Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Felbeskrivning 13  (läst 2118 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 740

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Felbeskrivning 13
« skrivet: 03 januari 2009, 22:36:00 »
Har en Sanyo 123 EHN som har låtit för fullt några dagar, brummat hela tiden med ett konstant ljud. Verkar som den hängt sig. Men den lämnar inte tillräckligt med värme längre.
På undervåningen blev det kallt (16 grader) och på övervåningen för varmt ( 25 grader)! Luftvärmepumpens innerdel sitter i trappan mellan våning 1 och 2. Har haft luftvärmepumpen i drygt 2 år och inte haft detta problemet tidigare. Under vinterhalvåret kör jag alltid med högsta fläkthastigheten.

Jag körde Självdiagnostik-programmet i Felsökningsguide-häftet och fick 3 gröna lysdioder, två stycken med fast sken och den översta med blinkande sken.
Enligt självdiagnostabellen så ger det Felkod nummer E13. Och under rubriken Felbeskrivning står då "Frysskydd aktiverat (inomhus)". Och under rubriken Förklaringen står då: 1. Fläktstyrningen defekt (inne) 2. Köldmedelbrist 3. Drift vid låg omgivningstemperatur.
Nu undrar jag vad som har hänt? Utetemperaturen har varit mellan +5 och -8 grader. Sådana temperatursvängningar är vanliga = har det varit många gånger förut under årens lopp. Utblåsluftens temperatur är ca 44 grader mätt precis i utblåset. Filtren rengöres (dammsuges) varannan vecka. . Avfrostningarna har skett helt ok.
Är det någon som haft fel nummer E13 och kan berätta hur felet åtgärdades?

För mig verkar det som om fläkten blivit kraftlösare nu och inte längre orka pressa ner den varma luftvärme-luften ner i våning 1.
Och vad sjutton menas med "Frysskydd aktiverat i inomhusdelen"? Det har ju aldrig varit under 16 +grader inomhus dessa dagarna.

Typiskt så har det gått drygt 2 år sedan jag fick luftvärmepumpen installerad så det här går väl inte på garantin längre...? Eller?
Kan någon hjälpa?

Utloggad kjell62

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna Falun
  • Antal inlägg: 1214
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Felbeskrivning 13
« Svar #1 skrivet: 03 januari 2009, 22:54:23 »
Har en Sanyo 123 EHN som har låtit för fullt några dagar, brummat hela tiden med ett konstant ljud. Verkar som den hängt sig. Men den lämnar inte tillräckligt med värme längre.
På undervåningen blev det kallt (16 grader) och på övervåningen för varmt ( 25 grader)! Luftvärmepumpens innerdel sitter i trappan mellan våning 1 och 2. Har haft luftvärmepumpen i drygt 2 år och inte haft detta problemet tidigare. Under vinterhalvåret kör jag alltid med högsta fläkthastigheten.

Jag körde Självdiagnostik-programmet i Felsökningsguide-häftet och fick 3 gröna lysdioder, två stycken med fast sken och den översta med blinkande sken.
Enligt självdiagnostabellen så ger det Felkod nummer E13. Och under rubriken Felbeskrivning står då "Frysskydd aktiverat (inomhus)". Och under rubriken Förklaringen står då: 1. Fläktstyrningen defekt (inne) 2. Köldmedelbrist 3. Drift vid låg omgivningstemperatur.
Nu undrar jag vad som har hänt? Utetemperaturen har varit mellan +5 och -8 grader. Sådana temperatursvängningar är vanliga = har det varit många gånger förut under årens lopp. Utblåsluftens temperatur är ca 44 grader mätt precis i utblåset. Filtren rengöres (dammsuges) varannan vecka. . Avfrostningarna har skett helt ok.
Är det någon som haft fel nummer E13 och kan berätta hur felet åtgärdades?

För mig verkar det som om fläkten blivit kraftlösare nu och inte längre orka pressa ner den varma luftvärme-luften ner i våning 1.
Och vad sjutton menas med "Frysskydd aktiverat i inomhusdelen"? Det har ju aldrig varit under 16 +grader inomhus dessa dagarna.

Typiskt så har det gått drygt 2 år sedan jag fick luftvärmepumpen installerad så det här går väl inte på garantin längre...? Eller?
Kan någon hjälpa?

kan vara läckage i rören om den ger dåligt med värme
 och fläkten inte varvar upp.
 kolla rör-kopplingarna om det är olja
 Om? kontakta montören
 kjell  *vinkar*
Mitsubishi FH35 + Panasonic E 12-DKE + TE 9
 Hus ca 150 m2 + källare 150 m2 
 
 NIBE 2025-6
 Garage 50 m2 en NE-12 LKE
 Sommarstugan E 9 ckp

Utloggad 740

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Felbeskrivning 13
« Svar #2 skrivet: 04 januari 2009, 17:48:08 »
Tack Kjell62.

Jag skall kolla röranslutningarna efter olja. Hur ser det ut eller känns? En liknelse: på en bil kan jag känna om kylarvattnet läckt ut vid en slanganslutning eftersom glykol gör läckageplatsen kladdig. Är det något liknande att känna efter om olja sluppit ut ut luftvärmepummpens rörsystem? Syns oljeläckaget eller känns det bara om jag känner med handen?

Mina två frågor var:
   ??? Har nÃ¥gon rÃ¥kat ut för felkod E13? Och hur Ã¥tgärdades det?

och
  ??? vad menas med "Frysskydd aktiverat i inomhusdelen"? Det har ju inte varit under 16 +grader inomhus nÃ¥gon gÃ¥ng!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!