Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan man "trimma" en radiator?  (läst 8079 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kan man "trimma" en radiator?
« skrivet: 27 mars 2013, 17:02:19 »
Har nu kört med bergvärme sedan december och är hyffsat nöjd. Ett av rummen (gillestugan i källaren) blir något kallare än andra rum. Det skiljer ca 1-1,5 grader mot de andra. Börjar fundera på om firman satte dit för klena radiatorer? Gillestugan är ca 25 m2 stort, samt att jag har gamla fönster och dessutom två freshventiler som tilluft.

Kan man öka värmen i de två radiatorerna i gillestugan utan att resten av huset påverkas?

Eller måste jag höja kurvan/rum på pumpen och strypa ner termostaten överallt förutom i gillestugan?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Kan man "trimma" en radiator?
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2013, 17:05:40 »
Montera fläktar på dom. Finns att köpa färdigt eller bygg som Purjo_
Du kan söka på elementfläkt här på forumet.
Och/eller isolera bättre.
« Senast ändrad: 27 mars 2013, 17:07:36 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan man "trimma" en radiator?
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2013, 17:18:52 »
Om du känner nere på radiatorn ska den inte vara kall nere men det ska skilja några grader uppe resp nere skiljer det för mycket kan det gå att justera upp flödet och få några watt extra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man "trimma" en radiator?
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2013, 17:43:20 »
Elementet är inte speciellt mycket varmare upptill. Kan det vara så att jag borde installerat kraftigare element helt enkelt?

Det känns inte jättebra när man går ner till gillestugan och det är 19 grader, det är ju ca 21,5 grader på ovanvåningen. När jag tänker efter diffar det nog ca 2 grader i gillestugan.

Är det en dålig idé att höja kurvan och sedan sänka alla termostat (förutom i gillestugan)?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan man "trimma" en radiator?
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2013, 17:45:49 »
Jag skulle byta till större radiatorer tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man "trimma" en radiator?
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2013, 17:55:45 »
Hmm byta redan efter tre månaders användning, känns ju surt. Inte speciellt billigt direkt. Men det är alltså det som gäller för högre effekt?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man "trimma" en radiator?
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2013, 18:45:18 »
Du ska helst inte öka kurvan för att få varmt där och strypa resten. Om du mäter med en ir temp på inlopp och retur så kan du kanske öka flödet. Ligger radiatorerna långt ifrån pannan så kan du öka så det bara blir typ 3-4 graders skillnad. Men tyvärr blev radiatorerna för små i din gillestuga. Inte lätt att räkna helt rätt så det blir jämn temp i hela huset. Men om du kommer bra överens med han som installerade systemet så kan du nog byta till större mot en mindre kostnad.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan man "trimma" en radiator?
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2013, 19:29:32 »
Du kan ju naturligtvis skaffa bättre fönster samt ev strypa till luften så kanske du klarar dig med dina (gamla) radiatorer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Kan man "trimma" en radiator?
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2013, 20:06:13 »
Nu undrar jag själv lite. Kan det ha att göra med om det är ett eller tvårörssystem?
Kan man inte bara ersätta termostaten med vanlig ventil? Och ha öppet utan strypning?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan man "trimma" en radiator?
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2013, 20:30:04 »
Även om vattnet går rakt igenom radiatorn med liten skillnad mellan uppe nere så lämnar den inte mycket mera effekt än om den är korrekt injusterad och jag antar att det inte sitter termostat som stryper flödet eftersom det är för kallt i rummet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man "trimma" en radiator?
« Svar #10 skrivet: 28 mars 2013, 06:21:05 »
Ett billigare alternativ kanske är att installera ett ytterliggare element i gillestugan. Dock kan det bli lite svårplacerat.

Egentligen borde firman installera det gratis eftersom de gjorde uträkningen. Tyvärr felade uträkningen lite. Vad tror ni om det?

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Kan man "trimma" en radiator?
« Svar #11 skrivet: 28 mars 2013, 07:04:53 »
funkar det med men tror inte priset skiljer mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad magnus76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 285
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man "trimma" en radiator?
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2013, 07:17:19 »
Fast om de byter ut mina två raddar mot två större får ju firman två begagnade, vad skulle de göra med dem? Därför kanske det blir billigare med ett nytt. Fast då tillkommer ju mer rördragning iof. Tänkte ringa och höra vad de kan erbjuda.

Lite synd att jag måste stänga mina freshventiler för att gillestugan ska hålla bra temp. Att jag har freshventiler beror ju på radonreducering. Samt att luften naturligtvis blir bättre.

/Magnus
Bor i Örebro, enplans med källare (116m2+116m2, 30m2 garage). Detta värms upp med en Thermia Diplomat 10, 180 m borrdjup.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Kan man "trimma" en radiator?
« Svar #13 skrivet: 28 mars 2013, 07:23:49 »
Vad är det för radiatorer där sitter idag? och hur många? Sitter det två likadana under tex två likadan fönster vill man ju byta ut båda och inte bara en.
Nä, dem kanske inte vill ha dina begagnade men samtidigt vat jag inte om man kan kalla dem så begagnade om dem är 3 månader bara. Har rörläggaren räknat på dina radiator storlekar så är det ju tyvärr han som räknat fel i det rummet. Tar man det lite mjukt med honom så kanske han fixar det utan problem.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Kan man "trimma" en radiator?
« Svar #14 skrivet: 28 mars 2013, 11:14:22 »
Ett billigt alternativ för dig är att installera "elementfläkten".
Har själv sådana.
Effekten på dina element ökar med ca. 70-80%. Samtidigt som du får betydligt jämnare temp i rummet och även varmare golv.

Kolla på deras hemsida: www.elementflakten.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 716
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!