Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 1115 - värmer radiatorkretsen konstant  (läst 2392 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cnn03006

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 1115 - värmer radiatorkretsen konstant
« skrivet: 04 september 2014, 15:30:08 »
Upptäckte att radiatorerna är varma hela tiden och rumstempen ligger långt över inställt värde, 24 grader inne och termostaten inställd på 18. Varmvattnet fungerar och pumpen beter sig annars som vanligt men någonting måste vara galet. Efter en del läsande på detta forum misstänker jag att felet är växelventilen Varmvattenstyrning VST 11 med rsk nummer 624 65 63. Pumpen har gått i 7 år och inga garantier kvar. Har dock en tilläggsförsäkring från Arctic men är osäker om denna täcker reparationskostnaden eller bara åldersavdrag och självrisk som hemförsäkringen ger, så jag har funderat på att byta ventilen själv. Hittade för runt 2000:-.

Undrar hur jag verkligen kan bekräfta att ventilen är trasig och att felet inte ligger någon annanstans? Måste jag tömma systemet och skruva loss den eller kan man avgöra utan demontering.

Om ventilen bytes är det bara att montera den nya ventilen och kablage? Det behövs ingen ny inställning i pumpens programvara?

Under tiden innan reparation sker, kan jag strypa termostaterna på radiatorerna så värmen blir behaglig inne eller tar pumpen stryk då?

Mycket tacksam för hjälp.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1115 - värmer radiatorkretsen konstant
« Svar #1 skrivet: 04 september 2014, 15:36:23 »
Börja med att smörja och motionera den befintliga ventilen så kommer den förhoppningsvis att funka ett tag till tills du har möjlighet att byta den.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cnn03006

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115 - värmer radiatorkretsen konstant
« Svar #2 skrivet: 04 september 2014, 16:09:13 »
Börja med att smörja och motionera den befintliga ventilen så kommer den förhoppningsvis att funka ett tag till tills du har möjlighet att byta den.

Tack för ditt svar! Ok, bara att montera bort motorn då och motionera ventilen?

Är det vanligt att växelventilen strular?

Kan det hända att den fastnar i motsatt läge och inte ger någon värme alls till radiatorerna? Tänker vintertid och bortrest = sönderfrusen radiatorkrets.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1115 - värmer radiatorkretsen konstant
« Svar #3 skrivet: 04 september 2014, 16:20:24 »
Med min erfarenhet från forumet så skulle jag säga att växelventilproblem är det i särklass vanligaste 'standardfelet' på värmepumpar. Oavsett fabrikat.

Konstruktionen brukar vara sådan att motorn trycker in en fjäderbelastad pigg. Kärvar den så brukar det vara så att den inte fjädrar ut som den skall och den fastnar mer eller mindre i inre läget. Vill du ha en mer långsiktig lösning på problemet så finns det ventiler där motorn vrider ett ventilhus åt ena eller andra hållet. Då den konstruktionen inte är beroende av en fjäder så är det mindre risk att dom kärvar.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad cnn03006

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115 - värmer radiatorkretsen konstant
« Svar #4 skrivet: 04 september 2014, 16:26:46 »
OK, liknande en hederlig radiatorventil/termostat? Kommer man åt att smörja utan att plocka isär ventilen, om det är själva piggen som kärvar?

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Nibe 1115 - värmer radiatorkretsen konstant
« Svar #5 skrivet: 04 september 2014, 19:06:34 »
1115 har varit med ett slag nu så det är nog en HONYWELL-VENTIL. när ställmotorn är avtagen så är där en "pinne" med returfjäder. det är inte pinnen som fastnar utan det är ventilcylindern som är av plast som går trögt eller fastnar i ventilhuset som också är av plast. att motionera ventilen genom att trycka in- dra ut "pinnen"kan få ventilen att fungera en tid men ventilen måste åtgärdas. det finns "renoveringssats" till denna ventil.

Utloggad cnn03006

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115 - värmer radiatorkretsen konstant
« Svar #6 skrivet: 05 september 2014, 07:03:41 »
Tack för svaren. Såg nu att ventilen sitter så dumt till att den måste demonteras helt, får inte bort motorn för att rör sitter i vägen. Jag låter fackman ta hand om detta och byta. Löser ut hemförsäkring och Arctic tilläggsförsäkring även om det inte kan röra sig om några större belopp. Jag skrev fel tidigare, det är en Nibe 1125 men ska tydligen ha samma typ av ventil som 1115. Jag har satt pumpen i "sommarläge" med avstängd cirk. pump så länge.

Utloggad cnn03006

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1115 - värmer radiatorkretsen konstant
« Svar #7 skrivet: 09 september 2014, 13:26:36 »
Insatsen byttes snabbt och smidigt av rörmokare och allt verkar fungera även om jag har fått ett nytt fenomen nu, nämligen en rejäl smäll i rörsystemet och radiatorerna varje gång ventilen växlar läge. Ska det vara så? Är det övergående med lite slitage så att det tystnar sedan? Nu smäller de såpass att det är mycket störande om nätterna. Kan inte komma ihåg att det smällde så tidigare när ventilen var fräsch och fungerande.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Nibe 1115 - värmer radiatorkretsen konstant
« Svar #8 skrivet: 09 september 2014, 16:18:07 »
ventilen hänger kvar i vv-läge en liten stund så ställmotorn hinner lämna innan ventilen följer med. lyft av motorn och prova motionera. blir det inte bra så är det en ny insats som skall till.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Nibe 1115 - värmer radiatorkretsen konstant
« Svar #9 skrivet: 09 september 2014, 16:19:12 »
Insatsen är ju nybytt...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!