Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En liten Ã¥rsförbrukningsrapport för 2:a Ã¥ret med Luft/Vatten- pump  (läst 1873 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej på er alla!
Med glädje ser jag tillbaka på det gångna året, i alla fall vad det gäller min energiförbrukning ;D -Ska kanske börja med lite historik från 1:a året med pumpen... Det året sparade jag 11 097 kWh och förbrukningen stannade på 13 228 kWh inkl HH-el (var före pumpen på hela 24 325 kWh). Det ger en årsverkningsgrad på hela 62% till pumpens fördel Thumbsup

I år, dvs. 2:a året med pumpen stannade förbrukningen på 13 709 kWh inkl. HH-el. Resultatet blev således lite sämre, 481 kWh, men det förklaras med att 1: Jag har vattenburen golvvärme i källaren som har reglerats till att alltid hålla +23 ºC på framledningen under sommaren. 2: Min dotter är vad som kallas en pre-teen och plötsligt har duschen (som förr var farlig) blivit ett måste. ;)

Jag har således efter 2 år gjort en total besparing om 21 713 kWh eller lika mycket uttryckt i kr, Niiice jobbat CTC... *roflmao*

PS.
Jag installerade min pump själv till en totalkostnad av ca. 48 500 kr = insparad om drygt 2 år 8)


// Grolim

CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad mson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Härligt Grolim!
Har själv just blivit färdig med min installation av Eccoel+Eccoair. Ser redan att energiförbrukningen är c:a 1/5 av vad oljepannan krävde (~1.8 l /dygn vid sommardrift). Visserligen med extremt varmt väder och endast produktion av VV. Men ändå...

Fråga:
Hur får jag igång värmecirkulationen? Verkar som om pannan väntar på att nåt börvärde skall infrias....

Har plötsligt under senaste dygnet haft 19 starter av kompressorn ( drifttid 1.2 h) vilket känns mycket jämfört med för tre veckor sedan då den endast gick igång 8ggr. Oförandrad VV användning. Det går ej heller att justera nedre panntempen. Den har låst sig på 50 ºC. Värdet går att justera i menyn fast när man sedan växlar till "aktuell driftinfo" så står det likväl 50 ºC som börvärde.

Några tips? CTC är väldigt upptagna just idag...

/Mats

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej Mats!
Tyvärr så är jag inte så bevandrad med Eco El- pannan då jag har dockat min pump mot befintlig panna och styr detta med en EcoLogic styrbox. Men jag är övertygad om att forumet kryllar av medlemmar som kan sin EcoEl- panna innan och utan och som villigt hjälper till att besvara dina frågor korrekt.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!