Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högtryck löst tvÃ¥ gÃ¥nger dÃ¥ vi varit bortresta  (läst 44745 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
[Det är kanske kombinationen hög framledningstemp + strypta radiatorer som orsakar larmet. Du kan simulera genom att stänga av eltillskott, öka på gradminutrarna så att VP:n inte stannar och sen efter nån timme då framledningstemp stigit så stänger du de tre radiatorerna och ser vad som händer?

Kanonbra, Carl N. Detta ska jag testa! Tack så mycket.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Vad stÃ¥r max retur pÃ¥?  Har du rensat filtret? Vilka intällningar har du pÃ¥ kurva och rumbör?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Vad är det som stoppar varmvattenberedningen på den här typen av pump? Är det en temperaturgivare någonstans? Det är väl en genomströmningsberedare det handlar om?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
VVprod stoppas av pressostat. Det går en slinga (TWS) genom tanken. Pressostaten bryter på 28,5 bar
« Senast ändrad: 24 mars 2010, 18:33:27 av VP ORAKLET »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
VVprod stoppas av pressostat. Det går en slinga (TWS) genom tanken. Pressostaten bryter på 28,5 bar

Då föll min teori redan innan den kom till start. Den förutsatte en temperaturgivare någonstans på tanken.

Att huset var tomt borde motverka att pumpen stannar. Det blir ju lite svalare inne vid sådana tillfällen vilket ger något lägre framledningstemperatur vid samma utetemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad stÃ¥r max retur pÃ¥?  Har du rensat filtret? Vilka intällningar har du pÃ¥ kurva och rumbör?
Max retur: 48 grader
Kurva: 39
Rum: 20
Jag har inte rensat filtret och hittar ingen beskriving i skötselanvisningen. Kan jag göra detta själv? Hur?

Tack!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
OK inga konstiga inställningar alltså. Filtret ska sitta på vänster sida längst bak över pumpen. Posta ett kort så kan vi se.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
OK inga konstiga inställningar alltså. Filtret ska sitta på vänster sida längst bak över pumpen. Posta ett kort så kan vi se.

Längst bak pÃ¥ vänster sida hittar jag nÃ¥got som det skulle kunna vara. PÃ¥ returen frÃ¥n radiatorerna sitter integrerat med en  ventil en liten klump med ett sexkantslock pÃ¥ vilket det stÃ¥r "Close valve - replace filter". Gissar att jag kan stänga cirkulationspump, stänga ventilen vid filtret, skruva upp locket, pilla ut filtret (hur det nu ser ut) och rengöra det utan att det sprutar vatten i hela källaren?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Står det filterball på det så är det perfekt. Lossa och kolla

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
Står det filterball på det så är det perfekt. Lossa och kolla

Hej Oraklet!
Hur mÃ¥r du? Du kan fÃ¥ svara pÃ¥ en enkel frÃ¥ga. Pressostat och Högt tryck är det samma sak och hur vet man att värmepumpen löst pÃ¥ högt tryck tvÃ¥ ggr?  ;)
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Det är inte samma sak. Om den löser på högt tryck beror det nästan alltid på ngt flödes relaterat problem. Men visst det är ju högtryckspressostaten som löser. VV pressostaten bryter vid 26,5 bar kan bytas till 28,5 bar och högtrycket löser vid 29

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
Det är inte samma sak. Om den löser på högt tryck beror det nästan alltid på ngt flödes relaterat problem. Men visst det är ju högtryckspressostaten som löser. VV pressostaten bryter vid 26,5 bar kan bytas till 28,5 bar och högtrycket löser vid 29

Försök en gÃ¥ng till att svara pÃ¥ min frÃ¥ga!  ^-^
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Pressostat och Högt tryck är det samma sak och hur vet man att värmepumpen löst pÃ¥ högt tryck tvÃ¥ ggr?  ;)
sansun

När VP:n löser på högtryckspressostaten så stannar kompressorn och HP måste återställas, på Thermia så så återställs HP genom att VP:n startas om. Den kan altså inte lösa 2 ggr utan att man är medveten om det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
det står i början på inlägget. familjen har varit bort resta 2 gånger
c-c
Helt riktigt, min rubrik kanske innehöll något syftningsfel, eller vad det nu heter, men det rörde sig om två i tiden helt skilda händelser! Just nu har jag på min agenda att kolla filtret och köra det strypningstest jag fått rekommenderat (undrar om det spelar roll att det är varmt ute nu?), tack för stort engagemang och många tips från er alla!
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
Pressostat och Högt tryck är det samma sak och hur vet man att värmepumpen löst pÃ¥ högt tryck tvÃ¥ ggr?  ;)
sansun

När VP:n löser på högtryckspressostaten så stannar kompressorn och HP måste återställas, på Thermia så så återställs HP genom att VP:n startas om. Den kan altså inte lösa 2 ggr utan att man är medveten om det.

Godmorgon Carl!
Jag tror dig men jag vill ha hela bilden klar för mig. Studerar man Installationsanvisningen för Thermia Diplomat och läser mellan raderna så drar jag slutsatsen att när VP producerar värme och det blir ett larm för högt tryck på pressostaten så stoppas kompressorn och informationen på displayen fryser. Vp måste startas om manuellt. På sidan 30 står under rubriken "HÖGTRYCK LÖST"
...."Ingen VV-produktion" Det här tror jag är ett skrivfel i anvisningarna.

När VP producerar varmvatten och pressostaten löser får man inte någon prompt med textmeddelande på displayen. Däremot dyker det upp en liten fyrkant i nedre högra hörnet på displayen. När trycket har normaliserats försvinner larmsymbolen utan återställning och vp återstartar automatiskt efter 5 minuters fördröjning. Råkar man befinna sig framför vp´s display kan man ha tur och hinna se larmsymbolen men man kan inte komma in efteråt och läsa av att pressostaten har löst ut och stoppat vp. Jag har inte kunnat hittat någon beskrivning i manualen om fyrkanten som larmsymbol för att pressostaten löst ut.
Finns det en servicemanual för Thermias värmepumpar och var kan man få tag i en sådan?
sansun b00k
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 592
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!