Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Shuntningsvarianter, BVP i hus och konvektor i garage.  (läst 942 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Shuntningsvarianter, BVP i hus och konvektor i garage.
« skrivet: 11 november 2012, 16:20:07 »
Jag sitter och skissar/dimensionerar på flöde/shunttyp till hus/garage.
Förutsättningarna är nybyggt hus i 1 3/4, 186m2, välisolerat men inget passivhus.
Garage 60m2, lite mindre isolering, men inte lite.
Tilltänkt bergvärmepump är Nibe F1245-8.

Man kan ju dÃ¥ räkna baklänges genom  Q = m * cp * dt -> m = Q/(cp * dt) för att fÃ¥ fram sina flöden.
cp = 4180 J/(kg*K),  dt = 7 K, Q = 8000 J (eller Ws om sÃ¥ önskas..) ger m = 16,4 kg/min.
Då kan man tänka sig en fördelning att 11,5 kg/min till hus (5608W vid dt = 7K) och 4,9 kg/min till garaget (2390W).

Jag vill ha separat styrning av temperaturen i garaget, samt att kunna sänka/höja temperaturen periodvis.
Jag har då skissat på en shuntning som inte är så "standard", där man istället för att blanda in varmvatten till en krets som cirkulerar med egen cirkpump, styra flödesfördelningen hus/garage.
Med en justerventil som bypassar shunten och en efter shunten för att garantera flöde till huset trots att shunten är helt stängd.
Vad menar jag då med stängd? Jo, jag ser en trevägsventil som helt stängd när flödet enbart går åt sidan, och helt öppen när flödet enbart går rakt genom.

Tanken är då att göra injustering av justerventilerna med shunten helt stängd, när shunten därefter öppnar (garage tillräckligt varmt) kommer flödet ökas i husets golvvärmesystem, dvs utöver det man ställde in genom shuntbypassen.
Returtempen hålls då kallare än om shunten som i en "normal" koppling återleder redan varmt vatten till bergvärmepumpen.

Jag bifogar ritning på båda tilltänkta varianterna.
Tacksam för åsikter.

Mina egna funderingar är t.ex. om det är värt att ens göra något annat än standard.
Man håller nere framledningen genom att inte återcirkulera flödet från garaget när garaget är tillräckligt varmt, om man t.ex. ställt in det på 10C där.
Vilket borde ge bättre COP, men det vore så marginell skillnad så det knappt gör någon skillnad....?
Mer flöde i huset -> mer effekt i huset när garaget är instället på lägre temp.
Samtidigt så får man högre framledningstemp per automatik vid "vanlig" shuntning och garaget har nåt upp till sitt BV. Vilket ger även det mer effekt i huset.
Om det här skulle vara bra, varför har man inte sett det någon annanstans, jag litar inte på min egen lösning mao :)
Jag kan bara se en marginell COP-vinst...

/OW
« Senast ändrad: 11 november 2012, 16:27:46 av ow »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Shuntningsvarianter, BVP i hus och konvektor i garage.
« Svar #1 skrivet: 11 november 2012, 20:43:27 »
Jag skulle göra det ännu enklare för mig, skippa shunten, sätt dit en T-koppling + injusteringsventil mot fläktkonvektorn.
Då har du alltid ett visst konstant flöde genom fläktkonvektorn, men hur mycket effekt du tillför garaget reglerar du med hastigheten på fläkten till konvektorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ow

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Shuntningsvarianter, BVP i hus och konvektor i garage.
« Svar #2 skrivet: 12 november 2012, 00:32:11 »
Tack för svar.

Men ditt förslag är ju samma sak som att shunta som jag kallar "standard", dvs man får tillbaka varmt flöde från garaget när fläkten i fläktkonvektorn inte går.

Man flyttar inte effekten genom att rikta om flödet.
Det är just det som är finessen med mitt hittepå, men frågan är om det är lönsamt att göra så...
Jag vet att det är enklare att göra som du skriver, men vad är "bäst" ur teoretisk synpunkt och praktisk, var ska de två mötas?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!