Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???  (läst 17573 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola

  • Gäst
Ola
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #15 skrivet: 13 april 2004, 12:45:44 »
Hej på er igen!

AngÃ¥ende värmepumpsofferterna ovan, sÃ¥ blev det faktiskt ingen av dem  :-X

Istället  har jag förmodligen bestämt mig för en lösning med en IVT Greenline HTE9 och en separat 300/160l beredare för att säkra husets ev kommande större vv-behov. Priset för denna lösning inkl 190m hÃ¥l , rivning av befintlig panna, tank och uttjänt luft/vattenvärmepump blev 129kkr.

Väljer jag rätt???  ??? ??? ???

Ola

  • Gäst
Ola
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #16 skrivet: 13 april 2004, 13:33:57 »
...sistnämnda IVT-offerten var inkl extra försäkringspaket, d v s totalt 10 års försäkring också.

Ola

  • Gäst
Ola
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #17 skrivet: 15 april 2004, 12:30:44 »
Ingen som har synpunkter pÃ¥ ovanstÃ¥ende IVT-lösning???  :'(

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #18 skrivet: 15 april 2004, 13:15:28 »
Ja det finns inte så mycket att säga, det är bara att jämföra med de andra offerterna du fått.

Thermia och IVT vpumpar brukar vara dyrare än Nibe och CTC.  Men dÃ¥ ingÃ¥r det säkert mer avans pÃ¥ de dyrare, sÃ¥ installatören har mer kan pressa sin del lite mer pÃ¥ en dyr pryl än en billig.

Väljer rätt hmmm... det kan ingen säga med säkerhet blir inte du nöjd så är det ETT felval enligt mig (för att hård dra på det).
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #19 skrivet: 15 april 2004, 15:27:20 »
Vad skulle priset bli på en Nibe 1115-10 kW + en 500/300 liters varmvattenberedare samt i övrigt likvärdiga förutsättningar.

Fördelarna med Niben är bl.a. högre uteffekt och större varmvattenvolym.

IVT:S fördelar är scrollkompressorn och den högre framledningstempen (behöver du hög framledningstemp?)


Ola

  • Gäst
Ola
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #20 skrivet: 16 april 2004, 01:42:23 »
Priset för Nibe enligt det du nämner blir ca 130kkr som billigast, men jag är inte helt säker på just den installatören. Då tillkommer extra försäkring.

IVT installatören är en mycket etablerad installatör, som tidigare gjort alla arbeten i huset. Framledningsmöjlighet om 60 grader kan ju aldrig skada i a f - i synnerhet då jag sitter i en ej tilläggsisolerad 40-talskåk...

Verkar 9kW väldigt snålt tilltaget???

admin

  • Gäst
admin
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #21 skrivet: 16 april 2004, 07:34:11 »
Jag måste säga att jag tycker det verkar vara lågt räknat. I ett nytillverkat väl isolerat hus brukar man räkna med 30 W/m2 som värmepumpen bör tillföra för att det inte skall krävas så mycket eltillskott.

i Ett äldre hus med sämre isolering brukar det rekommenderas ca 50 W/m2, i ditt fall borde detta gälla och då ger det indikationer på att det skulle behövas en värmepump som ger ca 16kW i uteffekt.

Hur mycket det påverkar om ditt hus är i 2 plan vet jag inte, men jag tycker faktiskt att du skulle få någon att verkligen titta på detta en gång till.

Vilken typ av uppvärmning har du nu, olja eller el? Hur hög var den tidigare el/oljeförbrukningen, utifrån den informationen bör det gå att få fram hur stor värmepump du behöver.

Jag tycker också att du bör se till att borrhålets aktiva djup skall specificeras i offerten, totala borrdjupet och aktiva borrdjupet kan skilja ändå upp till 20 meter, det är i alla fall min bild av verkligheten, baserat på tidigare inlägg i detta forum.

Hoppas att jag inte har skrotat alla dina planer med mitt inlägg :-[

Och kom ihåg att jag inte är någon expert, jag tycker dock att det verkar som om det skulle behöva kollas upp lite mera, speciellt om du kan få fram ditt nuvarande energibehov för uppvärmning inkl. tappvarmvatten kan du få en betydligt säkrare dimensionering av ditt system.

/Rickard

Ola

  • Gäst
Ola
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #22 skrivet: 16 april 2004, 11:02:06 »
Jag är själv verksam IT-konsult och vet vad vilda västern vill säga, men jag mÃ¥ste säga att denna branchen tar priset. Jag har fÃ¥tt in 7-8 offerter frÃ¥n olika installatörer och 3 olika tillverkare. Aggregaten har varit allt mellan 7-10kW, borrhÃ¥len alltifrÃ¥n 130-190m. när man sedan vänder sig till sÃ¥dana här forum är t o m den högst specade offerten alldeles för "lÃ¥gt" räknad  ;D

Någon som har någon teori kring detta? Jag förstår om leverantörerna vill lägga sig så lågt som möjligt både vad gäller pump och borrhål för att ge en attraktiv offert prismässigt, men om jag tog 7 kW-offerten med 140m borrhål och denna var helt otillräcklig efter installation, tar det ju hus i helvete och de kommer få hur dåligt rykte som helst i bygden om detta tillämpas regelmässigt.

Det konstiga är att de flesta ändå verkar nöjda med sina bergvärmeinstallationer av de jag pratat med. Det kan ju bero på att folk regelmässigt skyddar sina intressen och gjorda beslut, men de tiotal jag pratat med tror jag att jag har sådant förtroende för att så inte skulle vara fallet hos dem.

Jaja, det är väl bara att gilla läget och chansa - 16kW sa du? Vad skulle jag ta om jag hade 4 lägenheter till i fastigheten och totalt 550 kvm???

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #23 skrivet: 16 april 2004, 11:57:01 »
Rickard DET du räknar pÃ¥ är att täcka 100% av huset energibehov.  OCH det är väl inte sÃ¥ installatörerna brukar räkna.

Deras uträknng (grovt) ca 50 W/m2 * m2 *0.65( ev 0.7)
det ger 50*320 *0.65 = 10,4 kw (11,2 kwmed 0.7)

För det man är ute efter (normalt) är en årsverkningsgrad på 90-95 % (enligt offerter jag fick, om inte minnet sviker:))

Vill man ha 100%( det inte riktigt lönsamt i alla lägen), vissa bor längre söderut än du Rickard, SÃ¥ kan man köpa ett kärnkraftsverk och sälja energi. DÃ¥ kan du snylta utan att det märks :)  :)

Ola: Vad har dom för aktivt hål på sina beräkningar ?
Hur lÃ¥ngt kan du ha till grundvattnet, det är inte bara närheten till berget som räknas, du mÃ¥ste ha kontakt med det  &sÃ¥ och det sker vanligtvis via H2O.

Säga att beräkning 175m aktivt hÃ¥l, offert 180m  och grundvatten pÃ¥ 15m. DÃ¥ skulle jag säga att 180 meter är för lite. mista det borde vara är 190m, och ta till 10 extra meter och du har dina 200m. (eller vi kan fÃ¥ torka och grundvattnet sjunker 5 meter)

för vad är 5-6000 kr i xtra borrkostnad ? skulle du ha en för liten pump (gÃ¥r för mycket tillskotts el) kan du kanske byta till en lite större  (eller om pumparna blir effektivare i framtiden) utan att behöva borra ett nytt hÃ¥l eller kompletera med en markslinga.

ME


CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #24 skrivet: 16 april 2004, 12:21:32 »
Hur har man kommit fram till energibehovet egentligen? Har du koll på hur många kWh som går åt till uppvärmning och varmvatten idag?

Att pumpstorleken varierar är nog normalt. Det beror ju vilken effekttäckning man gått på. Vid 50% (7kW) får man kanske ett attraktivt pris men driftkostnaderna blir högre pga ökat antal tillskottstimmar. Men man har ändå en fungerande anläggning.
Däremot om antalet borrmeter/kW pump diffar mycket så har man nog räknat på olika energibehov och då skulle jag bli väldigt försiktig...

Tänk nu också på att dimensionera för 100% av effektbehovet inte är nödvändigt, dvs om du har ett effektbehov på 16kW kommer en pump på 10kW att täcka 94-95% av energibehovet. En 7kW pump skulle med samma effektbehov klara 85-87% ungefär.

Så hur stor pump du ska välja beror på hur mycket tillskottsel du är beredd att betala för. Energipriserna kommer förmodligen att gå upp... Håll dock koll på att borrdjupet är tillräckligt för energiuttaget!

Att de flesta är nöjda beror nog mest på vilken förväntansnivå de haft. Den sista femhundringen-tusenlappen som skillnaden i effektäckning sparar idag ligger nog inom "felmarginalen" för de flesta då man ser att man faktiskt sparar pengar. Men ju högre förbrukning man har, desto mer märks det.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #25 skrivet: 16 april 2004, 12:38:39 »
Tilläggas kan att Numera tror jag att det är vanligare att det räknas på en högre täcknings grad än förut. Det beror på att elen(med avgifter skatter mm ) har blivit högre. Det leder i sin tur att en större VP kan motiveras.

Varför inte en förstor pump ? en större pump DRAR mer ström, även när den går som "snålast". Har du mindre KALLA toppmånader, du bor söderut, kan det vara svårare att motivera en hög toppeffekt. Du kan få mer ELförbrukning totalt pga att VP'n drar mer EL under de milda månaderna än det den spara in i tillskottsel under den KALLA perioden.

ME
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #26 skrivet: 16 april 2004, 12:44:26 »
Citera
Rickard DET du räknar pÃ¥ är att täcka 100% av huset energibehov.  OCH det är väl inte sÃ¥ installatörerna brukar räkna.

Som jag så tydligt angav i mitt inlägg är jag ingen expert, du kan mycket väl ha rätt i ditt resonemang och då ger det helt andra siffror, vad jag grundar mitt resonemang på är följande:

I mitt hus var (före konverteringen) effekten som elradiatorerna gav ca 80 W/m2, när jag kontaktade ortens största leverantör av värmepumpar uppgav han de siffror jag refererar till.

I mitt fall räknade han att värmepumpen borde ge ca 50 W/m2 för att täcka mitt värmebehov. Jag valde en 7:a vilket gav 55 W/m2 och det har visat sig vara mer än nog, den klarar ca 30-31 minus ute innan eltillskottet behövs.

Citera
Vill man ha 100%( det inte riktigt lönsamt i alla lägen), vissa bor längre söderut än du Rickard, SÃ¥ kan man köpa ett kärnkraftsverk och sälja energi. DÃ¥ kan du snylta utan att det märks    

Låt oss anta att jag har 100% effekttäckning, min värmepump startar efter mina ändringar i styren ca 5-15 ggr/dygn (före ändringarna ca 25 ggr/dygn) beroende på utetemperatur och varmvattenförbrukning, det tycker inte jag är något större problem. Däremot anser jag det vara en stor fördel att det inte behövs något eltillskott!

Min erfarenhet är att det behövs väl så mycket effekt i husen längre söderut, detta förmodligen beroende på dålig isolering samt fuktigt och blåsigt klimat under vinterhalvåret.

Jag har sett upprepade gånger att det anges att värmepumpar som är "väl" dimensionerade långt söderut ofta bara klarar av att värma huset utan tillskott ned till ca +-0 till -5 grader. Dessa pumpar har i princip varit dimensionerade med samma effekt/m2 som vi dimensionerar här uppe...

I mitt hus går det i princip ingen värme alls innan tempen kryper under 0 grader, den energi som tillförs av datorer tv-apparater och övrig hushållsel (i kombination med solinstrålningen i förekommande fall) värmer så att det räcker till.

Ändå har jag inte ett allt för väl isolerat hus, 20 cm i golv, 13 cm i väggar och 30 cm i tak (gullfiber).

Citera
Jaja, det är väl bara att gilla läget och chansa - 16kW sa du? Vad skulle jag ta om jag hade 4 lägenheter till i fastigheten och totalt 550 kvm???

Än en gång, har du möjlighet att kontrollera din gamla energiförbrukning i fastigheten lär det vara tämligen enkelt att dimensionera.



admin

  • Gäst
admin
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #27 skrivet: 16 april 2004, 12:50:54 »
Nu duggar inläggen tätt  ;D

Citera
Varför inte en förstor pump ? en större pump DRAR mer ström, även när den går som "snålast". Har du mindre KALLA toppmånader, du bor söderut, kan det vara svårare att motivera en hög toppeffekt. Du kan få mer ELförbrukning totalt pga att VP'n drar mer EL under de milda månaderna än det den spara in i tillskottsel under den KALLA perioden.

Detta hävdar jag är en direkt felaktighet.

Ofta har större värmepumpar en högre COP än sina mindre syskon, detta medför att den alltid är effektivare p.g.a. att COP anger förhållandet mellan förbrukad och avgiven effekt.


Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #28 skrivet: 16 april 2004, 13:06:23 »
måste tyvärr jobba Återkommer..... (skall räkna lite på det i kväll. (sent)

Men jag är rätt säker på att ditt resomag ang 100% täckningsgrad inte är lönsamt !! (99% säker, men visst jag kan ha fel)

ME

PS

Citera
Ofta har större värmepumpar en högre COP än sina mindre syskon, detta medför att den alltid är effektivare p.g.a. att COP anger förhållandet mellan förbrukad och avgiven effekt.

köper inte riktigt att det skulle ha en inverkan på att ha en förstor pump.....
« Senast ändrad: 16 april 2004, 13:09:23 av ME »
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

admin

  • Gäst
admin
Re:Vilken bergvärmepumpoffert väljer jag???
« Svar #29 skrivet: 16 april 2004, 14:27:06 »
För stor pump lönar sig inte, det har jag algrig påstått.

Jag har överhuvudtaget aldrig ens påstått att det skulle vara önskvärt med 100% energitäckning.

Och jag har definitivt aldrig påstått att man skall ha 100 % effekttäckning.

Men när det gäller t.ex Nibe så skiljer det inte mer än dryga 2000 kr mellan 5 kW:aren och 7 kW:aren.
Om man ökar effekttäckningsgraden från 50% till 70% (max effektbehov 10 kW) genom att välja den större så har det tjänat in sig på mindre än 3 år - garanterat!

Förutom den inbesparing man gör på minskat tillskott så bör livslängden öka tack vare att driftstimmarna/år minskar.

Det enda som kan göra att en större pump drar mer energi/producerad kW är om det åtgår en väldigt lång tid vid varje start innan värmepumpen byggt upp trycket så pass mycket att expansionsventilen fungerar som den skall, det vet jag inte hur det ligger till med den saken, men jag skulle tro att det rör sig om sekunder innan värmepumpen ger full effekt.

Stämmer detta resonemang så spelar inte storleken nån roll - som flickan sa ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 637
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!