Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattenberedare  (läst 9605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Varmvattenberedare
« Svar #15 skrivet: 20 januari 2005, 09:08:05 »
PerF: Även om man vill vara sniken är det ju faktiskt storleken som räknas. Jag vill inte vara här om min fru kommer på att det är en för liten VVB. ;D

Jag vet hur det är! Livsfarligt! Varmvatten är en känslig frÃ¥ga. En kvinna med för kallt badvatten är farligare än ett hungrigt lejon...  ;)

Storleken har ingen betydelse. Det är hastigheten (med vilken vattnet värms) som spelar roll!  ;D
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
Re:Varmvattenberedare
« Svar #16 skrivet: 20 januari 2005, 17:01:10 »
 ;D ;D
Kunde inte sagt det bättre själv!
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Varmvattenberedare
« Svar #17 skrivet: 20 januari 2005, 17:19:20 »
Finns det någon som vet något om de billiga snikversionerna av VVB från Harald Nyberg o dyl.
Är det något att ha, eller ska man satsa på Nibe?

AlfM, Min polare som har jobbat i VVS-branchen sedan ca 30 år, sa följande tänkvärdigheter:

- Om du väljer NIBE:n istället så ska jag ta mig f@n gå ner mellanskillnaden i priset på mitt arbete...

De beredare jag valde mellan var NIBE Eminent 100L (cu) 4890:-, samt METRO Cabinett 110L (emalj) 4000:-

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
Re:Varmvattenberedare
« Svar #18 skrivet: 20 januari 2005, 17:26:58 »
Som vanligt alltså.
Spara pengar genom att köpa kvalite! :)
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Varmvattenberedare
« Svar #19 skrivet: 20 januari 2005, 17:52:47 »
bra sammanfattning  ;)
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad lglavas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Varmvattenberedare
« Svar #20 skrivet: 22 januari 2005, 10:58:07 »
Citera
Finns det någon som vet något om de billiga snikversionerna av VVB från Harald Nyberg o dyl.
Är det något att ha, eller ska man satsa på Nibe?
Jag har ett svagt minne av att det är beroende LITE av vattnets kvalite som avgör vilken ytbehandling (emaljerad, rostfri eller koppar) i vvb man skall "ha". Typ vattnets surhetsgrad och hårdhet. (Jag kan vara ute och cykla...)

Sen var det inte emaljerade vvb som ledde skadestatestiken? Jag har noterat att de billiga som säljs i ovanstÃ¥ende försäljningskanaler (tex Jula, clasolsson) brukar nästan alltid vara emaljerade och billigare. Om det nu är ett samband :)  

Emaljerade behöver lite mer underhåll i form av offer anoden skall bytas ut.

Tror att någon menade att man har 80 grader i vvb och kopplar en blandningsventil efter vvb så att den blandar till 50 grader vid tappvarmstället. på så sätt så kommer du att få mer energi (varmvatten) lagrad i samma volym vatten. Då kommer den storlek av vvb som du rent fysiskt att få plats med i panrummet att leverera som en volymmäsigt större vvb (som kör i 60 grader utan blandningsventil) som du fysiskt inte skulle få plats med i pannrummet.
Mvh lglavas
Byggår 2012 smålandsvillan ljungby boyta 122m2 oinredd övervåning, fönster u=0.8, frånluftsvärmepump Nibe F750, braskamin contura 560T samt vattenradiatorer. Beräknad total årsföbrukning 5800kwh.
(Förra huset (rivet): EcoAir 7,9 dockad till combipanna (egor) EcoLogic som styr upp det hela. Hus utv mått 7*8 (L*B) meter byggt 1922. Bristfällig isolering. Avläst och uträknad elförbrukning i Malmö INNAN vp installation 29 000 kwh/år... Med VP idag totalt 15000 kwh/år.)

Utloggad AlfM

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 584
  • Karma +0/-0
Re:Varmvattenberedare
« Svar #21 skrivet: 22 januari 2005, 13:46:51 »
Tack Iglavas!
Jag gör som Grolim rekommenderade.
Knusslar inte! Köper en Nibe kopparmantlad. :)
1-planshus från 1958. Takresning 1987 till 160 m2.
NÃ¥gra mil norr om Helsingborg.
2025-6 dockad till olje/el panna. El VVB 35 liter i serie.
Flytande kond på vinter och fast kond på sommar.
2-rörssystem. FTX från 1987.

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Varmvattenberedare
« Svar #22 skrivet: 23 januari 2005, 10:29:26 »
Min Aku tank av märke BORÖ 200/90 är dockad med Nibe värmepump.
Det är på det sättet att anslutning till expansionskärlet gjordes direkt från en returledning från tanken , som brukar vara ca 60 - 65 grader varm.
Trycket i kärlet varierar kraftigt (0,5 - 1,5 och mera ....)
vid varmvattenladdningen och efter det att  laddningen tar slut, hamnar man alltid under 1 bar, eftersom säkerhetsventilen släpper ut vatten.
Jag måste fylla på varenda dag för att trycket skall vara ca 1,5 bar.
Gummiblåsan tydligen inte orkar kompensera trycket.
Jag undrar om expansionskärlet borde anslutas till framledning, eller returledning på radiatorkretsen , där temperaturen inte är så hög. Nämligen upptill 45 grader.
Så beskrivs det i alla fall i installationsanvisningar fråm NIBE.
Min installatör ,Eco Energi AB i Stockholm,  tycker att det skall vara sÃ¥ )
Är den någon som har synpunkter ?
Mvh/Karel
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re:Varmvattenberedare
« Svar #23 skrivet: 23 januari 2005, 15:10:40 »
Min Aku tank av märke BORÖ 200/90 är dockad med Nibe värmepump.
Det är på det sättet att anslutning till expansionskärlet gjordes direkt från en returledning från tanken , som brukar vara ca 60 - 65 grader varm.
Trycket i kärlet varierar kraftigt (0,5 - 1,5 och mera ....)
vid varmvattenladdningen och efter det att  laddningen tar slut, hamnar man alltid under 1 bar, eftersom säkerhetsventilen släpper ut vatten.
Jag måste fylla på varenda dag för att trycket skall vara ca 1,5 bar.
Gummiblåsan tydligen inte orkar kompensera trycket.
Jag undrar om expansionskärlet borde anslutas till framledning, eller returledning på radiatorkretsen , där temperaturen inte är så hög. Nämligen upptill 45 grader.
Så beskrivs det i alla fall i installationsanvisningar fråm NIBE.
Min installatör ,Eco Energi AB i Stockholm,  tycker att det skall vara sÃ¥ )
Är den någon som har synpunkter ?
Mvh/Karel
     hej har du rätt tryck i gumiblÃ¥san dÃ¥ ska vara lika mÃ¥nga hg som du har metrar till övre elementet vid tomt system för att den ska funka som den ska mvh vvp
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hÃ¥l 180m/a

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Varmvattenberedare
« Svar #24 skrivet: 25 januari 2005, 11:53:18 »
Citera
Jag måste fylla på varenda dag för att trycket skall vara ca 1,5 bar.

Säk ventilen öppnar vid 1,5 bar (normalt), då kan man inte ha det som drifttryck. då kommer varje höjning av vattentemopen medföra att säkventilen öppnar och släpper ut lite vatten.

Hur stort är kärlet vet du hur mycket vatten du har totalt i systemet?? minst 5 % av vattenvolymen ska kärlet va på gärna 10%.
tryckat ska va höjdskillnaden mellan högsta o lägsta punkten på installationen osså liite till.
Ex höjdskillnaden är 6 meter då räcker 1 bar gott och väl till!!!

Sen som sagt har du tryck i gummiblåsan, dom går också ofta sönder då blir det exakt som du beskriver.. tryck snabbt på luftventilen kommer det vatten då är det blåsan i exp kärlet som är paj!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad karel

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nacka
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Varmvattenberedare
« Svar #25 skrivet: 25 januari 2005, 14:43:22 »
Tack för svar.
Tryckkärlet ,likadant acutank är ny, på 18 liter,pretryck 1,5 bar.Skillnaden mellan lägsta och högsta element är drygt 10 meter.
I acutanken rymms 90 liter, sedan 14 dubbla element och rördragningar hit och dit.Hur mycket vatten sammanlagd är  det svÃ¥rt för mig att uppskatta.
Nu har jag höjd trycket i kärlet med 0,5 bar och visarpendlingarna mellan lägsta och högsta trycket blivit något mindre.
Men när jag fyller på 1 bar, kommer trycket vid varmvattenladdning (till 50) alltid gå över 1,5 och säkerhetsventilen släpper ut vatten, så att vid återegången till starttemperaturen i acutanken(44 grader) sjunker visaren under 1 bar.
Och det är ,tycker jag ,för lite för att klara trycket i de radiatorerna högst (10 meter)i huset.
Men fortfarande när jag spolar vatten, sjunker trycket i kärlet på en gång.Allt tyder på att sidorna i acutanken inte håller trycket, eler hur ?
Skall vattenspolning i kranen påverka trycket i värmekretsen ?Det låter underligt.
Mvh/K
Detta jordeliv,
Vad skall jag jämföra det med ?
Som när av båtar vilka tidigt rotts ut,
inga spår blir kvar.

Utloggad vvp

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Re:Varmvattenberedare
« Svar #26 skrivet: 25 januari 2005, 18:23:15 »
Tack för svar.
Tryckkärlet ,likadant acutank är ny, på 18 liter,pretryck 1,5 bar.Skillnaden mellan lägsta och högsta element är drygt 10 meter.
I acutanken rymms 90 liter, sedan 14 dubbla element och rördragningar hit och dit.Hur mycket vatten sammanlagd är  det svÃ¥rt för mig att uppskatta.
Nu har jag höjd trycket i kärlet med 0,5 bar och visarpendlingarna mellan lägsta och högsta trycket blivit något mindre.
Men när jag fyller på 1 bar, kommer trycket vid varmvattenladdning (till 50) alltid gå över 1,5 och säkerhetsventilen släpper ut vatten, så att vid återegången till starttemperaturen i acutanken(44 grader) sjunker visaren under 1 bar.
Och det är ,tycker jag ,för lite för att klara trycket i de radiatorerna högst (10 meter)i huset.
Men fortfarande när jag spolar vatten, sjunker trycket i kärlet på en gång.Allt tyder på att sidorna i acutanken inte håller trycket, eler hur ?
Skall vattenspolning i kranen påverka trycket i värmekretsen ?Det låter underligt.
Mvh/K
hej bara undrar om du höjde trycket i blåsan när den var utan vatten tryck? för det ska det vara mvh vvp
nibe f 1310-25kw med 2 st kompressorer    y-jord 4*225m+b-hÃ¥l 180m/a

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Varmvattenberedare
« Svar #27 skrivet: 25 januari 2005, 18:58:07 »
Kolla det som sas, lufttrycket i blÃ¥san kan bara justeras när värmekretsen är trycklös...   (vatten kan ju inte komprimeras.

Är det en äldre säk.ventil då kan den va lite slapp.

Högt hus du har!!! 10 meter till högsta radiatorn...
 man bör ha lite högre tryck normalt, men det kan gÃ¥ om du kör med 1 bar ocksÃ¥. det som kan hända att du fÃ¥r luft i nÃ¥gon radiator pÃ¥ övervÃ¥ningen inget annat. radiatorventilen  Ã¤r vattentät men inte lufttät om den utsätts för undertryck....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Varmvattenberedare
« Svar #28 skrivet: 28 januari 2005, 13:16:35 »
För litet expansionskärl är en trolig orsak till problemet. Med 10 meter till högsta radiatorn behövs ett kärl som är ca: 20% av totala vattenvolymen. Det är med exp.kärl som med borrhål. Finns inte för djupa eller för stora, bara för grunda och för små ;)

« Senast ändrad: 28 januari 2005, 13:19:38 av Fixaren »
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!