Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: högtryckslarm thermia villa 75,fÃ¥r ingen värme,vad göra?  (läst 3154 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad saikare

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: sandviken
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
vet inte vad jag ska göra..har återställt hp larm 3 ggr nu,det går när man duschar eller använder varmvatten.Får bara ut lite värme i radiatorer och golvvärme..provade att öppna skruven på cirkulationspumpen och där verkade det snurra på och vatten kom det ut,har kollat element om det är luft men det verkar inte vara nåt problem.Nåt bra tips o bilder på vad och var jag kan göra?

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
Verkar vara växelventilen som krånglar.
Du har nog den gamla modellen på ventil, så den skulle jag råda dig att byta isf.
Går den ofta på varmvatten?
Hur ser temperaturerna ut?
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad saikare

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: sandviken
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
ja du inte en aning,,hur ser man temperaturerna på den?har aldrig behövt gjort nåt med den

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Det kan iofs vara högtryckspressostaten som krånglar. Har den funkat bra tidigare?
När växelventilen krånglar brukar det bli för varmt inne oftast.

Hur ser rörstumparna till presostaterna ut lutar dom korta stumparna nedåt, kan det va vits att trycka upp dom så det blir lutning ut mot "huvudröret". Olja kan ansamlas mot dom o då kan det bryta och va svårt att återställa...
Om du nu har en som är ca max 10 år, äldre maskin då är det anna typ av pressostat.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!