Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bryta upp golv eller byta pump?  (läst 3066 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bogge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
Bryta upp golv eller byta pump?
« skrivet: 08 januari 2008, 20:07:45 »
Hej,

jag har sedan en månad en Nibe 1135 10 kW, 300 liter separat vvb, ack.tank Nibe 100 liter, borrhål 200 m. Kostnad ca 190000.
Jag lider av knäppningar som vi inte blir av med. Det knäpper i parkettgolvet och sprider sig till elementen. Installerad knäpptank, justeringar på pumpen, detektivarbete överallt, karvat i golv, åtskilligt tankearbete, surfande, samtal med installatören mm har inte hjälpt.

Acktanken är ansluten före stigarledningen, inlopp i botten. Installatören föreslår en bypass, men jag tror inte att det hjälper.
Nu verkar bara två alt. återstå. Antingen bryta upp ett eller flera golv för att bättre kunna leta efter och åtgärda felet. Andra alt. är byta ut allt mot en CTC Ecoheat. Vad ska jag ta mig till?
Nibe 1135 10 kW, VVB 300 l, acktank Nibe 100 l,
Borrhål 200 m. Installation dec 2007

Utloggad JesseJames

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +1/-0
SV: Bryta upp golv eller byta pump?
« Svar #1 skrivet: 08 januari 2008, 20:43:41 »
Inloppet bör väl vara i toppen och framledningen till elementen i botten, annars rusar ju bara varmvattnet igenom utan att blandas ut så bra när den växlar mellan vv och vb.
63kvm + 63kvm källare under utbyggnad till 130+140kvm. IVT HT+ E11 med 300/160 beredare och 100l arbetstank. 205m aktivt hål, granit. Dalmas i exil i Stockholm.

Utloggad AlfL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Bryta upp golv eller byta pump?
« Svar #2 skrivet: 08 januari 2008, 21:20:23 »
Inloppet bör väl vara i toppen och framledningen till elementen i botten, annars rusar ju bara varmvattnet igenom utan att blandas ut så bra när den växlar mellan vv och vb.

HÃ¥ller med. Jag hade knäppningar innan UKV 100 var inkopplad. Vbf kopplad till inlopp i toppen och ut i botten. Knäppningarna försvann.  *vinkar*
Hus 1  150 m². Fjärrvärme med Honeywell AQ6000 adaptivt system i drift sen 1985 i Lund.
Fritidshus på Österlen 80 m². NIBE 1230-6 med 110 m borra. I drift sen 060615.

Utloggad bogge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Bryta upp golv eller byta pump?
« Svar #3 skrivet: 08 januari 2008, 21:29:46 »
Jag har funderat på anslutningen till acktank, topp eller botten. Vet inte om det har betydelse. Det knäpper när värmeproduktion går igång och slår av, samt när värmning vvb slår av.
Nibe 1135 10 kW, VVB 300 l, acktank Nibe 100 l,
Borrhål 200 m. Installation dec 2007

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bryta upp golv eller byta pump?
« Svar #4 skrivet: 08 januari 2008, 21:52:26 »
Prova allt annat först.
Flytta framledning till radiatorerna till botten av tanken och inlopp från VP till toppen av tanken.
Räcker inte detta så testa även en bypass.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad AlfL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Bryta upp golv eller byta pump?
« Svar #5 skrivet: 08 januari 2008, 22:03:41 »
Jag har funderat på anslutningen till acktank, topp eller botten. Vet inte om det har betydelse. Det knäpper när värmeproduktion går igång och slår av, samt när värmning vvb slår av.


  Inlopp i botten o ut i toppen:
  Det varma vattnet som Vp producerar gÃ¥r in i botten av tanken och stiger nästan direkt till toppen av tanken för att gÃ¥ ut till radiatorer eller golvslingor som dÃ¥ värms upp för- hÃ¥llandevis snabbt. Speciellt den metall som ligger nära Vp. Uppvärmingen gör att metallen utvidgas och detta ger mekaniska spänningar som gör att det knäpper.
När Vp har kört varmvatten växlar växel ventilen läge och sänder ut en skvätt varmt vatten som går samma väg.

Inlopp i topp o ut i botten.
Varmt vatten kommer in i toppen av arbetstanken. Detta varma vatten blandas med det svalare och pressar samtidigt ut vatten ur tankens botten. Denna blandning fortsätter och botten vattnet värms mer och mer. På grund av blandingen så stiger temperaturen långsammare på utgående vatten och därmed blir utvidgningen av rören osv långsammare och därmed minskar knäppningarna.
När Vp har kört varmvatten så körs varmvatten skvätten in i arbets tanken och blandas där innan det går vidare ut till radiatorer / golvslingor.

AlfL
Hus 1  150 m². Fjärrvärme med Honeywell AQ6000 adaptivt system i drift sen 1985 i Lund.
Fritidshus på Österlen 80 m². NIBE 1230-6 med 110 m borra. I drift sen 060615.

Utloggad Elva

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 225
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bryta upp golv eller byta pump?
« Svar #6 skrivet: 08 januari 2008, 22:27:49 »
bogge:

Läs om min problem och åtgärder i http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11433.0

/Lenny
Bor i Skåne.
Installerade 1130-10 + Borö 500/200 ACC/VVB + Borö 500 volymförstorare + 400 m ytjordkollektor 2006-08-16.
Kompletterat med ytterligare 400 m slang 2008-09-13.
Tidigare förbrukning mellan 3,5-4,5kubik olja + el till VVB Maj-Sept.
Elförb. mellan 33-36000kwh inkl. hushållsel samt elen till firman (samma elmätare).

Förbrukning VP och årsmedel temp.
Ã…r 1 med VP 7150kwh 10,9grader
Ã…r 2 med VP 8170kwh 9,3grader
Ã…r 3 med VP 8254kwh 9,2grader
Ã…r 4 med VP 8654kwh 8,5grader
Ã…r 5 med VP 9324kwh 8,7grader
Ã…r 6 med VP 7810kwh 9,0grader
Ã…r 7 med VP 8978kwh 8,5grader
Ã…r 8 med VP 7393kwh 10,1grader
Ã…r 9 med VP 7502kwh 9,7grader
Ã…r 10 med VP 7389kwh 9,9grader
Ã…r 11 med VP 7935kwh 9,5grader
Ã…r 12 med VP 8206kwh 10,1grader
Ã…r 13 med VP 7747kwh 9,9grader
Ã…r 14 med VP 7657kwh 10,4grader

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Bryta upp golv eller byta pump?
« Svar #7 skrivet: 09 januari 2008, 17:12:11 »
Inlopp i toppen och ut till radiatorerna i botten annars kommer det inte att fungera.
Du verkar ha ett mkt känsligt hus för knäppningar om det tom hörs när vp startar och stannar, koppla om acc.tanken så den blir en knäpptank, sen kan man ju installera en bypass och tom ha en cirk. i bypassen så det späds över vp men det gör nog inte så mkt.
Alternativet är ju att ha en större tank också och gärna hög och smal.
Själv använder jag IVT´s den är 40 cm i diam. och 155 cm hög  100 liter den e perfekt i mÃ¥nga lägen
Mest kyla men lite värme också

Utloggad bogge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Bryta upp golv eller byta pump?
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2008, 11:25:15 »
Igår flyttade vi inlopp till acktanken från botten till topp, som man ska göra mot knäppningar. Samtidigt satte vi en flexslang på radiatorreturen. I början var det tyst medan pumpen värmde upp huset igen. På kvällen luftade jag elementen och fick fylla på mycket vatten efteråt. Tyvärr knäppte det som aldrig förr i natt, stup i kvarten! Något tystare knäpp dock men vi hölls vakna ändå.

Hoppas att det var pga mer luft i elementen, ska lufta igen i kväll. Jag har gradminuterna inställt på -60, så pumpen (10 kW) slår på /av ofta.
Nibe 1135 10 kW, VVB 300 l, acktank Nibe 100 l,
Borrhål 200 m. Installation dec 2007

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Bryta upp golv eller byta pump?
« Svar #9 skrivet: 10 januari 2008, 15:41:33 »
Byt till CTC ;D

Nej, allvarligt- hoppas du kan få hjälp med dina problem av andra kunniga. Som du förstår har jag inget konstruktivt att bidra med.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad bogge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: Bryta upp golv eller byta pump?
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2008, 08:41:43 »
Nu gÃ¥r inloppet i toppen av acktanken. Knäppet är kvar men har blivit svagare och dessvärre mer utdraget. Det är knappast till det  bättre. Vid -60 gradminuter klingade knäppet sakta av vid stopp för värmeproduktion tills det var dags för kompressorn att slÃ¥ pÃ¥ igen. Man hölls vaken hela natten.

Nu har jag ändrat tillbaka till -200 gradminuter , då låter det åtminstone inte lika ofta.

Fortfarande knäpp när varmvattenproduktion slår av. Först vid tempstegringen på 2 grader och sen vid samma avsvalningsförlopp. Allt inom 5 minuter. För liten acktank? (Nibe 100 liter)

Fråga angående bypass: Sjunker tempen långsammare vid cirkulation med bypass ( extern cirkpump) jämfört med normalt då interna cirkpumpen pumpar runt genom värmepumpen? I så fall är det lönt att testa bypass, annars inte anser jag.

Sjunker tempen långsammare vid högre hastighet på cirkpumpen? Nu är den på lägsta hastighet (läge 1).

/Bogge
Nibe 1135 10 kW, VVB 300 l, acktank Nibe 100 l,
Borrhål 200 m. Installation dec 2007

Utloggad Maijckel

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 376
  • Karma +0/-0
  • Här blir det el till 400 VP:ar (om det blÃ¥ser)
SV: Bryta upp golv eller byta pump?
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2008, 16:40:21 »
Du behöver en större tank!

10kw VP värmer snabbt upp en tank på 100L och är huset knäppkänsligt förslår dessa 100L inte mycket.

Till min 10 kw VP har jag en 300L volymtank och därmed får kompressorn jobba i åtminstone en halvtimma för att höja tempen i systemet med någon/några grader. Därmed ligger tempen på vattnet i systemet nästan konstant och då blir det inga knäppningar.

Jag har en begagnad hydrofortank som volymkärl.  Den kostade mig ca 300kr exklusive nÃ¥gra rörbitar sÃ¥ det behöver inte bli dyrt att öka volymen i ditt system och bli kvitt knäppningarna. Men om du vill vara helt säker kanske 500L volymtank hade varit bättre.

Thermia TWS 10 med 2x250m jordslinga i dåligt isolerat hus på 200m2. Anläggning nr 2 är likadan fast i bra isolerat hus på 260m2.
Första årets utfall: 6000kwh respektive 6200kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!