Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP och vatten till Disl o Tvätt.  (läst 2777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mloren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
VP och vatten till Disl o Tvätt.
« skrivet: 21 mars 2004, 10:07:26 »
Jag undar om det är värt mödan att ändra från att mata Tvätt o Diskmaskin med kallt vatten till varmvatten istället?

Har ni någon uppfattning om det ger någon minskad förbrukning att tala om?

Jag har en Duo 10 + 300L beredare.

admin

  • Gäst
admin
Re:VP och vatten till Disl o Tvätt.
« Svar #1 skrivet: 21 mars 2004, 11:12:33 »
Själv har jag kopplat varmvatten till diskmaskinen, om det spar någon energi ät tveksamt, men det blir renare!

När det gäller tvättmaskin så har jag blivit rekommenderad att inte koppla på varmvatten till den, det var något med att kläderna for illa eller att tvättmedlet inte funkade som det skulle, jag minns inte vilket.

Utloggad mloren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Re:VP och vatten till Disl o Tvätt.
« Svar #2 skrivet: 21 mars 2004, 11:18:48 »
Tanken med att det spar energi är ju att maskinerna inte behöver värma vattnet som dom gör när dom matas med kallatten.

Men det är klart.........matar men i 55grader i tvättamskinen och skall tvätta kläder som bara tål 40grader kan ju resultatet bli intressant ;D

admin

  • Gäst
admin
Re:VP och vatten till Disl o Tvätt.
« Svar #3 skrivet: 21 mars 2004, 11:22:11 »
Tror det var något med "enzymerna" :P i tvättmedlet oxå som inte funkar så bra vid varmt vatten...

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:VP och vatten till Disl o Tvätt.
« Svar #4 skrivet: 21 mars 2004, 14:24:27 »
Tvättmaskinen ska definitivt inte matas med varmvatten. Skulle vilja se minen pÃ¥ hustrun när hon tvättat sin ullklänning!  ;D ;D ;D

Dessutom har programen avkylningsfaser som bygger på att kallt vatten släpps in, vilket då inte skulle fungera.


Det här med diskmaskinen är ett annat kapitel. Om man har för varmt varmvatten kan man förstöra maskinen pÃ¥ sikt dÃ¥ plastdetaljerna kommer att Ã¥ldras för snabbt och vittra sönder. Har varit med om det själv. Efter att vi installerade värmempumpen sÃ¥ har vi sänkt VV tempen sÃ¥ det är inte längre nÃ¥t problem. Däremot sÃ¥ har jag helt tvärt om erfarenhet beträffande diskresultat än vad Rickard har. Vi hade stora problem med att disken inte blev ren men efter att ha kopplat om till kallvatten sÃ¥ är det inget problem längre. Vet inte om det kan ha med vattnets hÃ¥rdhet att göra. Här pÃ¥ Gotland har vi ju väldigt kalkrikt vatten, trots avhärdare.  ???

När det gäller diskmaskinens energiförbrukning beror det delvis på om den sköljer med kallt eller varmt vatten. En modern maskin förbrukar 15-17 liter vatten per disk. Hittade förresten en tabell som angav en årskostnad på 770 kr vi VV anslutning och 378 kr vid KV.
« Senast ändrad: 21 mars 2004, 14:53:52 av PerF »
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad mloren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
Re:VP och vatten till Disl o Tvätt.
« Svar #5 skrivet: 21 mars 2004, 17:20:57 »
Ja, då ser de ut som man slipper det jobbet då.(dra om rören alltså)

Tack för hjälpen.

Karl

  • Gäst
Karl
Re:VP och vatten till Disl o Tvätt.
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2004, 14:30:47 »
Viss smuts SKALL tas bort med KALLT vatten tex blod, så anslut inte tvättm. till varmvatten om den bara har kv ansl. .

Det har nu börjat komma tvättmaskiner på fastighetssidan med både varm och kall anslutning (alltså båda samtidigt eller bara kallt)., skulle tro att det kommer på privat sidan om ett tag. Så dubbla kranar vid tvättmaskinsanslutningen kan nog vara ide att satsa på om man bygger om.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!