Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: cirkulationspump verkar ha fastnat.  (läst 28890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
cirkulationspump verkar ha fastnat.
« skrivet: 21 oktober 2007, 19:37:41 »
Har en el panna som jag har stängt av cirkulationspumpen på som jag gjort varje sommar.
nu när jag skulle starta den sÃ¥ skriker det i den  :(

Förra huset vi hade så brukade det hända samma sak men på den fanns det en plast skruv som man kunde skruva ut och det börja det rinna lite vatten och den hoppade igång.

Men när jag lokaliserade denna pump så verkade det inte finnas någon sådan skruv.
Pumpen heter SMC commodore 180-54, det låter ju som en rejäl sak ^-^
Det finns tre stora stjärnskruvar på den. Om man skruvar ur dom och tar bort den yttre
kåpan så kanske........... allt vatten i systemet rinner ut :'(

Är det någon som känner igen den och har något förslag.

Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: cirkulationspump verkar ha fastnat.
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2007, 20:20:08 »
Låt den skrika en dag eller så. Slutar den inte låta om sej så är det bara att byta ut den. 180 är längden i millimeter? Isåfall borde det gå att byta ut den mot en grundfos utan större ändringar. Eventuellt blir det att byta flänsar till konkopplingar.
Edit: inte danfoss
« Senast ändrad: 21 oktober 2007, 21:09:58 av sebbe »
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: cirkulationspump verkar ha fastnat.
« Svar #2 skrivet: 21 oktober 2007, 20:29:11 »
Skulle rekommendera ett byte.  Som av en händelse har jag ju en beg. cirk-pump i utmärkt skick i säljes forumet.  Rätt bygglängd, men vet inte om din pump har flänsar eller gängor?  Kan inte hitta nÃ¥gon SMC Commodore 180-54, du menar inte möjligtvis 180-45?  Motsvarande Grundfos-pump är en UPS 25-60 180, men jag vet inte om du har din pump pÃ¥ högsta hastigheten eller nÃ¥gon av de lägre?  I sÃ¥ fall borde en UPS 25-40 nog räcka.

Danfoss?  Menar antagligen Grundfos?
« Senast ändrad: 21 oktober 2007, 20:33:06 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: cirkulationspump verkar ha fastnat.
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2007, 20:34:52 »
Låt den skrika en dag eller så. Slutar den inte låta om sej så är det bara att byta ut den. 180 är längden i millimeter? Isåfall borde det gå att byta ut den mot en danfoss utan större ändringar. Eventuellt blir det att byta flänsar till konkopplingar.

Lät den stå på några minuter, men tyckte att det började komma rök ut ur några småhål på pumpen.
Det går alltså inte att skruva igång den på något vis som det gick i det tidigare huset >:(

 ;DNu ser jag den sitter ju upp och ner. Inte konstigt att den trilskas. tomte::
« Senast ändrad: 21 oktober 2007, 20:52:40 av Justjoking »
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: cirkulationspump verkar ha fastnat.
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2007, 21:04:56 »
Bara att byta ut skiten
Mest kyla men lite värme också

Utloggad sebbe

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vasa/Finland
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: cirkulationspump verkar ha fastnat.
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2007, 21:12:06 »
Det borde sitta avstängningsventiler så att man kan byta ut pumpen utan att behöva tappa ur systemet. Men avstängningsventilerna kanske sitter vid elpannan?
110m2 hus på krypgrund i ett plan byggt 1914, renoverat 2000. 6kw elpanna och radiatorer. Golvvärme (el) i badrum. Frånluft. Toshiba RAS10-SKVP-ND 2007. Före: 20.000kWh Efter: 16.000kWh Mitsubishi MSZ-LN35VG 2019.
Nunnauuni täljstenskamin 1800kg 2013 och förstugan avskiljd med en dörr. Golvvärmen avstängd. Senaste år: 12100kWh

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: cirkulationspump verkar ha fastnat.
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2007, 21:14:55 »
Det sitter ju unionskopplingar i mässing på bilden med en skruv som man vrider ett halvt varv sen kanske de har fastnat annars klarar man det enkelt
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: cirkulationspump verkar ha fastnat.
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2007, 21:26:12 »
Bara att byta ut skiten

Vad kan en ny pump med arbete kosta att få utbytt då??? :-[
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: cirkulationspump verkar ha fastnat.
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2007, 22:08:59 »
Gör det själv.  Det är ju jättenkelt, du har tvÃ¥ kulventiler i kopplingarna som du bara stänger, sedan lossar pÃ¥ muttrarna och drar ur pumpen.  Ta hand om de tvÃ¥ packningarna (eller skaffa nya).  Sedan monterar du bara in den nya pumpen "i omvänd ordning" och skruvar dit elkablarna (eller tar dit en elektriker som kan göra det).

Det tar typ 10 minuter och enda kostnaden blir vad pumpen kostar.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: cirkulationspump verkar ha fastnat.
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2007, 13:18:42 »
Gör det själv.  Det är ju jättenkelt, du har tvÃ¥ kulventiler i kopplingarna som du bara stänger, sedan lossar pÃ¥ muttrarna och drar ur pumpen.  Ta hand om de tvÃ¥ packningarna (eller skaffa nya).  Sedan monterar du bara in den nya pumpen "i omvänd ordning" och skruvar dit elkablarna (eller tar dit en elektriker som kan göra det).

Det tar typ 10 minuter och enda kostnaden blir vad pumpen kostar.


Verkar ju inte försvårt, men vad kan gå snett.
Lyckades ju montera Luftvärmepumpen själv och fick dessutom ändra elinstallationen efter som elfirman kopplat fel.
Berodde nog på att en katt unge som hoppade mot elektrikerns bälte och han hade shorts på sig.
Han såg måttligt road ut. kommer inte iåg felkoden som vart
Lyckades klura ut det via manualen där det stod det skulle kopplas lika med färgerna inne och ute.
Påpekade det för firman men dom hade inte möjlighet att komma förrän om 3dagar.

Vad kostar en pump då. ca

Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: cirkulationspump verkar ha fastnat.
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2007, 14:45:45 »
Jag slaktade min Commodorepump... Det finns ingen möjlighet för "hjälpstart"
Knappast värt men om du stänger ventilerna vid pumpen kan du iofs skruva sönder den o se om du kan få igång den. Men använd skruvarna i "ytterkant"
Jag misslyckades med min, den var iofs 20 år!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: cirkulationspump verkar ha fastnat.
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2007, 15:36:27 »
Har din pump olika hastigheter?  I sÃ¥ fall, vilket hastighet körde du pÃ¥?  För priser, läs längre upp i trÃ¥den.

Vad som kan gÃ¥ snett?  Avstängningsventilerna vid pumpen kan läcka lite, men det blir i alla fall inte nÃ¥got stort tryck som vattnet sprutar ut med utan bara lite dropp.  Ibland kan det vara lite knöligt att fÃ¥ in pumpen mellan rören dÃ¥ det kan vara lite tight.  Packningarna kan vara kassa, sÃ¥ du behöver nya...
« Senast ändrad: 22 oktober 2007, 15:39:44 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: cirkulationspump verkar ha fastnat.
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2007, 07:34:04 »
Om man klyver kommondorepumpen, ser man inte pumphjulet då? Typ Grundfospumpar kan man ju klyva, ta tag i pumphjulet och jucka loss, se till att o-ringstätningen ligger rätt (har för mig att det var o-ring) skruva ihop pumphuset. Går inte detta att göra med kommondorepump? Sitter pumpen bra till så behöver man inte ens demontera pumpen från rörledningen, bara stänga ventilerna.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Justjoking

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 93
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: cirkulationspump verkar ha fastnat.
« Svar #13 skrivet: 23 oktober 2007, 09:18:48 »
Jag slaktade min Commodorepump... Det finns ingen möjlighet för "hjälpstart"
Knappast värt men om du stänger ventilerna vid pumpen kan du iofs skruva sönder den o se om du kan få igång den. Men använd skruvarna i "ytterkant"
Jag misslyckades med min, den var iofs 20 år!

Så vitt jag kan se så är allt installerat 1977, så det är väl igentligen dags å byta ut hela pannan.
Thermia Calibra 1,5-7kW. Sjövärme 166 kvm en och en halvplans villa byggd 1906 stÃ¥ende timmer. Total renoverat -87 Kakelugn i SOVRUMMET?. Badrum/hall med golvärme  Uppvärmd  en bilsgarage elradiator.

"Det sägs många kloka saker på skämt, men det är ingenting mot de dumheter som sägs på allvar."

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: cirkulationspump verkar ha fastnat.
« Svar #14 skrivet: 23 oktober 2007, 21:36:29 »
30 år kan va värt att byta... inte kul när dom pajar mitt i smällkalla vinterna!!

Ang att den sitter "upp och ned" Den sitter säkert på returledningen, man gjorde ofta så förr, idén var att pumpen skulle jobba med så svalt vatten som möjligt!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!