Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FörvÃ¥nansvärt lowtech med värmepumpar  (läst 10828 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förvånansvärt lowtech med värmepumpar
« Svar #30 skrivet: 04 april 2007, 18:58:30 »
Jag har ett intersse att veta om jag har rätt eller fel, kontakta gärn mig.........

Om du hade brytt dig om att läsa i min signatur så hade du sett att jag har enkla panelradiatorer, frimärken enligt din vokabulär. Det än nu inte helt sant längre, jag har bytt några radiatorer mot nya moderna med dubbelpanel, dock ser jag inte tapeten så det var nog fel då att köpa sådana?
Dessutom har jag en mycket konstig radiator i köket, den verkar vara kombinerad med hårtork, det blåser från den...

Sloke, jobbar du med värmepumpar eller?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Förvånansvärt lowtech med värmepumpar
« Svar #31 skrivet: 05 april 2007, 21:45:58 »
När det finns tillräckligt många som vill styra solvärme etc. från värmepumpen så kommer regleringen finnas.

Värmepumpstillverkarna vill ju sälja pumpar, och tappar dom marknadsandelar på att det saknas funktioner på deras produkt så lär det finnas inom kort garanterat.

Dock finns det ju plc styrda värmeanläggningar i större fastigheter och har funnits länge.
Jättefina regleringar som styr värme, ventilation, belysning, grafiska displayer med processbilder samt åtkomst på webben om man vill det.
Prislappen vill ni nog inte tänka på.

Plc styrning var ju för industrin från början och är relativt nytt för värmeanläggningar.
Priserna på plc var hejdlösa på industriapplikationerna, nu börjar det bli lite vettigare priser men fortfarande alldeles för dyrt för och sätta in nån villa.

Sen är det ju frågan vilken kundtyp som värmepumpen ska anpassas till.
Ska den anpassas till ingenjören som blir förtvivlad om det inte finns justeringspunkter i det oändliga, eller hemmafrun som pustar ut om det bara finns en knapp att vrida på?
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad NoSmoke

  • FrÃ¥gvis Z
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lappland
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Förvånansvärt lowtech med värmepumpar
« Svar #32 skrivet: 06 april 2007, 14:45:31 »
Instämmer helt med förgående skribent.
PLC kommer nog att bli vanligt på mindre anläggningar.
Och PLC tekniken är inte speciellt dyr i bergvärme sammanhang.
Tex. En liten Siemens LOGO! skulle kunna fixa styrningen med lite anpassning till pumpen.
Power ain´t nothing without control!

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förvånansvärt lowtech med värmepumpar
« Svar #33 skrivet: 09 april 2007, 12:21:29 »
 ::)    Jag vet att jag är pÃ¥ fel plats egentligen och skriver, men min Comfortzone frÃ¥nluftvärmepump har en liten plc i sin styr.... SÃ¥ säkert kommer det mera.

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Förvånansvärt lowtech med värmepumpar
« Svar #34 skrivet: 15 april 2007, 16:38:45 »
Kul ämne som dyker upp lite då och då :)

Finns som någon påpekade redan fantasktiskt fina styrsystem avsedda för fastighetssidan som styr allt från värmepumpar till ytterbelysning - dock är de inte billiga på något sätt. Snarare regel än undantag att styrsystemet var flera gånger dyrare än värmepumparna de styr. Docj behöver ju värmepumparna i de fallen inte innehålla mer intelligens än att kunna ta emot start/stopp signal, lämna driftindikering och skicka ut ett summalarm.

Sen är det inte så lätt att säga att det bara är att ställa in en dator i pumpen, det ställs helt andra krav på en industriprodukt, med det följer ju också en hel del spännande problem med processorkraft, mängd minne i kretskorten et cetera. Dock är det väl uppenbart att utvecklingen går framåt, flera tillverkare släpper ju snyggare styr i sina produkter. Sen är ju frågan vad vill man ha - egentligen räcker det med en knapp för on/off och en ratt för kallare/varmare i de flesta fallen, sen är det ju kul att koppla upp värmepumpen på nätverket hemma, kunna starta den med sms et cetera, men är det ekonomiskt försvarbart att lägga pengarna på att utveckla sådana system?

Utloggad Emil_T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • IKEA medicinskÃ¥pet ätran, numera elskÃ¥p...
SV: Förvånansvärt lowtech med värmepumpar
« Svar #35 skrivet: 18 april 2007, 20:37:23 »
Följande länk leder till ett något mer "insnöat" forum än detta där jag kortfattat (!) beskriver hur jag har användt en PLC för villa-automation. PLC styr dock inte VP men den dagen blixten slur ut elektroniken i den så kommer jag sannolikt inte beställa ny styrning från Nibe...
HÃ¥ll till godo.

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=12525
Tvåplansvilla lösvirke 181kvm byggt 2005 i Skärstad, Huskvarna
Uppvärmning. Nibe fighter 1215 7kW, FTX-ventilation rexovent från FläktWoods med hemmabyggd siemens-S7 PLC-styrning. Contura 650 kamin.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Förvånansvärt lowtech med värmepumpar
« Svar #36 skrivet: 18 april 2007, 22:07:03 »
Följande länk leder till ett något mer "insnöat" forum än detta där jag kortfattat (!) beskriver hur jag har användt en PLC för villa-automation. PLC styr dock inte VP men den dagen blixten slur ut elektroniken i den så kommer jag sannolikt inte beställa ny styrning från Nibe...
HÃ¥ll till godo.

http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=12525

Ååå, NEJ ytterligare ett forum att spilla tid i  ;D ;D ;D Vad har du snott det S7-400 systemet  >:D  Hade varit fräcka om du fick tag i en touchpanel ocksÃ¥.

Kör STEP7 v5.4 SP1 i PG:n pÃ¥ jobbet  Thumbsup. Jag är dock lite emot att bygga in alltför komplicerade(icke kommersiella) lösningar hemma. Inget kul att Ã¥terställa om man fÃ¥r för sig att flytta Sc:,h.

Kul projekt Thumbsup

IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Emil_T

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • IKEA medicinskÃ¥pet ätran, numera elskÃ¥p...
SV: Förvånansvärt lowtech med värmepumpar
« Svar #37 skrivet: 19 april 2007, 21:42:00 »
Det är en S7-313 som hade krachlandat efter en längre flygtur av okänd anledning. Låg i elektronikskrotet... bara att tejpa ihop och löda lite, sen funkade den.
Programmet är förberett för panel med loggning av VP mm. Det är ju inga billiga leksaker, siemens Simatic paneler. Om nÃ¥n har en över till billig penning sÃ¥ är ja intresserad.  :D
Tvåplansvilla lösvirke 181kvm byggt 2005 i Skärstad, Huskvarna
Uppvärmning. Nibe fighter 1215 7kW, FTX-ventilation rexovent från FläktWoods med hemmabyggd siemens-S7 PLC-styrning. Contura 650 kamin.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!