4 grader. Tiden 20 har att göra med hur snabbt kopplingsdifferensen minskar. Troligen fungerar fabriksinställningen bra. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Intrimning ny pump
« Svar #36 skrivet: 20 oktober 2015, 20:32:06 »
Ok jag trodde ev att det hade med diff på värme kurvan att göra. Typ att max 25 o min 4 grader kan man ställa innan något larm går. Och tiden ex 20 är innan något larm går.

För att återgå till min innegivare,nu har vi bra temp inne ganska precis 22 alla rum. Vad är bästa inställning på temppåverkan om jag nu vill elda ibland i vardagsrummet samt solstrålningen i vardagsrummet ibland,givaren sitter väldigt bra faktiskt i öppen hall.

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Intrimning ny pump
« Svar #37 skrivet: 21 oktober 2015, 13:43:20 »
Prova med 4 till att börja med och tänk på att även om givaren reagerar snabbt på övertemperatur vid eldning så tar det tid innan vattnet i radiatorsystemet har svalnat.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Morton

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Energitjuven
SV: Intrimning ny pump
« Svar #38 skrivet: 22 oktober 2015, 13:14:54 »
Jag prova med temp påverkan 3 och värmen sjunk snabbt ner. Jag har 22gr inställt på innegivare och det var typ 22gr inne när jag ändrade. Kollade även köldbärar pump när jag ställde in på 3 ang temp påverkan, diff blev då sämre, hade +0,5 in och -4,5 ut innan, verkar konstigt eller har jag missat något? När jag inte körde med temp påverkan verkar det som pumpen fick bättre diff värden då hade jag +2,4 in och +1,5 ut. Båda ggr jag jämfört gjorde pumpen värme till radiatorerna. Hm ska man strunta i innegivare?

Morton
CTC 308 2012 borrhål180m
Utanför kungsör

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 432
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!