0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Varför behöver du en enkel dator i pannrummet. Varför drar du inte kabel från dina 1-wire komponenter direkt till datorn med en applikation som både läser 1-wire och loggar till SQL? Eller kör du trådlöst nät från pannrummet?/Peter
....Med tanke på problemet att löda DS2423 kretsen (cc. 1.5mm mellan pinnarna) så tror jag det får bli någon typ av färdiglösning. Det är ju inte alla som har vana av den typen av lödning eller så har man inte rätt prylar. Krävs både förstoringsglas och mycket tunn temperatur kontrollerad lödspets.Än så länge är det fortfarande på "labb/koncept" stadium men återkommer så småningom./Johan
Undrar om det finns någon typ av hållare för kretsen? den verkar ha benen böjd under sig. Har själv inte haft tid att sätta kolven i den.
Citat från: ron skrivet 12 mars 2005, 20:21:32Nästa steg blir väl att läsa från DS2423. Här håller utopiazz på att löder förstår jag, skall bli roligt och se vad han kommer fram till./RonDet är inget roligt att löda DS2423 kan jag meddela. Har gjort ett kretskort och en liten testrigg med DS2423. Har haft den inkopplad mot mätaren och den räknar iaf någonting. Har lyckats logga några pulser som sedan kunnat visas med Dallas egen 1-Wire tester.Lite fundersam på om jag ska använda optokopplare för ingången från elmätaren. Nu ska ju utgången vara potentialfri men man vet ju aldrig vad som kan hända om det blir överslag någonstans i elmätaren. Så det får nog bli optokopplare "just in case".Med tanke på problemet att löda DS2423 kretsen (cc. 1.5mm mellan pinnarna) så tror jag det får bli någon typ av färdiglösning. Det är ju inte alla som har vana av den typen av lödning eller så har man inte rätt prylar. Krävs både förstoringsglas och mycket tunn temperatur kontrollerad lödspets.Än så länge är det fortfarande på "labb/koncept" stadium men återkommer så småningom./Johan
Nästa steg blir väl att läsa från DS2423. Här håller utopiazz på att löder förstår jag, skall bli roligt och se vad han kommer fram till./Ron
Även jag hade mina funderingar på den. Använder faktiskt deras schema för min DS2423. Vet du vad frakten går på?Om fler är intresserade kan man kanske dela på frakten (Tipo874 är nog inte intresserad längre )/Johan
Det blev $14 international. Jag missade det först och hade bara lagt på $7, men jag fick ett mejl från Eric där han ville ha $7 ytterligare.Jag har skickat lite små kort åt andra hållet, och då har $5 gott och väl täckt kostnaden för jiffy-bag och porto, så han lägger nog på lite.Du kanske skall bli distributör?
Nu ska jag bara hitta något som kan läsa datat och skicka in det i MySQL.Blir troligen Digitemp då den kan läsa denna krets. Osäker dock om MySQL varianten klarar av kretsen. Det återstår att se./Johan
utopiazz,Jag var nere på Cebit förra helgen och såg VIA´s minsta, Nano ITX, den är bara 12*12cm och fläktlös.Tyvärr ligger den bara på 600MHz, men det kommer en 800MHz senare.Tänkte själv bygga en baserat på mini-ITX:n(1GHz), lådan blir då 17*17cm. //Gagner
Föreslår att ni som har lyckats med konststycket ett presentera era loggningsgrafer på nätetlägger era http-adresser i denna tråd så vi dödliga kan se, lära och ställa frågor (är själv mekare, )