Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igÃ¥ng.  (läst 18174 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
I förrgår var jag hos en av de billiga byggkedjorna och inhandlade material till en luftsolanläggning. Priset landade på 1600:- och det skall bli spännande att se om det kan få upp temperaturen något i krypgrunden på sensommaren. Själva solabsorbatorn är två korrugerade plåtar som läggs i serie med varandra. Då får man en längd på cirka 5 meter
och genom att sätta in och utlopp i ändarna så passar det perfekt mot ventilerna i grunden som sitter på ....Just det cc 490cm ( Om man hoppar över som sitter emellan)

Började bygga under eftermiddagen och har kommit en bra bit på väg. Visste i huvudet hur den skulle se ut så det rullade på över förväntan.

I morgon är det dags att isolera lådan och lägga i de svarta plåtarna.
Fortfarande har jag ingen bra lösning hur jag skall sätta fast aluminiumfolien mot den board jag täcker över isoleringen med.
Den enda aluminiumfolien jag har fått tag på är extra strong ungsfolie. ;D
Det blir verkligen ett budgetbygge rakt igenom   *roflmao*

Om någon har tips på hur man kan få fast den så säg gärna till.
Annars får det bli som det blir.... Fokus är budget och att lära sig.

Jag har ca 40m2 svart korrugerad plåt på garaget jag tänker försöka mig att använda till något vettigt om detta faller väl ut.

Dagens små bilder på budgetbygget kommer nedan.

/Fredrik


« Senast ändrad: 17 juli 2008, 00:16:46 av XRV Freddan »
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad zx12r

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 262
  • Karma +0/-0
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #1 skrivet: 17 juli 2008, 01:26:56 »
Kul bygge!
Fortsätt fota så vi får se hur det går till.
Har du mätt fukthalten tidigare så att du har någon referens på vad din luftsolvärmare gör för nytta?

Har krypgrund själv och skulle gärna göra något bra mot risken för fuktskador.

Mvh Thomas

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #2 skrivet: 17 juli 2008, 21:37:21 »
Jag har kontinuerlig mätning och ligger konstant högt.
Sommaren Juli,Augusti hamnar runt 85% relativ fuktighet när det är regniga dagar.
Temperaturen runt 14-16 grader nu under sommaren.
Ingen dålig luft eller annat konstigt ännu.

Idag tog bygget ett litet kliv till.
Lådan är nu isolerad med 45mm isolering och en 4mm board uppe på detta.
Extra kraftig grill folie finns fastlimmad med sättlim  :D och plÃ¥tarna ligger
urskurna på plats. Skall nu bara dra fast plåtarna så dom inte kan fara omkring om man lutar bygget.


Jag satte in en tempsensor i luftspalten mellan absorbatorplåtarna och isolerplastglaset efter att ha satt samman sakerna högst temporärt. Jag tog och lade en tunn platta så att själva sensorn befann sig i skugga och väntade på att temperaturen skulle stiga.
Stagnationstempen ligger strax under 60 grader verkar det som.
Med det billiga plastlocket jag använder mig av går mycket värme tillbaka ut igen det är helt klart.

Hur mycket energi man kan plocka ut ur bygget det skall vi mäta om några dagar.
Luften jag kommer att skicka in ligger som sagt runt 14-16 grader och det skall bli spännande att se vad den kommer upp i för temperatur en solig dag innan jag leder tillbaka den in i krypgrunden.

/Fredrik
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #3 skrivet: 20 juli 2008, 23:50:36 »
Det börjar närma sig examen.
Tyvärr har vädret varit allt annat än kul de sista dagarna och det är inte kul att bygga när det regnar. Försökt göra en del saker i garaget men det svårt att få in en låda på 4,9m*0,8m i ett garage som även annars är knökfullt med allsköns bråte.

Idag blev det klart med 2 st spirorör som inlopp och utlopp.
Satte bara fast dom med en liten träskruv i bakkant men med byggskum runt om i det
fyrkantiga hålet så sitter dom som gjutna i betong. Byggskum är ett av mina favoritmaterial.
När det väl härdat kan man så enkelt skära till det med en vass "mattkniv" i nästan vilka former som helst. Tätar rörgenomgångar och isolerar väldigt bra.

Jag försökte även mig på att "svarva" ned 2 st datorfläktar för att passa till 125mm
spirorör. Såg detta på någon sida för ett tag sedan.
Men en vanlig kapskiva för sten gick det lätt som en plätt och jag har nu 2st små fläktar som lätt smiter in i ett spirorör. En för tilluftsröret och en för frånluftsröret. Dessa kan sedan drivas med solceller om det visar sig att dom räcker till.

Jag är annars nervös över att spalten mellan plåtarna är så liten så att det blir en massa onödigt flödesmotstånd i själva lådan. Jag får nog vara beredd på en del inkörningsproblem innan det fungerar som det skall. Men så är det med det mesta nytt man ger sig i kast med.
ibland räcker det med att  Sc:,h ett par minuter men ibland blir det verkligen  huvuddunk.

I morgon skall jag köra igång allting och se
Vi fÃ¥r hoppas pÃ¥ att solglasögonen behövs  8) sÃ¥ vi kan se vad lÃ¥dan klarar av.
Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #4 skrivet: 21 juli 2008, 06:40:28 »
Jag skulle nog skippa de där datorfläktarna. Luftflödet blir för litet vilket leder till att temperaturen blir mer än fläkten på utblåset klarar av. Det finns också risk för att något material antänds när temperaturen kan stiga till långt över 100 ºC.
Sätt en 230V/50W kanalfläkt på inloppet istället
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad boek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 426
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #5 skrivet: 21 juli 2008, 10:19:29 »
Håller med angående datorfläktarna, alldeles för lågt flöde. Själv kör jag med en 12V trumfläkt som dels är termostatstyrd och dels är varvtalsstyrd med hjälp av hemmabyggd PWM-teknik.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #6 skrivet: 22 juli 2008, 00:16:57 »
Håller med angående datorfläktarna, alldeles för lågt flöde. Själv kör jag med en 12V trumfläkt som dels är termostatstyrd och dels är varvtalsstyrd med hjälp av hemmabyggd PWM-teknik.

Körde idag och allt fungerade.
Som ni sa så är flödet för lågt.
Det skall ändras vart det lider.

Bra ide du gav mig.
I någon flyttlåda skall det ligga ett gammalt färdigt effekt steg jag byggde för att PWM styra en elcykel för 10 år sedan. Den testade jag då för 300W kontinuerlig drift utan problem. Undrar om det går att väcka liv i det liket.....

Flödet borde styras efter temp. Inte bara On/Off. Det är en annan bra ide.
DÃ¥ kan jag sitta och programmera en Atmel uP under den kalla hösten. Ännu fler projekt till frugans stora förtjusning  ::).

Vet inte vad plåten i sig håller för temperatur men idag med 2 datorfläktar höll utluften ca 50 grader och insug på 20 grader. Bättre vinkel mor solen och 100% soltäckning ger ännu mer energi. (Idag lade jag insuget i skuggen och lät lådan ligga ut i solen. ca 85% soltäckning gissar jag.)

Krypgrunden hÃ¥ller ca 15 grader och för att inte förlora en massa tillbakastrÃ¥lad energi skall jag nog se om jag kan lägga mig ca 5-10 grader över detta. DVS bättre flöde genom lÃ¥dan krävs. Precis som sagts ovan  Thumbsup

Nu skall lådan på plats med de fläktar jag har så länge.
Det är ju ett högtryck pÃ¥ väg sägs det  8)

/Fredrik




Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad A80TD

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrbotten
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #7 skrivet: 24 juli 2008, 21:27:59 »
Snyggt bygge! Det som är roligt med hembyggen är det låga priset per m². Man kan göra någon m² extra i stället för att jaga hög verkningsgrad, bara det finns utrymme.
Här har du några 12V-fläktar modell datorfläkt men med högre flöde (och ljudnivå) än typiska datorfläktar:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=23374492
http://conrad-schweden.websale.biz/cgi/websale6.cgi?shopid=conrad-swe&act=product&prod_index=189338&ref=1&subref=fl%E4kt/prod_189338&Ctx=%7Bver%2F6%2Fver%7D%7Bst%2F3ec%2Fst%7D%7Bcmd%2F0%2Fcmd%7D%7Bm%2Fwebsale%2Fm%7D%7Bs%2Fconrad-swe%2Fs%7D%7Bl%2F01-aa%2Fl%7D%7Btype%2Fextern_search%2Ftype%7D%7Bsf%2F%3Cs1%3Efl%E4kt%3C%2Fs1%3E%3Cs5%3E1%3C%2Fs5%3E%2Fsf%7D%7Bsid%2Fac03082dae77e68e8b6c33d4b12022fe%2Fsid%7D%7Bmd5%2F045f62ad0f9d4cce8d0eee98d1c47b1a%2Fmd5%7D
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1856&session=03aeccc7418e172c8ed1df8d4cbaa938

Jag kan bara hålla med om att högt flöde är värt att eftersträva. Att ha en het solfångarlåda är bara att elda för kråkorna. Jag har vid soligt väder en temphöjning på luften med minst 30°, kanske uppåt 40° och det med två seriekopplade fläktar á 3m²/min. Trots det var glaset på solfångaren idag så hett att man brände sig på det.

Mvh/ Göran
Enplanshus i Norrbotten byggt 40-60-talet. 75 m². L/L-värmepump: General AWHC 14 LBC Nocria. Vattenburen elvärme (nu avstängd) + el. VVB. Krypgrund m. matkällare med 2.7 m² luftsolfångare.

Utloggad Fredrik72

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #8 skrivet: 26 juli 2008, 00:33:19 »
Miste just all text dÃ¥ explorer kraschade  fiR: fiR: fiR:

Dags att sova. Lägger med dagens 3 bilder.
och en kortversion

Lådan tillfälligt installerad för att se funktionen.
Idag 15 grader från grunden värmdes till ca 60-70 grader
innan den skickades tillbaka. 27 ºC i skuggan dock.
2 kanalfläktar 230v/16W beställda för bättre flöde installeras rakt in i mina 125mm spirorör.
Såg Görans tips lite för sent. Tack ändå.


Ett oanvänt plåttak man kan använda till luftsolvärme nästa år om det fortsätter
sÃ¥ här bra. Ett par flaskor med svart värmefärg sÃ¥ har jag en stor yta att leka med.  ;D
Plåten ligger ju redan där och bara väntar på att bli använd.

MVH/Fredrik






Trollhättan 1 1/2 plans hus med direktel, 2st LL pumpar, 1st FLVP och braskamin. AermecEWI091H, Daikin FVXS, IVT 490, Contura 460

Utloggad TomasM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #9 skrivet: 22 september 2008, 13:43:34 »

Idag 15 grader från grunden värmdes till ca 60-70 grader
innan den skickades tillbaka.



Du ska inte ta luften från grunden, gör du det så missar du hela poängen med luft sol fångaren, nämligen att torka luften. Det enda som händer är att du ökar tempen men fukten är kvar (fukt % minskar visserligen). När luften kallnar igen är du tillbaks på samma fukt halt igen.

Eller du kanske har någon ny infallsvinkel som jag inte kan än?
:)
Rika Evo Aqua vattenmantlad pelletskamin, 13 kvadrat Lesol hembyggda solfångare, 950l dalatank med 3 slingor, vattenburen golvvärme med Wirsbo push 22A. 2 ton Nunnauuni Wilma 6 täljstens kamin. 139 kvadrat, 1 plan, nybygge.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #10 skrivet: 22 september 2008, 15:04:58 »
Idag 15 grader från grunden värmdes till ca 60-70 grader
innan den skickades tillbaka.
Du ska inte ta luften från grunden, gör du det så missar du hela poängen med luft sol fångaren, nämligen att torka luften. Det enda som händer är att du ökar tempen men fukten är kvar (fukt % minskar visserligen). När luften kallnar igen är du tillbaks på samma fukt halt igen.
Eller du kanske har någon ny infallsvinkel som jag inte kan än?
:)

Hej TomasM!  VarifrÃ¥n skulle han annars ta luften ifrÃ¥n menar du?? Tar han luften utifrÃ¥n och trycker in i grunden sÃ¥ fÃ¥r han ju ett övertryck i grunden vilket verkligen skulle öka risken för fuktskador i grunden ju. SÃ¥ jag hävdar att Fredrik gör helt rätt som suger ut luften frÃ¥n grunden, värmer upp den och släpper in den igen. PÃ¥ det sättet sÃ¥ fÃ¥r han ju inget övertryck i grunden ju.
Eller vilken infallsvinkel eller lösning har du själv på detta TomasM??


Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 22 september 2008, 15:09:33 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad TomasM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #11 skrivet: 23 september 2008, 10:14:38 »
Idag 15 grader från grunden värmdes till ca 60-70 grader
innan den skickades tillbaka.
Du ska inte ta luften från grunden, gör du det så missar du hela poängen med luft sol fångaren, nämligen att torka luften. Det enda som händer är att du ökar tempen men fukten är kvar (fukt % minskar visserligen). När luften kallnar igen är du tillbaks på samma fukt halt igen.
Eller du kanske har någon ny infallsvinkel som jag inte kan än?
:)



Hej TomasM!  VarifrÃ¥n skulle han annars ta luften ifrÃ¥n menar du?? Tar han luften utifrÃ¥n och trycker in i grunden sÃ¥ fÃ¥r han ju ett övertryck i grunden vilket verkligen skulle öka risken för fuktskador i grunden ju. SÃ¥ jag hävdar att Fredrik gör helt rätt som suger ut luften frÃ¥n grunden, värmer upp den och släpper in den igen. PÃ¥ det sättet sÃ¥ fÃ¥r han ju inget övertryck i grunden ju.
Eller vilken infallsvinkel eller lösning har du själv på detta TomasM??


Mvh Raffen.

Jag menar att man måste ventilera ut övertrycket och med det fukten för att sedan blåsa in luft med mindre fukt i. När man blåser in varmare luft så kan ju den ta till sig en högre fukt % än den kallare luften i grunden. Om man sedan ventilerar ut den luften och ersätter med ny uppvärmd luft som i sin tur kan ta åt sig mer fukt så torkar grunden så småningom.
Rika Evo Aqua vattenmantlad pelletskamin, 13 kvadrat Lesol hembyggda solfångare, 950l dalatank med 3 slingor, vattenburen golvvärme med Wirsbo push 22A. 2 ton Nunnauuni Wilma 6 täljstens kamin. 139 kvadrat, 1 plan, nybygge.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #12 skrivet: 23 september 2008, 11:03:14 »
Idag 15 grader från grunden värmdes till ca 60-70 grader
innan den skickades tillbaka.
Du ska inte ta luften från grunden, gör du det så missar du hela poängen med luft sol fångaren, nämligen att torka luften. Det enda som händer är att du ökar tempen men fukten är kvar (fukt % minskar visserligen). När luften kallnar igen är du tillbaks på samma fukt halt igen.
Eller du kanske har någon ny infallsvinkel som jag inte kan än?
:)
Hej TomasM!  VarifrÃ¥n skulle han annars ta luften ifrÃ¥n menar du?? Tar han luften utifrÃ¥n och trycker in i grunden sÃ¥ fÃ¥r han ju ett övertryck i grunden vilket verkligen skulle öka risken för fuktskador i grunden ju. SÃ¥ jag hävdar att Fredrik gör helt rätt som suger ut luften frÃ¥n grunden, värmer upp den och släpper in den igen. PÃ¥ det sättet sÃ¥ fÃ¥r han ju inget övertryck i grunden ju.
Eller vilken infallsvinkel eller lösning har du själv på detta TomasM??
Mvh Raffen.
Jag menar att man måste ventilera ut övertrycket och med det fukten för att sedan blåsa in luft med mindre fukt i. När man blåser in varmare luft så kan ju den ta till sig en högre fukt % än den kallare luften i grunden. Om man sedan ventilerar ut den luften och ersätter med ny uppvärmd luft som i sin tur kan ta åt sig mer fukt så torkar grunden så småningom.

Hej TomasM!  Nu vet jag inte riktigt vad du menar?? Ventilera ut övertrycket?? Vi fÃ¥r väl ändÃ¥ förutsätta att han inte har ett övertryck i grunden normalt väl. Men det skulle han ju fÃ¥ om han tar luft utifrÃ¥n som han värmer upp i solfÃ¥ngaren och pumpar in i grunden, eller hur?? 
I det här fallet så suger han ju ut luften ur/från grunden, värmer upp luften som därmed får en minskad fuktighetshalt, och blåser in samma luft igen. Då får han ju därmed förhoppningsvis torrare klimat i grunden och ingen risk för ett övertryck i förlängningen.
Det är ju samma sak med en luftsolfångare till ett vanligt bostadsutrymme ju. Om man pumpar in uppvärmd luft utifrån så riskerar man ju att få ett övertryck i bostadsutrymmet, och därmed ev fuktskador. Då är det bättre att man låter utrymmets egen luft cirkulera in och ut genom luftsolfångaren, alt låter bostadens eget mekaniska ventilationssystem dra in den nya uppvärmda luften utifrån genom luftsolfångaren ju. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #13 skrivet: 23 september 2008, 11:20:05 »
Jag tror du, Raffen, har missuppfattat TomasM!

Luften från grunden borde ventileras ut i det fria inte tillbaka till luftsolfångaren.
Det bör vara något större flöde på avluften än tilluften.

I detta fall värms uteluften i luftsolfångaren och för in i grunden, den fuktiga luften i grunden förs ut i det fria.
Detta borde vara bättre eftersom luften i grunden väldigt sällan mer torr än uteluften.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luftsolvärme till husgrunden. Bygget är igång.
« Svar #14 skrivet: 23 september 2008, 11:53:04 »
Jag tror du, Raffen, har missuppfattat TomasM!
Luften från grunden borde ventileras ut i det fria inte tillbaka till luftsolfångaren.
Det bör vara något större flöde på avluften än tilluften.
I detta fall värms uteluften i luftsolfångaren och för in i grunden, den fuktiga luften i grunden förs ut i det fria.
Detta borde vara bättre eftersom luften i grunden väldigt sällan mer torr än uteluften.

Hej Seekn_destroy!  Säger du det, det är ju mkt möjligt. Men är det inte sÃ¥ att XRV Freddan (Fredrik) suger luften frÃ¥n grunden, värmer upp den och släpper in den igen (lÃ¥ter grundens luft cirkulera genom luftsolfÃ¥ngaren), eller har jag missuppfattat det ocksÃ¥ kanske?? För gör han pÃ¥ det viset sÃ¥ tycker jag nämligen fortfarande att han gör rätt alltsÃ¥. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!