Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Maijckel
« skrivet: 11 januari 2008, 16:40:21 »

Du behöver en större tank!

10kw VP värmer snabbt upp en tank på 100L och är huset knäppkänsligt förslår dessa 100L inte mycket.

Till min 10 kw VP har jag en 300L volymtank och därmed får kompressorn jobba i åtminstone en halvtimma för att höja tempen i systemet med någon/några grader. Därmed ligger tempen på vattnet i systemet nästan konstant och då blir det inga knäppningar.

Jag har en begagnad hydrofortank som volymkärl.  Den kostade mig ca 300kr exklusive några rörbitar så det behöver inte bli dyrt att öka volymen i ditt system och bli kvitt knäppningarna. Men om du vill vara helt säker kanske 500L volymtank hade varit bättre.

Skrivet av: bogge
« skrivet: 11 januari 2008, 08:41:43 »

Nu går inloppet i toppen av acktanken. Knäppet är kvar men har blivit svagare och dessvärre mer utdraget. Det är knappast till det  bättre. Vid -60 gradminuter klingade knäppet sakta av vid stopp för värmeproduktion tills det var dags för kompressorn att slå på igen. Man hölls vaken hela natten.

Nu har jag ändrat tillbaka till -200 gradminuter , då låter det åtminstone inte lika ofta.

Fortfarande knäpp när varmvattenproduktion slår av. Först vid tempstegringen på 2 grader och sen vid samma avsvalningsförlopp. Allt inom 5 minuter. För liten acktank? (Nibe 100 liter)

Fråga angående bypass: Sjunker tempen långsammare vid cirkulation med bypass ( extern cirkpump) jämfört med normalt då interna cirkpumpen pumpar runt genom värmepumpen? I så fall är det lönt att testa bypass, annars inte anser jag.

Sjunker tempen långsammare vid högre hastighet på cirkpumpen? Nu är den på lägsta hastighet (läge 1).

/Bogge
Skrivet av: staffan55
« skrivet: 10 januari 2008, 15:41:33 »

Byt till CTC ;D

Nej, allvarligt- hoppas du kan få hjälp med dina problem av andra kunniga. Som du förstår har jag inget konstruktivt att bidra med.
Skrivet av: bogge
« skrivet: 10 januari 2008, 11:25:15 »

Igår flyttade vi inlopp till acktanken från botten till topp, som man ska göra mot knäppningar. Samtidigt satte vi en flexslang på radiatorreturen. I början var det tyst medan pumpen värmde upp huset igen. På kvällen luftade jag elementen och fick fylla på mycket vatten efteråt. Tyvärr knäppte det som aldrig förr i natt, stup i kvarten! Något tystare knäpp dock men vi hölls vakna ändå.

Hoppas att det var pga mer luft i elementen, ska lufta igen i kväll. Jag har gradminuterna inställt på -60, så pumpen (10 kW) slår på /av ofta.
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 09 januari 2008, 17:12:11 »

Inlopp i toppen och ut till radiatorerna i botten annars kommer det inte att fungera.
Du verkar ha ett mkt känsligt hus för knäppningar om det tom hörs när vp startar och stannar, koppla om acc.tanken så den blir en knäpptank, sen kan man ju installera en bypass och tom ha en cirk. i bypassen så det späds över vp men det gör nog inte så mkt.
Alternativet är ju att ha en större tank också och gärna hög och smal.
Själv använder jag IVT´s den är 40 cm i diam. och 155 cm hög  100 liter den e perfekt i många lägen
Skrivet av: Elva
« skrivet: 08 januari 2008, 22:27:49 »

bogge:

Läs om min problem och åtgärder i http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11433.0

/Lenny
Skrivet av: AlfL
« skrivet: 08 januari 2008, 22:03:41 »

Jag har funderat på anslutningen till acktank, topp eller botten. Vet inte om det har betydelse. Det knäpper när värmeproduktion går igång och slår av, samt när värmning vvb slår av.


  Inlopp i botten o ut i toppen:
  Det varma vattnet som Vp producerar går in i botten av tanken och stiger nästan direkt till toppen av tanken för att gå ut till radiatorer eller golvslingor som då värms upp för- hållandevis snabbt. Speciellt den metall som ligger nära Vp. Uppvärmingen gör att metallen utvidgas och detta ger mekaniska spänningar som gör att det knäpper.
När Vp har kört varmvatten växlar växel ventilen läge och sänder ut en skvätt varmt vatten som går samma väg.

Inlopp i topp o ut i botten.
Varmt vatten kommer in i toppen av arbetstanken. Detta varma vatten blandas med det svalare och pressar samtidigt ut vatten ur tankens botten. Denna blandning fortsätter och botten vattnet värms mer och mer. På grund av blandingen så stiger temperaturen långsammare på utgående vatten och därmed blir utvidgningen av rören osv långsammare och därmed minskar knäppningarna.
När Vp har kört varmvatten så körs varmvatten skvätten in i arbets tanken och blandas där innan det går vidare ut till radiatorer / golvslingor.

AlfL
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 januari 2008, 21:52:26 »

Prova allt annat först.
Flytta framledning till radiatorerna till botten av tanken och inlopp från VP till toppen av tanken.
Räcker inte detta så testa även en bypass.
Skrivet av: bogge
« skrivet: 08 januari 2008, 21:29:46 »

Jag har funderat på anslutningen till acktank, topp eller botten. Vet inte om det har betydelse. Det knäpper när värmeproduktion går igång och slår av, samt när värmning vvb slår av.
Skrivet av: AlfL
« skrivet: 08 januari 2008, 21:20:23 »

Inloppet bör väl vara i toppen och framledningen till elementen i botten, annars rusar ju bara varmvattnet igenom utan att blandas ut så bra när den växlar mellan vv och vb.

Håller med. Jag hade knäppningar innan UKV 100 var inkopplad. Vbf kopplad till inlopp i toppen och ut i botten. Knäppningarna försvann.  *vinkar*
Skrivet av: JesseJames
« skrivet: 08 januari 2008, 20:43:41 »

Inloppet bör väl vara i toppen och framledningen till elementen i botten, annars rusar ju bara varmvattnet igenom utan att blandas ut så bra när den växlar mellan vv och vb.
Skrivet av: bogge
« skrivet: 08 januari 2008, 20:07:45 »

Hej,

jag har sedan en månad en Nibe 1135 10 kW, 300 liter separat vvb, ack.tank Nibe 100 liter, borrhål 200 m. Kostnad ca 190000.
Jag lider av knäppningar som vi inte blir av med. Det knäpper i parkettgolvet och sprider sig till elementen. Installerad knäpptank, justeringar på pumpen, detektivarbete överallt, karvat i golv, åtskilligt tankearbete, surfande, samtal med installatören mm har inte hjälpt.

Acktanken är ansluten före stigarledningen, inlopp i botten. Installatören föreslår en bypass, men jag tror inte att det hjälper.
Nu verkar bara två alt. återstå. Antingen bryta upp ett eller flera golv för att bättre kunna leta efter och åtgärda felet. Andra alt. är byta ut allt mot en CTC Ecoheat. Vad ska jag ta mig till?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!