Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vattenfundering, en hydropress till tvÃ¥ hus  (läst 4191 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stefafo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vattenfundering, en hydropress till två hus
« skrivet: 10 juli 2015, 09:38:38 »
Hej, ny på forumet av en enkel anledning - det strular!

Vi håller på med ett stallbygge intill bostadshuset, och självklart vill vi ha vatten in där.
Snackade med en rörmokare för ett tag sen och enligt honom kunde jag gå på var som helst efter borrhålet, eftersom hydropressen håller tryck på hela ledningen tillbaka till pumpen.
Sagt och gjort, allting nergrävt och ingjutet! Men inte kommer det något vatten i stallet som jag trodde, nu kommer det bara så fort pumpen slår till via tryckvakten. Då forsar det vatten i ledningen till stallet, om jag då stänger till ventilen lite i stallet så kommer ju hydropressen i bostaden så småningom upp i tryck och slår ifrån strömmen till pumpen - i samma ögonblick slutar vattnet rinna i stallet.

Vad är fel?

Hydropressen är en mindre variant skulle jag tro, ca 70cm hög och 50cm bred.
Den startar vid ca 2bar och slår ifrån vid 3,5bar.

Se bild för att förstå:



http://sv.tinypic.com/r/1zc02uq/8

Stort tack för all input!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenfundering, en hydropress till två hus
« Svar #1 skrivet: 10 juli 2015, 09:49:29 »
Jäkla ost till rörkrökare du har.  >:(
Det sitter självklart en backventil före hydropressen inne huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vattenfundering, en hydropress till två hus
« Svar #2 skrivet: 10 juli 2015, 10:00:48 »
Varför har du en hydropress när du har en pump i borrhålet? Det skulle ju räcka med en hydrofor.

Utloggad Stefafo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenfundering, en hydropress till två hus
« Svar #3 skrivet: 10 juli 2015, 10:38:48 »
Jäkla ost till rörkrökare du har.  >:(
Det sitter självklart en backventil före hydropressen inne huset.

Är det sant, kan jag ta bort backventilen eller är det möjligen en del av hydropressen? Skulle ju vilja ha backventilen bakom T-kopplingen ute i mark istället då? Blir till att gräva upp gräsmattan igen...

Utloggad Stefafo

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Vattenfundering, en hydropress till två hus
« Svar #4 skrivet: 10 juli 2015, 10:43:02 »
Varför har du en hydropress när du har en pump i borrhålet? Det skulle ju räcka med en hydrofor.

Om jag så visste, rörfirman gjorde det så när vi byggde nytt för 4år sedan. Löser jag problemet genom att byta till en hydrofor? Har enbart en hydropress idag.

Utloggad Mekaniker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Södra Finland
  • Antal inlägg: 640
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vattenfundering, en hydropress till två hus
« Svar #5 skrivet: 10 juli 2015, 11:05:42 »
Är det sant, kan jag ta bort backventilen eller är det möjligen en del av hydropressen? Skulle ju vilja ha backventilen bakom T-kopplingen ute i mark istället då? Blir till att gräva upp gräsmattan igen...

Du kan ha tur också, jag är en av de som monterar en backventil vid pumpens utlopp...
Tar du bort backventilen uppe i huset vet genast om du har en backventil nere vid pumpen eller inte ;)
Vattentrycket faller genast om den saknas efter att pumpen stannat

Visst för det ju med sig att det blir vatten i slangen och är lite svårare att byta, men det tar bort baksuget och luftproblem istället
Mekaniker
Problemlösare inom husteknik;-)
Nibe 2025-8+Borö 500L Tank+Solfångare 6 kvm
Bor i Stockhus från 1926 i Södra Finland

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vattenfundering, en hydropress till två hus
« Svar #6 skrivet: 10 juli 2015, 22:14:31 »
Stefafo, Om pumpen i borrhålet ger tillräckligt tryck behöver du bara en hydrofor antingen i huset eller stallet.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vattenfundering, en hydropress till två hus
« Svar #7 skrivet: 10 juli 2015, 22:20:07 »
Om du har en hydropress eller en hydrofor spelar ingen roll, dom fungerar i princip lika dant. Det brukar sitta backventiler inbyggda i pumparna och gör det inte det så är det rätt enkelt att dra upp pumpen och flytta backventilen till pumpen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vattenfundering, en hydropress till två hus
« Svar #8 skrivet: 10 juli 2015, 23:16:07 »
Stefafo Jag missuppfattade nog dig, trodde du hade en pump med trycktank inne i huset (hydropress med pump)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vattenfundering, en hydropress till två hus
« Svar #9 skrivet: 11 juli 2015, 15:54:33 »
Det brukar sitta en backventil nere vid pumpen med, om den är tät eller inte får du som sagt reda på.
Jag skulle dock sätta en före T-stycket i marken till Stallet om du tar bort den som sitter vid hydropressen.
Det är bra mycket högre tryck nere vid pumpen, så den backventilen slits hårdare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!