Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av befintlig vp?  (läst 4362 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad robban_spånga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Byte av befintlig vp?
« skrivet: 23 oktober 2009, 22:39:41 »
har haft en del problem med min ivt greenline (från slutet av 90-talet), bytt kompressor mm mm mm mm och har nu problem igen. har därför ledsnat och begärt in offert för att ersätta denna med en ny. resultatet från 2 firmor (sthlm) är inte så lovande:

firma 1 ville inte ens prata bergvärme utan ville montera en luft-vatten. motiveringen var: att "värmen försvann ur borrhål"?
firma 2 ville borra ett till hål (har idag 140 m och de ville borra nästan lika mycket till) och montera en en ny ivt för tot ca 160tkr (efter rot-avdrag) vilket känns skrämmande.

det hela känns lite lustigt, bergvärmen borde väl inte försvinna ur hÃ¥let, eller? det borde väl gÃ¥ att ersätta en bef värmepump med en ny utan nya borrhÃ¥l (vi har varit nöjda med förbrukning osv och har inga behov av att försöka räkna hem mer pengar pÃ¥ elräkningen)?   

någon som kan ge mig svar?
mvh
robban

Utloggad Plutus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av befintlig vp?
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2009, 22:51:20 »
Du kan vara lugn, värmen försvinner inte ur borrhålet, ersätt du den med en motsvarande maskin.
Hemmabyggd värmepump med frekvensstyrning och luftkyld underkylare. Vedpanna som spets,

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byte av befintlig vp?
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2009, 12:59:48 »
Man beräknade ju borrhålen på ett annat sätt på nittiotalet, jag har 90m till min 8kW och det funkar bra. Vad är det för storlek på din befintliga pump? Installatörerna är nog rädda för att få reklamationer om det gamla borrhålet inte räcker till den nya pumpen.

Du kanske själv kan garantera att värmen räcker och bara köpa en lika stor värmepump igen. Firman behöver ju i så fall bara ge garanti på själva pumpen.

Det känns synd att behöva byta ut den gamla när den fått ny kompressor, den borde ha många år kvar. Vad är det egentligen som krånglar? Min pump är från -97 och går bra ännu, peppar peppar...

Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byte av befintlig vp?
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2009, 14:21:08 »

firma 1 ville inte ens prata bergvärme utan ville montera en luft-vatten. motiveringen var: att "värmen försvann ur borrhål"?


Är verkligen kunskapsnivån så låg hos en del firmor eller är det en skojare som är i farten? Det är sant att borrhålen brukade dimensioneras för -2 grader på ingående köldbärare på den tiden, numer när elen har blivit dyrare relativt pumpar och borrning brukar de flesta sikta på noll grader. Men har det fungerat i 10 år kommer det att fungera fram till nästa istid om inte värmeuttaget ökas betydligt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Byte av befintlig vp?
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2009, 16:28:30 »
Kan bekräfta att kunskapen om bergvärme inte är fullständig.
Hade besök av vår installatör som påpekade att bergvärmebrunnarna ofta är överdimensionerade. Men det kan ju bero på att de måste dimensionera för sämsta tänkbara förhållanden. Hittar men grundvattenflöde så blir situationen betydligt gynnsammare.

Men det är nog , som påpekas, svårt att ge garantier på något som andra gjort.
Men vad kan gå fel-ger borrhålet kallare flöde så går ju verkningsgraden ner och energiuttaget ur brunnen minskar!-Självreglerande!

Så låt dem installera ny VP med samma brunn.
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad robban_spånga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Byte av befintlig vp?
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2009, 12:10:16 »
tack för svaren, har svårt att ladda upp bilder pga storleks begränsningen för bilder och lånad pc.

om felen: tja bytt cirkulations pump, kompressor (01), div relän, kopplingar osv. det genomgÃ¥ende är hela tiden att det krÃ¥nglar pÃ¥ köldbärarsidan. brukar fÃ¥ pumpa upp brine 1 ggr per Ã¥r (drar in tjuvluft?).   

tips på en basic-vp som inte krånglar utan bara tuffar på mottages tacksamt.

mvh
robban

Utloggad robban_spånga

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Byte av befintlig vp?
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2009, 19:36:25 »
tittade på deras hemsida, verkar vara något åt det hållet jag vill ha, hur ser prisbilden ut?

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byte av befintlig vp?
« Svar #7 skrivet: 25 oktober 2009, 21:54:23 »
Kan bekräfta att kunskapen om bergvärme inte är fullständig.
Hade besök av vår installatör som påpekade att bergvärmebrunnarna ofta är överdimensionerade. Men det kan ju bero på att de måste dimensionera för sämsta tänkbara förhållanden. Hittar men grundvattenflöde så blir situationen betydligt gynnsammare.

Men det är nog , som påpekas, svårt att ge garantier på något som andra gjort.
Men vad kan gå fel-ger borrhålet kallare flöde så går ju verkningsgraden ner och energiuttaget ur brunnen minskar!-Självreglerande!

Så låt dem installera ny VP med samma brunn.

Jag skulle vara försiktig här...

och förstår installatörerna som är tveksamma att ge garantier. Dagens VP är effektivare och "kramar" ur mer värme ur hålet. Därför måste man borra djupare hål idag.

Risken med att koppla in en ny pump mot ett gammalt hÃ¥l, är  att värmeuttaget blir för stort, brinen för kall och hÃ¥let fryser. Inte ovanligt.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Byte av befintlig vp?
« Svar #8 skrivet: 25 oktober 2009, 22:00:44 »
Man får gå ner en effektklass på VP i så fall om man oroar sig för att hålet inte skall räcka till för en ny effektivare VP.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byte av befintlig vp?
« Svar #9 skrivet: 25 oktober 2009, 23:10:41 »
Man får gå ner en effektklass på VP i så fall om man oroar sig för att hålet inte skall räcka till för en ny effektivare VP.


Förvisso...

men det kan ibland vara svårt att övertyga kunden att han skall skaffa en ny, mindre pump.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byte av befintlig vp?
« Svar #10 skrivet: 26 oktober 2009, 08:38:24 »
Det finns en säkerhetsmarginal i dimensioneringen. JAg kommer ihåg min offert där man hade räknat fram erforderligt aktivt håldjup på 90 meter. Sedan lade man på 20 meter för djup ner till grundvatten eller berg. Där hade det blivit mer än 10 meter extra aktivt borrhål än vad installatöre hade tänkt om jag hade beställt enligt offerten. Jag skulle tro att det alltid går att ta ut 10-20 % mer värme än vad som från början var tänkt, i många fall mer. Sen är bara frågan om det är ekonomiskt vettigt pga att det blir låg temperatur på ingående köldbärare. Det är ju skillnad mellan tekniskt möjligt och ekonomiskt klokt.

Vad är det för storlek på den gamla pumpen och hur hur många timmar per år går den? Vad är det för temperatur på ingående köldbärare när det har varit kallt ute en längre tid? Alternativt, hur mycket att 140 metershålet kan tänkas vara aktivt, dvs i kontakt med vatten och berg? Utan att veta det är det svårt att slå fast att hålet inte kommer att fungera.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byte av befintlig vp?
« Svar #11 skrivet: 26 oktober 2009, 09:32:34 »
Förvisso....

men det är svårt att slå fast med säkerhet, att det kommer att fungera.

Och varför skall man riskera att göra en tveksam installation, när det finns hur mycket jobb som helst för VP installatörer i Stockholmsområdet nu.

180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Byte av befintlig vp?
« Svar #12 skrivet: 26 oktober 2009, 10:51:26 »

...... när det finns hur mycket jobb som helst för VP installatörer i Stockholmsområdet nu.


Fortfarande? Jag trodde marknaden var mättad. Här får man leta efter hus som inte har värmepump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Byte av befintlig vp?
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2009, 12:49:18 »

...... när det finns hur mycket jobb som helst för VP installatörer i Stockholmsområdet nu.


Fortfarande? Jag trodde marknaden var mättad. Här får man leta efter hus som inte har värmepump.

Mättad...??

Här får du ett klipp från en annan tråd om situationen i Stockholm:


Hej igen! Nu finns ett litet ljus i eländet. Jag ringde Värmepumpsgruppen, som annonserar här ovan, och en kille i Stockholm sa (väldigt fritt citerat): "Det är högsäsong för värmepumpar just nu och jag är inbokad in i december (tvivlar jag inte det minsta pÃ¥). Men jag ska försöka fixa din pump mellan ett par jobb." SÃ¥ ska det lÃ¥ta! Nästa göromÃ¥l för mig är väl att frÃ¥ga VKG Energispar vad de menar med "Prioriterad service vid fel ...".   
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Byte av befintlig vp?
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2009, 18:51:51 »
Man får gå ner en effektklass på VP i så fall om man oroar sig för att hålet inte skall räcka till för en ny effektivare VP.

Spelar det verkligen någon större roll?
det är ju effektbehovet på huset som styr också.
Har du en 6KW värmepump som går 100% vid 0 gr utetemp eller en 8KW som går 70% vid 0gr, så blir ju effektuttaget på hålet ungefär lika stort
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!