0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag skulle köra på ett fast läge.
en fråga bara..Är det en Installationsfirma eller du själv som monterat dom 14 radiatorena + golv värmen?cocacola
Menar du då fast läge alltid eller under instrypningen? Det känns lite trist att inte använda de finesser som pumpen har. Meningen är väl att flödet ska vara konstant i radiatorerna oberoende av hur termostaterna öppnar eller stänger? Jag antar att flödesmotståndet i nuläget är för lågt, därav maxfart i de självjusterande lägena. Tyvärr finns det ingen strypning på huvudstammen (28mm) eller på någon av de 3 stammarna (22mm) utan enbart på termostatventilerna i radiatorerna. Finns det någon vinst att köra en stam i taget (avstängningar finns) eller blir det bara mer komplicerat?
Det jag är emot är att inte kunna knappa med parametrarna på en tryckstyrd pump, själva funktionen är säkert jättebra, men man måste väl kunna ställa in vilket difftryck som pumpen ska hålla?Det är ju en jätteskillnad att stoppa in cirkpumpen i ett befintligt 1-rörsystem med 15 mm rör eller ett befintligt 2-rörsystem med 22 mm rör, helt olika förutsättningar, men ska då cirkpumpen köra mot samma difftryck?
När vvsaren tar ut radiatorena / ventilerna har han / hon allt framför sig
Det finns ju lite olika lägen att köra med där också, 4 olika alternativ att välja på. Enligt manualen, som lämnar en del att önska, så är vissa bättre för 2-rör, 1-rör eller golvvärme- De fasta lägena innebär ju också ganska stora skillnader i flöde beroende på tryckfallet. 3 statiska lägen är ju ganska få inställningsmöjligheter det också! Men jag förstår din poäng, till saken hör ju att det inte var jag som valde pumpen utan det gjorde installatören. Men i nuläget är det bara en onödigt dyr pump efter som auto-lägena inte fungerar!Jag har nu gjort en egen Kv-beräkning nu i Purmomaster, var ju ganska simpelt. Resultaten är också sådana att jag tror på dem. Testar med det först så får vi se hur jag hamnar. Annars får jag kräva justering av installatören, men känner mig tveksam till om dessa siffror finns framtagna.I hus som mitt skulle jag säga att det inte går att veta precis vilken effekt som krävs i olika rum. Snarare handlar det väl om att få in maximal radiatoryta med estetiskt godkänt resultat och justera i senare skede om det blir för varmt i vissa rum. Framledningen vill man som bekant ha låg.Rickard: Tack för stryp-infon. Jag har Danfoss-ventiler på 2 radiatorer som var monterade från fabrik. Dessa är stora (2800x500) och blir minimalt strypta för att få tillräckligt flöde enligt beräkningen, övriga blir ganska ordentligt strypta. De andra radiatorerna har MMA-Flex och jag vet att det krävs FN2-nyckel för dessa. Blir intressant att se de olika lägena i CP fungerar efter detta!
då borde dom ha gjort en effektberäkning/flödesberäkning beroende på vilket delta och beräkningtemp dom valt.Dom borde justerat vid installationen eller åtminstone ha ett papper med kv värdena ,,Då är det enkelt att justera in jag tycker du borde prata med dom, cc
Du lever fortfarande i din drömvärld cocacola, och det skriver jag inte för att vara nedvärderande.Har du inte lärt dig att de flesta installatörerna troligen aldrig ens gör en beräkning?De tittar på fönstrens höjd över golvet, fönsterbredd, och väljer en radiator som passar och som "borde räcka" = PC22-radiatorer i de flesta fall.Om de anstränger sig kanske de tittar på en lista över uteffekt vid DT30, rummets m2-yta, och dimensionerar därefter.Till Envoy:Vet du var du skall justera grundflödet på radiatorkopplen?Vilka koppel har du? (Danfoss?)Om det ser ut som i bilden ovan skall du dra ut den silvriga numrerade ringen och vrida på den.Grovt sett som följer:Stora radiatorer (typ 50 X 120 cm eller större) skall vara strypta till ca 4-6 på skalanMedium radiatorer (typ 50 X 100 cm) skall vara strypta till ca 3-4 på skalan.Små radiatorer (< 50 X 80 cm) skall vara strypta till ca 1-3 på skalan.
När vvsaren tar ut radiatorena / ventilerna har han / hon Allt framför sig. Vid monteringen av tex14. Raddar tar injusteringen inte ens 5 min stTryck på play när det är luftat och klart och grejerna fungerarCocacola
Tack för svaren angående radiatorer och golvvärme. Jag håller med att det är bäst att kunna köra samma temp i alla delar av systemet. Det borde kunna göras i nya hus med bra isolering, men i ett hus som mitt från 30-talet är det förstås svårare. Man vill ju inte gärna ha radiatorer på hela väggarna... Som det är nu har jag kurva 5 på radiatorsystemet, vilket jag tycker fungerar bra (har bara varit -12 än så länge).Någon som tittat på loggen eller har någon förklaring till att starterna inte minskar med lägre ute-temperatur? Beror det på systemvolymen eller något annat. Pumpen är ju överdimensionerad, den ska även värma ett hus till på dryga 80 kvm som inte är anslutet ännu. Kör nu på -60 gm, finns skäl att ändra detta?
Kollade loggen och tycker inte du ska ändra gradminuterna om du inte får väldigt många starter och det tror jag inte du har räknade dom inte men såg ok ut.