Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT X15 som skapar extrem frustration  (läst 5544 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krptsk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
IVT X15 som skapar extrem frustration
« skrivet: 07 november 2012, 22:50:57 »
Hej, nu känner jag att det börjar bli dags att få lite tips från er här på forumet när IVT-service har gått bet.

Jag har köpt ett hus med en IVT PremiumLine X15. Huset är på ca 400 kvm i två plan, timmerhus från sekelskiftet. Två parallela markkollektorer på 800 m per styck. Installerades för 5 år sedan och verkar ha funkat bra under den tiden.

När jag upptäckte att den inte fungerade som den skulle, dvs. den larmade med felmeddelandet "Överström vid kompressorstart" tog jag hit den lokala rörfirman som installerade pumpen för 5 år sedan. Den killen var här en halv dag och provade att byta inverterkortet och en resistor utan framgång. Han sade sig ha uppmätt ett spänningsfall på inkommande ledning. Jag tog hit elnätleverantören som mätte inkommande spänning, både med och utan belastning (2 x 6kw elpatroner) utan att se något märkvärdigt spänningsfall, som mest 4 v.

Efter det tog jag hit en elektriker som mätte kompressor och all annan elektronik på värmepumpen, kollade huvudsäkringar och undercentraler utan att hitta någonting som kunde orsaka spänningsfallet. Kompressorn mättes upp under den korta tid som man har på sig när kompressorn startar och sedan slår ifrån (ca 10 sek). Det var ingen skillnad i startström mellan faserna. Kontaktorn var OK.

Jag kontaktade sedan en auktoriserad IVT-servicefirma som kom och konstaterade att kompressorn var kass. Den byttes ut mot en ny och samma fel och felmeddelande kvarstod. I samband med det byttes även växelventilen som hade börjat kärva och en givare GT10.

Vid nästa besök byttes AIO-kortet ut. Felet och felmeddelandet återkom inom några timmar. Nu varvades "Överström vid kompressortstart" med ett nytt felmeddelande, "Hög hetgastemperatur T6". Pumpen gick 3-4 timmar innan larmet kom och jag gick och kvitterade, pågick så i några dagar. Felmeddelandena växlade mellan dessa två.

Nästa besök igår, då byttes displaykortet och ett annat kort. Det fungerade fram till kl 21 idag. Då Kom det första "Överström vid drift av kompressor" och de påföljande var tionde minut "Överström vid start av kompressor".

Servicemannen hade pratat med IVT som trodde att kvalitén på strömmen inte var så bra. Jag bor ca 1 km från ett mindre samhälle, transformatorstationen är 75 meter bort.

Jag håller på att gå i bitar över detta, jag har krånglat med denna pump i över en månad nu och känner mig uppgiven. Till och med IVT-service har gått bet.

Vad ska jag hitta på? Halva maskinen är ju bytt.

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: IVT X15 som skapar extrem frustration
« Svar #1 skrivet: 08 november 2012, 00:55:26 »
Vi har en X11 och hos oss har dom precis bytt inverterkortet p.g.a samma larm.

Vid första försöket att byta kort så ville inte kompressorn starta alls. Det visade sej bero på att de skickat en inverterkort till en X15.
Vem vet vad som kan hända om du fått ett inverterkort som ska vara till en X11 monterat i din X15?!?

Korten ser tydligen precis likadana ut, men det skiljer någon bokstav eller siffra i modellbetäckningen på kortet (denna återfinns på en liten klisterlapp på kortet).

Utloggad krptsk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT X15 som skapar extrem frustration
« Svar #2 skrivet: 08 november 2012, 07:14:43 »
Betäckningen på det gamla kortet som jag har kvar står det 19D60828 och på det nya 19D60809!

Vad har X11 respektive X15 för siffror? Någon som vet?

Vi har en X11 och hos oss har dom precis bytt inverterkortet p.g.a samma larm.

Vid första försöket att byta kort så ville inte kompressorn starta alls. Det visade sej bero på att de skickat en inverterkort till en X15.
Vem vet vad som kan hända om du fått ett inverterkort som ska vara till en X11 monterat i din X15?!?

Korten ser tydligen precis likadana ut, men det skiljer någon bokstav eller siffra i modellbetäckningen på kortet (denna återfinns på en liten klisterlapp på kortet).


Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: IVT X15 som skapar extrem frustration
« Svar #3 skrivet: 08 november 2012, 07:24:33 »
Hej! Hoppas verkligen att det är kortet som är fel med tanke på hur mycket dom har bytt Sc:,h Du behövde väll inte betala för ny komperssor.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad krptsk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT X15 som skapar extrem frustration
« Svar #4 skrivet: 08 november 2012, 22:17:18 »
Ja vi får se om det är rätt kort... IVT skulle kolla upp det. Jag hoppas att försäkringsbolaget täcker detta.

Hej! Hoppas verkligen att det är kortet som är fel med tanke på hur mycket dom har bytt Sc:,h Du behövde väll inte betala för ny komperssor.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT X15 som skapar extrem frustration
« Svar #5 skrivet: 09 november 2012, 09:52:20 »
Det är fel om försäkringen skall täcka deras planlösa bytande av delar. Uppenbarligen har de konstruerat en allt för komplicerad produkt som de inte behärskar. IVT bör stå för alla kostnader, utom den del som verkligen är defekt. Hur är det med konsumentskyddet, har man inte rätt till utbyte av hela maskinen efter tre misslyckade reparationsförsök?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad krptsk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT X15 som skapar extrem frustration
« Svar #6 skrivet: 09 november 2012, 20:20:58 »
Utbyte av vara gäller under de tre första åren då konsumentköplagen gäller.

Är det ingen som har någon idé om vad som kan vara fel med maskinen? Alla idéer är välkomna!

Utloggad bece

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 71
  • Karma +0/-0
SV: IVT X15 som skapar extrem frustration
« Svar #7 skrivet: 10 november 2012, 10:30:57 »
Jag jobbar inte i denna branch, så jag har tyvärr innga fler förslag att komma med.

Om serviceteknikern vill börja om med att börja byta kort som redan är bytta (och om du inte litar på honom till 100%) så tycker jag att du ska vara med och kolla att det verkligen är ett helt nytt kort de sätter i.
Eftersom man känner sig väldigt säker på att en komponent är okej efter ett andra byte så skulle det vara väldigt olyckligt om man blandar ihop det nya kortet med något av de två tidigare använda korten.

Utloggad krptsk

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT X15 som skapar extrem frustration
« Svar #8 skrivet: 24 september 2013, 21:22:07 »
Lite uppföljning snart ett år senare.

Efter tolv besök av servicekillen, byte av fyra kretskort, kondensator, display, givare, växelventil samt TVÅ kompressorer så började den fungera igen. Totalsumma 37000 kr, och då var den första felaktiga kompressorn inte inräknad i detta.

Fick samma fel nu för några veckor sedan och kände mig ganska uppgiven. Ringde servicekillen som kom och felsökte, denna gång hade en kabelsko på matningen till kompressorn gått av!?

Jag kan tillägga att de "nya" kompressorerna ersatte trasiga vad äldre än värmepumpen! Tillverkade 2006.

Inom ett par år blir det flispanna.
« Senast ändrad: 24 september 2013, 21:24:11 av krptsk »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!