Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skval efter varmvattenkörning  (läst 1714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad slorpe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Skval efter varmvattenkörning
« skrivet: 27 december 2012, 21:12:24 »
Tycker alltid att det skavalar eller bubblar till lite efter varje varmvattenkörning när varmvattnet skjuts ut i systemet. Jag har försökt lufta en av radiatorerna på övervåningen som alltid tycks ha lite luft i sig men tycker inte att det hjälper.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Skval efter varmvattenkörning
« Svar #1 skrivet: 27 december 2012, 21:20:23 »
Varmvatten till kranarna? Eller menar du värmning av radiatorvarmvatten?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Skval efter varmvattenkörning
« Svar #2 skrivet: 27 december 2012, 22:09:15 »
Har du nyligen fyllt upp systemet så kan det vara luft som frigörs från vattnet när det blir lite varmare som vid vv beredning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad slorpe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Skval efter varmvattenkörning
« Svar #3 skrivet: 27 december 2012, 22:54:37 »
Kanske är så som sagt att det frigörs luft ur vattnet. Tycker det blir mer när det varit milt väder ett tag men det kanske är inbillning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Skval efter varmvattenkörning
« Svar #4 skrivet: 27 december 2012, 23:20:56 »
Min gissning är att det är luft i slingan på VVB:n, Thermia har ju "omvänd slingberedare" och en del av den luften kanske trycks ut i radiatorerna efter varmvattenberedning. Jag har tyvärr ingen aning om hur man luftar slingan på en Thermia VVB, men det borde sitta nån luftningsnippel på den tycker jag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Skval efter varmvattenkörning
« Svar #5 skrivet: 28 december 2012, 10:05:09 »
Stäng radiatorslingan sedan öppnar du på en ventil som gör att du tömmer värmesystemet samtidigt fyller du på nytt vatten. Och försöker se till att trycket är det samma när du är klar.

När vattnet som kommer ut är kallt har du spolat hela slingan
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad slorpe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Skval efter varmvattenkörning
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2013, 14:27:46 »
Tack, öppnade frontplÃ¥ten men det vÃ¥gar fxxn stoppa in händerna där  och pröva olika  ventiler :-\. Verkar enligt manualen finnas en ventil för tömning av primär krets men den tycks inte vara synlig framifrÃ¥n. GÃ¥r öht att lufta TWS-slingan genom att vara envis och lufta enbart radiatorerna, lite i taget över lÃ¥ng tid verkar det som?     

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!