Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Omröstning: Vilken uppvärmingskälla har ni gått från och till?

Direktel till luft/luft vp
20 (13.2%)
Direktel till luft/vatten vp
5 (3.3%)
Direktel till mark-/bergvärme vp
29 (19.1%)
Vattenburen el (huvudsakligen) till luft/vatten vp
16 (10.5%)
Vattenburen el (huvudsakligen) till mark-/bergvärme vp
23 (15.1%)
Vattenburen olja (huvudsakligen) till luft/vatten vp
16 (10.5%)
Vattenburen olja (huvudsakligen) till mark-/bergvärme vp
27 (17.8%)
Annat
16 (10.5%)

Antal personer som röstat: 152

 

Författare Ämne: "Omröstning": Konvertering från-till  (läst 9372 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
"Omröstning": Konvertering från-till
« skrivet: 02 januari 2006, 21:43:54 »
DI idag den 2/1 2006 hade en debattartikel kring konvertering till värmepumpar och hur det påverkar koldioxidutsläppen. Författare var Statoil. Det vore intressant att veta hur många som konverterat från el till vp, och därmed minskat sin elförbrukning.
« Senast ändrad: 14 januari 2006, 22:58:37 av wigert »
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad piece

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Konvertering från-till
« Svar #1 skrivet: 02 januari 2006, 22:09:22 »
Jag kastade ut en gammal kombipanna som sedan länge hade sett sina bästa dagar
till förmån för en IVT Greenline HT+ 9kwe
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Konvertering från-till
« Svar #2 skrivet: 03 januari 2006, 12:12:30 »
Citera
Författare var Statoil
Intressant.. Statoil, iofs är dom ärliga många andra opinionsbildare anlitar en professor el liknande. Så man ska tro att det är fakta med. Hittar inte den på nätet.
Vad gick den ut på??

Däremot den om stora antalet med kompressorer som pajar!

Dyra fel på värmepumpar
2005-12-30: TT
Från och med årsskiftet kan villaägare få bidrag om de byter ut oljepannan eller den direktverkande elen mot en värmepump eller någon annan förnybar energikälla. Men många värmepumpar går sönder och kostar villaägarna hundratals miljoner kronor.


Den fanns nog i div tidningar eftersom det var TT.

Skulle tro att ca 80% har elvärme innan resten olja.
Men ja kan ha hur fel som helst.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad T Ramsmark

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värme och varmvatten till en vettig kostnad !!
SV: Konvertering från-till
« Svar #3 skrivet: 03 januari 2006, 12:45:44 »
Tror inte att din uppskattning a 80% är rent fel i alla fall.
Här ute på skånska slätten, har jag väl kontakt med kanske 10-12 "grannar", jag var ensam om min olja, resten hade direkt el.
Nu är det jag och en till som har konverterat.
Jag då till luft/vatten, efter som jag hade ett vatten buret system, och "grannen" har kompleterat sin direkt el med en luft/luft.
Även i umgängeskretsen så är det el som gäller, anntingen direkt el eller vatten buren el.

//--  Ramsmark  --
IVT Optima 700 - IVT 290 A/W - Rego 800 - Innegivare, inställd på 20,5, max rumsgivarpåverkan. Ovanvåningen sköts av Daikin Origo X25.
Ett och en halv plans sten hus, liggande fritt och öppet på den Skånska slätten, a ca:150 kvm, ca:15 km NV Ystad. Stabilt mellan 20 och 21 grader inne.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertering från-till
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2006, 18:11:47 »
Jag har inget tvivel kring deras beräkningar för de som använder olja året runt för uppvärmning och varmvatten, men många har trots allt kombipannor och (borde) kör el under minst halva året. Här är insändaren på Dagens Industris debattsida från den 2 januari:

Stoppa övergången till värmepumpar
2006-01-02:  Joakim Säll VD Svenska Statoil Helena Fornstedt informationsdirektör Svenska Statoil
Värmepumpen orsakar koldioxidutsläpp som är 15 gånger större än pelletspannans. Ändå kan nu från årsskiftet den småhusägare som byter till värmepump få bidrag till bytet.
 
Om de cirka 250 000 villaägare som hittills bytt till bergvärmepump i stället hade valt pellets, skulle det motsvara 40 procent av det svenska klimatmålet, framhåller Joakim Säll, VD, och Helena Fornstedt, informationsdirektör Svenska Statoil.
 
Sju av tio svenskar tror att den villaägare som har oljeuppvärmning och som vill minska sin egen påverkan på klimatet bör välja värmepump. Bara 17 procent uppger pellets som det bästa alternativet, enligt en ny Temoundersökning.
 
De villaoljeanvändare som nu köar hos värmepumpförsäljarna tror alltså att de gör en viktig insats för att begränsa växthuseffekten – en missuppfattning som har spridits under flera år.
 
Från och med den 1 januari är det möjligt för småhusägare att få bidrag för att byta ut sin oljepanna. Tanken är god, men varje byte från oljeuppvärmning till värmepump ökar koldioxidutsläppen med cirka 300 kilo per år. Därför är det obegripligt att riksdagen möjliggör bidrag till de småhusägare som byter från oljeuppvärmning till värmepump!
 
Beräkningar från statliga Sveriges provnings- och forskningsinstitut visar att villaolja för ett årligt uppvärmningsbehov på 15 000 kilowatimmar släpper ut cirka 5,2 ton koldioxid, medan utsläppen från den el som en värmepump använder uppgår till cirka 5,5 ton.
 
Motsvarande uppvärmning med pellets bidrar till utsläpp på cirka 0,36 ton koldioxid.
 
Värmepumpen orsakar alltså koldioxidutsläpp som är 15 gånger större än pelletspannans.
 
Enligt värmepumpbranschens uppgifter finns det mer än 250 000 bergvärmepumpar i Sverige. Om vi utgår från den siffran, och antar att värmepumparna i huvudsak har ersatt villaolja och elvärme, kan det konstateras att koldioxidutsläppen från elproduktion och oljeförbränning hade kunnat reduceras med minst 1,2 miljoner ton, om biobränslet pellets hade valts i stället.
 
Det motsvarar 40 procent av det svenska klimatmålet, att reducera utsläppen av växthusgaser med 4 procent fram till år 2008– 2012, jämfört med 1990.
 
Vid beräkningar av värmepumparnas utsläpp måste man, som såväl Energimyndigheten som Naturvårdsverket gör, utgå från att all elanvändning på marginalen påverkar produktionen i kolkraftverk i våra grannländer.
 
Det betyder att varje ökning eller minskning av elanvändningen i Sverige innebär en motsvarande förändring i kolkraftproduktion i ett annat land, som antingen exporterar till eller importerar från Sverige. Situationen förväntas bestå åtminstone till år 2012.
 
Pelletsanvändningen i Sverige växer. Under 2004 såldes totalt 1,25 miljoner ton pellets, en ökning med 9 procent jämfört med 2003.
 
Drygt hälften används inom värmeverk, men småhusens pelletsanvändning ökar snabbast och har femfaldigats de senaste fem åren.
 
Stödet för övergång till pellets är bra,och i de fall värmepumparna ersätter vanlig direktverkande eller vattenburen elvärme gör de en uppenbar miljönytta; verkningsgraden är två till tre gånger högre.
 
Men reduktionen av växthusgaser blir ändå mångdubbelt större vid en övergång till pellets.
 
Värmepumpar som ersätter villaolja ger också ett snabbt ökande elberoende.
 
Efterfrågetopparna under kalla vinterdagar har blivit allt högre, vilket dramatiskt ökar risken för elbrist.
 
Bidrag till ytterligare värmepumpar strider mot regeringens ambition att ”minska användningen av el för uppvärmningsändamål”.
 
Regeringen har dock ännu inte utformat den förordning till Boverket som styr kraven för att bidrag ska beviljas.
 
Samhällsbyggnadsminister Mona Sahlin måste utforma stödet på ett sätt som inte uppmuntrar till ytterligare investeringar i värmepumpar.
 
© di.se
 
 
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Konvertering från-till
« Svar #5 skrivet: 03 januari 2006, 19:27:32 »
Jag förstår inte deras resonomag eller deras syfte, det enda som jag ganska tydligt förstår är att dom gör som alla som vill verka trovärdiga dvs. blandar sanningar med halvsanningar och äpplen ställs mot päron. Som exempel kan jag ta"Värmepumpen orsakar koldioxidutsläpp som är 15 gånger större än pelletspannans" vilket är mycket möjligt, för att senare påstå "medan utsläppen från den el som en värmepump använder uppgår till cirka 5,5 ton" samt att senare tala om att motsvarande värme produserat med olja släpper endast släpper ut 5,2 ton.
Detta resonomang föutsätter att alla värmepumpar körs på el producerat av kolkraftverk och endast ersätter värme producerat med olja, för dom kan väl inte påstå att om man tar bort 8 Kw direktel och ersätter den med 2,5Kw värmepumpsel skulle öka elförbrukningen,
Att dom talar i egen sak och inte i nån miljöövertygelse ( dom säljer väl både pellets och olja) är jag övertygad om, men jag har lite svårt att förstå hur dom dom kan tro att vi är så dumma att vi inte kan förstå vad dom försöker med

 
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertering från-till
« Svar #6 skrivet: 03 januari 2006, 19:37:48 »
Suck, snacka om att de talar i egen sak...

Eftersom jag har konverterat från direktel till bergvärme, och klarar mig åtminstone till -20° utan tillskott, så har jag minskat min energiförbrukning för värme och varmvatten till mindre än en tredjedel, och alltså kan åtminstone två oljeeldare konvertera till VP utan att elförbrukningen ökar. Dessutom försvinner ju då utsläppen från dessa pannor, vilket enligt deras egna beräkningar borde bli ca 10 ton koldioxid. Egentligen skulle vi som konverterat från el till VP bli undantagna från eventuell rullande bortkoppling  >:D

Om nu pellets är så bra, varför eldar de inte med det i stället för kol i kraftverken?

Jag antar att Statoil förbannar sig själva för att de drog sig ur elbranschen. Jag hade faktiskt Statoil som el-leverantör tills de drog sig ur och lämnade över mig till Öresundskraft, vilka jag nu lämnat för Uppsala El.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Konvertering från-till
« Svar #7 skrivet: 03 januari 2006, 23:38:56 »
Citera
Intressant.. Statoil, iofs är dom ärliga många andra opinionsbildare anlitar en professor el liknande. Så man ska tro att det är fakta med. Hittar inte den på nätet.
Vad gick den ut på??

Eget citat från i morse... kul killar iofs ärligt att dom visar vilka dom är.
Det dom egentligen menar är att det borde va bidrag för oljeeldning!!

Deras matte är som visats direkt underhållande!!   Precis som elpriset ALL el ÄR kolkraft!!!    Inte ens om man halverar elförbrukningen är det bra!!

Det jag kan hålla med om är strömpikarna som skapas av klena värmepumpar (som rek även av staten) kan straffa oss på sikt!!

Värst var väl den Svenska professor som verkade från Schweiz var det väl. han var ständigt positiv till rökning dess effekter tyckte han överdrevs ständigt... Vilka var han hemligt avlönad av??   Dom sam avslöjade honom hotade han med stämning!!

Många i forskningsvärden jobbar med företagspengar... det är inte bra om man vill ha en opartisk forskarkår!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad wigert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Lidingö
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertering från-till
« Svar #8 skrivet: 10 januari 2006, 21:29:26 »
Några fler som vill bidra till lite statistik?
Nibe 1230-10, 180 meter (varav 175 aktivt) på Lidingö, togs i drift november 2005. 150 kvm värmd boyta (bottenvåning golvvärme, övervåning radiatorer) plus 75 kvm värmd källare (golvvärme och 3 radiatorer).
Nyligen tilläggsisolerat med 30 mm fasadskiva samt ny vindsisolering med ekofiber.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Konvertering från-till
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2006, 20:16:15 »
Jag har redan bidragit, & det förvånarmig att det är så många som konverterat från direkt el, man 43 svarande är lite klent för att ge bra statestik
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konvertering från-till
« Svar #10 skrivet: 14 januari 2006, 21:09:27 »

Var skriver de inte att man inte borde stängt Barsebäck ...
- Egen sak kanske ???

De som bytte till VP när Barsebäck drevs osakade väl inte marginal-kol, eller?

Som andra skrev: varför inte  producera elen mha pellets eldning?
- För att det inte finns nog med pellets kanske?
 - Då är det väl inget storskaligt alternativ för annat heller...

Härlig artikel, den fick mig att skratta och bli glad...

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Anders Jensen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +0/-5
  • Kön: Man
  • IVT 9E HT-plus Grundvatten via plattvärmeväxlare
    • www.xenxa.se
SV: "Omröstning": Konvertering från-till
« Svar #11 skrivet: 22 augusti 2007, 20:38:44 »
Nu är idiotin igång igen.
Ny teknik har plockat upp det i någon artikel.

http://www.nyteknik.se/art/51889
1,5 plans villa,  byggd 1924 på torpargrund.
200 m2 boyta samt 45 m2 uppvärmd biyta.
Tilläggsisolerade väggar och vind. Tidigare 40 000 kWh.
Första uppmätta helår med VP förbrukades 16483 kWh varav 6901 på värme & varmvatten.

Vattenburet överfallssystem. IVT Greenline 9E HT plus med varmvattenberedare D300/160 samt Innegivare.
VP driftsatt den 20 mars 2006.
http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=33&View=Pulse

Utloggad jompaa

  • Lär av andra så slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: "Omröstning": Konvertering från-till
« Svar #12 skrivet: 22 augusti 2007, 23:13:25 »
Jag har en miljögodkänd vedpanna och "konverterat" p.g.a. lathet  a:gl till vp och solvärme.
Fy mig  *roflmao*
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: "Omröstning": Konvertering från-till
« Svar #13 skrivet: 22 augusti 2007, 23:24:41 »
Jag har konverterat från el/olja panna till en miljögodkänd ved panna  a:gl

Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: "Omröstning": Konvertering från-till
« Svar #14 skrivet: 25 augusti 2007, 14:07:15 »
Konverterat och konverterat....bygger bara på med mera system med åren...... ::)
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!