Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög framledningstemperatur...  (läst 7925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pysslan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hög framledningstemperatur...
« skrivet: 18 januari 2006, 14:33:29 »
P.g.a. min huskonstruktion (Functurahus) så behöver jag en högre framledningstemperatur än vad som är vanligt. Kort beskrivning av huset: Stålkonstruktion (ser ut som korrugerad plåt), isolerad (naturligtvis) med träfasad, självbärande huskonstruktion med vanliga element i källaren och ett centralt värmeelement på övervåningen där man blåser varmluft genom elementet med hjälp av en fläkt.

Varmluften passerar sedan i dom naturliga kanaler som bildas av plåten i golv och väggar för att sedan passera en mekanisk frånluftvärmeväxlare som i sin tur förvärmer inblåsningsluften innan den passerar värmeelementet.

Eftersom ytan på elementet är ganska litet så behövs en högre temperatur på vattnet för att värma luften till en rimlig nivå. Att förstora ytan på elementet är inte optimalt eftersom man då inte vet hur det påverkar cirkulationen utan att byta cirkulationsfläkt också.

Vilken pump kan ge mig en tillräckligt hög framledningstemperatur? Jag räknar med att den behöver min 55 grader för att fungera.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2006, 15:08:08 »
Många värmepumpar kan idag producera radiatorvatten upp till 65 grader men verkningsgraden blir sämre och då även totalekonomin.

Jag tror nog du ska fundera på att komplettera ditt uppvärmningssystem på nåt sätt, det finns mycket att vinna på det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pysslan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2006, 16:15:57 »
Jo, det är möjligt att jag skulle vinna mer om jag byggde om systemet men jag kan inte bara sätta igång och dra nya vattenledningsrör i hela huset. Det jag skulle kunna tänka mig är ett något någon form av konvektorsystem för att förstärka det jag har nu. Systemet fungerar annars utmärkt så det vill jag inte ändra på.

Även om det inte blir optimalt utan att bygga om så måste jag jämföra med hur ekonomin blir med nuvarande system och värmepump jämfört med min gamla, oljeeldade panna och då har jag ändå stora vinster att göra.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2006, 03:11:00 »
Citera
Många värmepumpar kan idag producera radiatorvatten upp till 65 grader men verkningsgraden blir sämre och då även totalekonomin.


Om kompressorn  måste gå i många timmar per år i hög temperatur kan man kanske misstänka att slitaget blir stort - data saknas (eler har inte publicerats)

Om det är patronen som ska ge hög temperatur, mÃ¥ste Du kolla att returtempen inte blir sÃ¥ hög att kompressorn stoppar, för dÃ¥ blir ju pumpen en elpanna.  I sÃ¥dana lägen kan det vara bättre att komplettera med ett par radiatorer. Om Du mÃ¥ste räkna med mycket patrontid och inte kan sätta in vattenradiatorer kan ett alternativ vara att komplettera huset med elradiatorer. Energikostnaden för drift av vp med kompressor plus ström till radiatorerna blir med bra styrning inte väsentligt större äv drift med  kompressor plus elradiatorer men kompressorn fÃ¥r lite bättre driftförhÃ¥llanden

Om tempen är sÃ¥ hög att kompressorn stannar och om detta inträffar bara ett par dagar per Ã¥r kan ren eldrift av vpn möjligen ge bättre totalekonomi än oljan, men  denna lösning är en styggelse med tanke pÃ¥ den totala elförbrukningen / elnäten belastas härt
« Senast ändrad: 20 januari 2006, 12:11:45 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2006, 07:11:48 »
Du kanske skulle komplettera ditt system på övervåningen med en fläktradiator, centralt placerad, som hjälper till att hålla värmen där det centralt placerade uppvärmnings-systemet står för den huvudsakliga uppvärmningen.

t.ex. en fläktkonvektor från http://www.aircoil.se/ eller annat liknande.
Din luftburna värme borde kunna hjälpa till att sprida värmen från fläktkonvektorn ytterligare.

Ett annat alternativ kunde vara att kontakta den som sålde ert system till er, eller den som nu har service på desamma, de borde ha fått frågan tidigare, kanske vet de precis vad som krävs för att det skall fungera bra.

IVT HT+ eller Thermias/Nibes nyaste värmepumpar klarar 65 ºC på framledningen, men att de klarar det är en sak, inte ens tillverkarna rekomenderar att man kör med så pass hög framledningstemp kontinuerligt.
(T.ex. Thermia har två olika driftspressostater på sina värmepumpar (om jag är rätt informerad) en som tillåter lägre temp/tryck (tror det är ca 55 grader) och en som tillåter högre, ca 65 grader.
Som standard är den med lägre maxtemp inkopplad, allt för att minska risken att kunderna kör med onödigt hög framledningstemp vilket resulterar i sämre COP och kortare livslängd.

Jag bedömer att du skulle tjäna på att komplettera ditt system med en fläktkonvektor, även om det kostar 5-10000 kr extra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2006, 08:00:42 »
Sätt igång och mät till och frånloppstemperaturen till ditt värmesystem, och även förbrukningen du har i dag. Försök och få fram vad det kräver för vattentemp vid olika utetemperaturer. Det kanske går att öka flödet och sänka tempskillnaden och på det sättet få ner arbetstempen för systemet?

Det som händer är att du får sämre verkningsgrad ju högre temp du måste ha på systemet, den "förlusten" får du sedan väga mot kostnad för ombyggnad. Dessutom måste du veta vad det verkligen krävs för högsta temp, för att din nuvarande lösning skall kunna värma huset när du når de lägsta utetemperaturerna som kan bli hos dig.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Pysslan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #6 skrivet: 20 januari 2006, 10:36:37 »
Att placera en fläktkonvektor på övervåningen centralt är tyvärr uteslutet p.g.a. planlösningen. Kanske man ska satsa på ett extra element i det befintliga systemet istället, jag skulle tro att kostnaden blir ungefär som ett extra konvektorelement. Sedan titta på cirkulationsfläktar för att ev kunna byta ut den befintliga mot en kraftigare fläkt, men var hittar man en kraftigare fläkt?

Så skaffade jag ett par enkla termometrar från Clas Ohlson och har börjat mäta framledningstemperatur m.m.

Kort kan man säga så här:
Panntemp ca 55 grader och fullt öppen shunt.
Framledningstempen följdaktligen som panntempen.
Returledningen visat att man "gjort av med" ca 7 grader i elementet d.v.s. den ligger på ca 48 grader.
Utetemp minus 8-9 grader.
Innetemp ca 20,5 grader (på övervåningen).
Och nu något jag upplever som lite underligt, innetempen i källarplanet (där jag har konvetionella element) ligger på bara 18 grader och framloppstemperaturen till det element jag mätt på ligger på ca 30 grader. Jag måste ha stora förluster på vägen alternativt dålig cirkulation så ett extra konvektorelement här nere kanske skulle vara bra.

Nu får jag ännu mer gråa hår, kanske man ska installera 3 st luft-luftvärmare och en ny elektrisk panna istället. Det skulle kännas trist om man la ner ca 155.000:- (som offerten ligger på med en CTC EcoHeat + ev. merkostnad för extra foderrör och sånt) och sedan fick ett system som inte fungerade.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #7 skrivet: 20 januari 2006, 12:24:52 »
Hur stort hus har du, och vilken årsförbrukning har du?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Pysslan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #8 skrivet: 20 januari 2006, 13:13:44 »
Huset är 130 + 130 med ca 45 kvm boyta på undervåningen. Eftersom jag flyttade in i Juli så har jag inte bergkoll på årsförukningen men det borde ligga (omräknat till KW eftersom det är en oljepanna med elpatron) på ca 35000. Jag har ingen aning om hur det fördelar sig mellan värme och hushåll.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #9 skrivet: 20 januari 2006, 14:06:01 »
Du har ett rejält hus så du kommer troligen spara in en hel del med en värmepump.

Utan att ha sett hur ditt system ser ut så skulle jag tippa att om du har plats att sätta in ett kompletterande element i ditt varmluftssystem eller byta ut det befintliga mot ett större så borde det vara bästa lösningen.

Men du bör nog kolla upp med dom som levererat värmesystemet vad som krävs för att få ner framledningstemperaturen. Tyvärr finns väldigt lite information på Internet om luftburen värme av ditt slag.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2006, 14:11:45 »
t.ex. en fläktkonvektor från http://www.aircoil.se/ eller annat liknande.
Förlåt at jag stör denna tråden, men måste bara säga at denhär aircoil grejen är präcis vad jag behöver till garaget  studs... lite dyrare än radiatorer, men f*n vad mycket rör man slipper dra! (priset jämnar säg nog när man räknar med kopplingar och allt)
Drar den mycket värme ur systemet i förhållande till vanliga radiatorer (skullle inte tro det)?
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Pysslan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2006, 16:33:27 »
Carl N, det är så att systemet ingår i husbygget och hustypen blev årets hus någon gång i början på 70-talet när energin var billig så att hitta någon som kan något om det här är nog inte möjligt.

Elementet får plats, det är bara att "stapla" ovanpå det andra men det känns ändå osäkert eftersom man inte vet säkert om det kommer att fungera. Det skulle vara ganska mycket pengar för en värmepump som bara går att använda som elpanna om det inte fungerar.  :-[

Jag har tagit kontakt med "min" gamla VP-leverantör som installerat 2 st luft-luft i mitt gamla hus för att ha som alternativ, vi får se var det slutar. Om man bara visste att det fungerade med bergvärmen så skulle jag beställa på en gång men just nu känns det som en chansning.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #12 skrivet: 20 januari 2006, 17:12:41 »
Nu börjar det likna något. Till "luftbatteriet" har du troligtvis ett par slussventiler och rören till batteriet är nog typ två tum ca:50mm som är totalt värdelösa för att reglera med kolla om du hittar någon form av reglerventil i alla fall. Misstänker att du har en "trefas" cirkulations pump om den är enfas brukar det finnas ett hastighetsreglage(varvtal) prova i så fall att ändra hastighet på pumpen och se resultatet. Eftersom du bara har 30 grader till radiatorerna på nedervåningen behövs det ju styras över mer flöde till dem. De kan i och försig vara kopplade på en hetvattenkrets och gå på självcikulation.

På grundfrågan du hade om värmepump som kan värma mycket, så fixar IVT HT plus upp till 65 grader i framledning med enbart värmepumpen, men det är inget att eftersträva och rådet är givetvis att se om det går att förbättra ditt system. Var i landet bor du förresten. Med tanke på vad du kan räkna med för temperaturer.

En annan "enkel" koll är att se så det inte är igendammat på luftsidan i "ellementet" eller fläkten, filter.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Pysslan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm / Ekerö
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2006, 13:28:47 »
Jag bor på Ekerö strax utanför Stockholm. När det gäller reglering så måste jag kika lite närmare på vad som eventuellt går att göra och när det gäller cirkulationspumpen har du helt rätt, min går inte att ändra hastighet på.

Det är bara ena radiatorn på undervåningen som inte får fram mer än 30 grader, kan det vara lite felbyggt så rören kyls av grunden på "fel" ställe? För övrigt är dom kopplade på samma krets som "luftbatteriet" d.v.s. efter cirkulationspumpen.

Filter ja, jag dammsög filtret i frånluftvärmeväxlare på tilluftsidan för ett par veckor sedan men jag ska undersöka om det finns något mer filter som ev. kan vara igensatt.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Hög framledningstemperatur...
« Svar #14 skrivet: 21 januari 2006, 13:42:22 »
Ekerö ok, då är det väl troligt att det kan bli utetemp ner till -20 grader vid något enstaka tillfälle. Så då finns egentligen två sätt köra med, det du har och försöka se om det med "justeringar" enkla åtgärder går att få ner framledningstempen eller bygga om. Hur stor förbrukning har du med ditt nuvarande system och är du nöjd med hur det fungerar i allmänhet.

När det gäller radiatorn har du fler andra radiatorer som har 50-55 grader i framledning nu? Tror inte att framledningen "kyls". Vad är det för skillnad på tilllopp och retur på den, är den fullt öppen?, kärvande termostatventil?

När det gäller växlaren och fläkten, går det att se dem så att damm som passerat filtret inte satt igen dessa?
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!