Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT HE C9 med Poolstyrning (shuntmodul 1000). Är jag ensam i Sverige?  (läst 12182 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
5) Byt shunten mot en växelventil.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
5) Byt shunten mot en växelventil.

Men det kräver väl att växelventilen behåller läge även efter att öppningssignalen har släppts? Min magra erfarenhet har bara sett växelventiler som är öppna (eller stängda) vid spänning på signalen, och stängs när signalen släpps.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Jo, dom funkar lite annorlunda än shuntmotorn, men på nåt sätt borde man kunna få till det...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Jo, dom funkar lite annorlunda än shuntmotorn, men på nåt sätt borde man kunna få till det...

2) Tidrelä  :)

Utloggad agw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 40
  • Karma +0/-0
Nu kommer hösten och jag är snart tvingad att köra över på vinterläge för att få värme i huset igen. Vill inte stänga poolen ännu så problemet jag började tråden med är åter aktuellt. Servicetekniker har varit här och bytt styrkortet i shuntmodulen men utan framgång.
Som tidigare när pannan skiftar mellan pool och värme tar det en evighet att gå från värmeläge till pool för shunten. Gångtid är egentligen 171s men det kan ta 5 minuter innan den är klar.
Jag har ju ingen aning om vad pannan vill men det verkar nästan som om den inte tar hänsyn till den framledningstemp. jag har till värmesystemet. En kväll var börvärdet 23 gr och framledningenöver 40 gr men ändå stannade shunten flera gånger och matade på duktigt med värme till värmesystemet. innan den till slut shuntade klart och poolen fick sitt. En annan reflektion är att jag även utan att poolen är igång alltid har för hög framledningstemp. Ligger väl alltid ca 10 grader över börvärdet men det har jag lärt mig leva med då alla golvslingor i huset är separat reglerade med rumsgivare.
Börjar tröttna på att manuellt styra mitt hus när pannan ska vara "state of the art"

/AGW

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fick du ordning på detta någon gång?

Jag fick igång min poolstyrning igår och nu är allt uppåt väggarna med värempumpen, en HEE11 med Shuntmodul box 1000 för poolstyrning. Pannan stannar hela tiden på för hög framledning i T1 (golvvärme) och shunten verkar inte rör på sig alls. Det går ingen värme till pool VVX'en vad det verkar och VP'n hamnar i "felläge" hela tiden och står sen stilla en timme innan den försöker igen... :(

Mvh,
Anders

Utloggad sepahewe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
Hej,

I våras dök mina problem upp igen så jag kontaktade min röris. Han ringde IVT som genast frågade om poolframledningsgivaren var inkopplad, vilket den var. Efter att ha kopplat bort den, samt bekräftat att den är borta i servicemenyn, så har allt fungerat som det ska. Inga problem med att shunten står i fel läge när pannan är i sommarläge och shunten pausar inte längre när den ställer om.

Förklaringen vi fick var att poolframledningsgivaren fick bara kopplas in om man har en X-panna. Den pannan kan nämligen dra nytta av att kunna styra sin effekt till att kunna köra pool och värme samtidigt, därav PID reglerar den också shunten. Men om givaren är inkopplad på en HE blir det fel.

Den förklaringen var ny för både mig och rörisen, som ju hade installerat givaren redan från början, men nu fungerar det.

//Henrik

Utloggad awasen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det kan ju vara något... Jag får fel för att framledningsgivaren inte är inkopplad (vilket den inte är) men då är den inte borttagen ur servicemenyn.

Jag styrde shunten manuellt och märkte att det inte spelade någon roll åt vilket håll jag vred, det gick aldrig varmt vatten till pool vvx. Som den gamal el-maskinist jag är så dängde jag till shunten med handtaget till en skruvmejsel (det var så man fixade över hälften av problemen på ett fartyg) så knäppte det till i shunten och det började forsa vatten i poolslingan.
Det var rejält med luft i systemet sen också jag fick lufta rejält...

Tack för infon!

Mvh,
Anders

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 603
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!