Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur koppla in arbetstank med extern cirkulationspump (Daikin eller Nibe + UKV)?  (läst 22795 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Du hittar vv toppningen under Service menyn/Driftinställning/Varmvatten/Stegdiff kompressor Min står på 1,5 grad men tror jag ändrat Sc:,h Smart price vet jag inte hur det funkar men antar att det har med elpriset att göra och vill man ha samma temp inne ovsett elpris kan jag inte se nyttan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Efter installationen April 2014 har vår 1245:a tuffat på, och nu när det varit kallare ute har jag försökt analysera inställningar och vad som kan förbättras.
Under aktuellt dygn (bifogar .LOG för påseende) var utetemperaturen -5 till -10, innetemperaturen låg förhållandevis stadigt.
Antalet starter var 11, noterar dock att körningarna är relativt långa? Har 'start komp' på -150, funderar på att justera det mot -100? Vet fortfarande inte borr-hålets djup men anar att det är ett 'bra/aktivt' hål, dock lite för grunt (enligt resonemanget att brinen verka återhämta sig hyfsat snabbt men dras även ur i motsvarande takt).
Förslag och synpunkter mottages tacksamt.

...jag skulle sätta den före tanken fast efter bypassen så den känner tempen hela tiden oavsett om bypassen är öppen eller stängd.
Har även justerat placeringen av BT25 enligt förslag ovan (se bifogad skiss).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Ser ok ut visst kan du öka gm till -100 om antalet starter håller sig ok ändå. Går brine cp hela tiden ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Ser ok ut visst kan du öka gm till -100 om antalet starter håller sig ok ändå. Går brine cp hela tiden ?
Ökas GM (från -150 till ex.vis -100) blir effekten att antalet starter ökar. Gissningsvis ökar antalet start stop med ~5 ggr per dygn.
Brine CP har jag antagit går hela tiden... hur kollar man enklast detta?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Håll in bakåt knappen i 10 sekunder och så går du in i service menyn där ska brine cp stå på intermittent drift då går den endast med kompressorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad arcticblue

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Håll in bakåt knappen i 10 sekunder och så går du in i service menyn där ska brine cp stå på intermittent drift då går den endast med kompressorn.
Köldbärarpump inställd på 'kontinuerlig'. Fabriksinställning är 'intermittent'.
Varför väljer man att använda kontinuerlig; avluftnings-skäl eller att installatören tycker att det leder till mindre problem?


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Gissar på okunskap det finns ett läge där kb cp går kontinuerligt i 10 dagar som brukar användas vid installation men sen återställer den sig till intermitent automatiskt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!